Mówiliśmy jakiś czas temu o różnicy między lean startup i lean manufacturing i o tym, że na początku bardziej przydatny jest metodologia lean startupu, bo pozwala szybko i tanio przetestować model biznesu. Dziś porozmawiamy dla odmiany o tym jak być bardziej efektywnym w tym co robicie i tutaj jak najbardziej elementy lean manufacturing się przydadzą. Dziś na ruszt pierwsza bardzo prosta i przydatna technika – mierzenie Overall Labour Efficiency (OLE). Polega on na sprawdzaniu ile jest pracy w pracy. Najlepiej używać tego typu analizy do poprawy efektywności powtarzalnych elementów takich jak:
- Proces sprzedaży
- Proces przygotowania produktu / usługi
OLE mówi o tym ile jest pracy w pracy. Jak czytać ten wskaźnik? Jeśli OLE wynosi 30% a pracownik lub Wy założyciele przeznaczacie dziennie 8 godzin na pracę (zapewne bliżej będzie 15 godzin 😉 ) to jedynie 2 godziny 24 minuty to rzeczywista praca (czytaj: rzeczywiście wykonywanie tego co przybliża Was do startupowego sukcesu). A gdzie reszta? Reszta jest zjadana prze pazerny chaos, dezorganizację, niską efektywność (Waszą i ludzi, których macie). Przerwy na kawę, telefony też robią swoje. Na rysunku macie pokazane jak można sobie rozbić OLE na składowe. A ile wynosi u Was wskaźnik OLE ;)?
Jak już policzycie OLE wystarczy stopniowo zmniejszyć „zbędne ruchy” (wożenie pustych taczek), „przestoje” (kawy, telefony itp.)
Jak policzyć OLE? Wystarczy spisać sobie, co robicie danego dnia (nazwa czynności, początek i koniec czynności) a następnie przypisać je do jednej z kategorii. Poniżej filmik z krótkim przykładem:
Do skrócenia czasu trwania części czynności będziecie potrzebowali narzędzi – sięgnijcie w tych przypadkach do naszej obszernej bazy ponad 200 narzędzi. Polecamy także przejrzeć poniższą prezentację:
Z dalszych lektur polecamy sięgnąć do:
Pingback: Jak obniżać koszt pozyskania klienta? | StartupAkademia
Cześć. Macie może dane na temat „światowych standardów” w OLE? Jaki poziom powinien być zadowalający?
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Hej Krzysiek!
standardów światowych nie ma i mocno zależy to od branży + Twojej strategii. Generalnie wszystko poniżej 40%. Czasami niskie OLE może być wynikiem nie przewidywalności roboty – świadomie wiesz, że ludzie nie mają co robić bo chcesz być gotowy na wszelki wypadek. Dobry przykład to usługi (konsultanci, lekarze, mechanicy samolotowi) – tutaj opłaca się utrzymywać nadmiar ludzi (co będzie skutkowało niskim OLE) bo wiesz, że klient, który będzie miał nagły problem zapłaci podwójną a nawet potrójną stawkę standardową :). Daj znać o jaką branżę Ci chodzi to postaramy się podpowiedzieć ile powinno być. Z grubego palca staraj się celować w 80% i powyżej!
PolubieniePolubienie
Najbardziej interesuje mnie branża interaktywna.
p.s. Bardzo dobrze się Was czyta. Dobrej jakości content.
PolubieniePolubienie
Dzięki za komplement 🙂
Co rozumiesz przez branżę interaktywną? Może pomierz 1-2 dni działalności – wrzuć do tego excela, który wysyłaliśmy (OLE) i podeślij nam to spróbujemy zobaczyć co się da z tym zrobić
PolubieniePolubienie
Chodzi mi o projektowanie www, branding, marketing. Zastanawiam się, czy 30-35 godzin billowanych tygodniowo (zakładająć „normalny” tydzień pracy) to poziom satysfakcjonujący, czy raczej do korekty. 🙂
PolubieniePolubienie
to jest jakieś 75-88% wydaje się, że dużo 🙂 W takim razie trzeba by się przyjrzeć temu jak są robione poszczególne czynności i skracać czasy 🙂 Jeśli masz 2 pracowników to zapewne robi zgodnie z szkołą falenicką a drugi otwocką, część rzeczy da się zautomatyzować a część wystandaryzować i stworzyć biblioteki standardowych elementów :). Ćwiczyłem to kiedyś z projektantami i inżynierami – jest w tym duuuuży potencjał poprawy
PolubieniePolubienie
Dzięki.
Trzymajcie tak dalej! Będę do Was wpadał na bieżąco. 🙂
PolubieniePolubienie
Wpadaj 🙂 a jak będziesz miał sugestię co do tego czego brakuje dawaj znać
Pzdr
PolubieniePolubienie
Pingback: Wszystko ma swoje priorytety czyli co robić najpierw? | StartupAkademia
Pingback: Scrum w 10 minut czyli jak szybko wykonywać znane zadania? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia
Pingback: Metoda „o nie” czyli jak szybko wymuszać efektywność | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia
Pingback: Jak prowadzić efektywnie spotkania? | StartupAkademia
Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Dlaczego wąskie gardła opóźniają Twój startup i jak sobie z nimi poradzić? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia
Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia
Pingback: Jak otworzyć własną restaurację? | StartupAkademia
Pingback: Jak być efektywnym starupowcem? | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów optymalizowania czasu przygotowania potraw – Smart Resto
Pingback: 6 sposobów obniżenia kosztów inwestycji w restauracje – Smart Resto
Pingback: Jak swtorzyć startup bez biura? | StartupAkademia
Pingback: O co biega w sales velocity i dlaczego musisz je policzyć w Twoim biznesie? | StartupAkademia