Jak zrobić świetny produkt dla małych biznesów?

square

Zrobienie jednej firmy wartej miliardy dolarów to trudna sztuka. Zrobienie paru wydaje się być prawie niemożliwe i udało się to bardzo elitarnemu gronu (Steve Jobs, Elon Musk, Richard Branson). Do grona tego dołączył całkiem niedawno Jack Dorsey (twórca Twittera) zakładając swój kolejny miliardowy startup – Square, który zaczynał od prostego urządzenia pozwalającego na przyjmowanie płatności kartą kredytową w oparciu o zwykłą komórkę (nie wymagany był skomplikowany terminal) i zmierza w stronę systemu informatycznego dla małych biznesów. Spróbujemy przeanalizować jak mu się udało stworzyć Square 🙂

„Nisza”. Jack obrał sobie za punkt wyjścia tych, którzy byli poza system, czyli małe kawiarenki, foodtrucki, fryzjerów, którzy ze względu na wysokie koszty i relatywnie niskie obroty nie akceptowali kart kredytowych. Mając na uwadze jak duży odsetek osób posiada karty kredytowe w USA i jak chętnie się nimi posługują, brak możliwościprzyjmowania płatności kartą zamykał małym biznesom skutecznie dostęp do dużej części rynku. Jack użył tricku formalnego podobnego do PayPala by uczynić usługę dostępną dla nich i znacząco obniżył koszty transakcji (z około 4,00% na 2,75%), skrócił procedury i usunął niepotrzebne wymogi. Małe biznesy miały też dostęp do pieniędzy od klientów płacących kartą dużo szybciej niż przy istniejących rozwiązaniach. Innymi słowy dał im coś, co było dla nich niedostępne, taniej w bardzo elastycznej i przystępnej formule. Ponieważ w tej niszy nie było konkurencji to łatwiej się negocjowało z bankami i spokojnie można było się skupić na produkcie.
Wniosek: Nisze są fajne 🙂

„Prosty, ładny produkt”. Mówiąc bez ogródek Square zerżnął design z Apple 🙂 . Każdy element sytemu jest prosty, biały, mały i ładny, co powoduje, że kawiarenki, fryzjerzy nie wstydzą się go postawić w swoim lokalu. Jego rozmiar i neutralność powodują też, że bardzo łatwe jest korzystanie z rozwiązań kasowych Square zarówno dla pracowników jak i klientów. Poniżej świetny przykład tego jak system kasowy prezentuje się w lokalu:

Rzućcie też okiem na to jak to wygląda z kolei w przypadku foodtrucka. Warto też zwrócić uwagę na całą gamę mniejszych i prostszych rozwiązań, które pozwalają w oparciu o zwykły smartfon odbierać płatności:

Wniosek: Piękno i prostota zawsze w cenie

„Word of Mouth”. W dużej mierze dzięki duże wartości dla małych biznesów (prostota, niski koszt, przyciąganie nowych bogatszych klientów) i designowi, który był też bardzo dobrze odbierany  również przez konsumentów, Square mógł rosnąć szybko poprzez pozytywne rekomendacje. By wzmocnić ten efekt po stronie konsumenta dodano wirtualny portfel – Square Wallet (wystarczy podać swoje imię by móc zapłacić), przechowywanie paragonów, program lojalnościowy, płacenie telefonem. W ten sposób klienci Twoich klientów zaczynają być również Twoimi promotorami 🙂

„Jack Dorsey”. Wydaje się być dziwne, że osoba założyciela może tak mocno wpłynąć na to czy biznes się uda czy też nie, ale w przypadku Square mocno się to sprawdziło i to pomimo, że na rynku płatności zupełnie się on nie znał. Pierwsza zaleta Jacka to, fakt, że stworzył z czegoś w teorii dość głupiego (wiadomości z 140 znaków) biznes, który co prawda nigdy nawet „na zero nie wyszedł”, ale jest używane przez jakieś 300 mln osób na świecie. Kolejna zaleta bycia twórcą Twittera to jest dość duża liczba osób, która Cię obserwuje na Twitterze– w przypadku Jacka to ponad 3 mln ludzi, co dalekie jest od 67 mln Taylor Swift ale daje całkiem dobre pole rażenia. By trochę wyprzedzić atak przygotował on również prowokujący artykuł: „140 Reasons why Square will fail”, w którym wylistował wszystkie potencjalne obiekcie inwestorów i odpowiedział na nie. Wysłał to do grupy inwestorów wraz z prezentacją Square, co pozwoliło mu pozyskać 600 mln USD w 9 rundach i w tym roku wejść na giełdę nadal przynosząc straty

„Ekspansja”. Square zaczął od prostego czytnika – nakładki na smartfona, przeszedł na system kasowy a teraz powoli stara się przekształcić w grupę aplikacji do zarządzania biznesem. Między innymi dodaje system do rozliczania pracowników, system do rezerwacji wizyt i narzędzie do komunikowania się z klientami. Jest to sposób na walkę z konkurencją ze strony startych operatorów jak i paru nowych, którzy przyszli w ślad za Square (Apple, PayPayl). Square opanowawszy w dużym stopniu małe niezależne biznesy próbuje wchodzić w biznesy sieciowe. Stracili co prawda dość dużo pieniędzy na kontrakcie ze Starbuckiem ale wydaje się, że dość ciekawe mogą być średnie wielkości sieci ja poniższa:

Wniosek: Zacznij od prostego produktu dla małej grupy i dopiero, gdy będzie ssanie z rynku bierz się za rozsądną ekspansję

Na deser polecamy prezentację Jacka Dorsey o tym, czego się nauczył z pracy nad Twitterem i Square

Z dalszych lektur polecamy

  1. Square – growth engines
  2. Trochę o historii Square.
  3. Case innych firm działających na tym samym rynku Infakt, Postmates,Pizzaportal.plInstacart

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

P.s. Fajnie, że zaglądasz do mnie czasami 🙂  Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli go prześlesz mu lub udostępnisz 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Jak zrobić świetny produkt dla małych biznesów?

  1. Pingback: 141 przydatnych growth hacków, trików i taktyk. | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak rozwinąć startup w niszy? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s