Jak rozwinąć startup w niszy?

Nim będziesz wielki musisz wpierw być mały. Przy ograniczonych zasobach, jakimi zapewne dysponujesz warto wybierać sobie walki, w których masz szansę wygrać. Frontalny atak na istniejących graczy może być kuszący, ale w większości przypadków kończy się masakrą. Wiem, że tradycje narodowe zachęcają do męczeńskiej śmierci na bagnetach wroga, ale w biznesie lepiej posługiwać się zimną logiką 😉 . Dlatego tak ważne jest byś znalazł niszę, w której możesz zbudować swój biznes i dopiero, gdy okrzepniesz iść dalej i podbijać nowe terytoria. Dzisiaj postaramy się pokazać, o co biega w strategii niszy i podamy parę przykładów firm, które całkiem nieźle zastosowały tą taktykę

 

Co to jest nisza?

Nisza to zazwyczaj mały segment, często zaniedbany przez obecnych graczy. Nie ma w nim wielu potencjalnych klientów, ale jest szansa, że jeśli dasz im coś lepszego niż obecne rozwiązania to będą Twoimi zagorzałymi fanami, którzy będą wspierać Twój rozwój. Nisza daje parę namacalnych korzyści, które dla startupów są bardzo istotne:

  1. Jesteś niewidoczny. Obecni gracze prawie nigdy nie patrzą się na to, co się dzieje w małych segmentach. Wchodząc w niszę jesteś niewidoczny, co daje Ci czas by dopracować swój produkt bez akcji odwetowych konkurencji, która będzie Cię próbowała zabić w zarodku
  2. Nisze są tańsze. Budowanie uniwersalnego rozwiązania, które zadowoli wszystkich jest droższe – musisz mieć więcej procesów i aktywów. W niszy, tworząc dedykowane rozwiązanie możesz być rząd wielkości tańszy i angażować mniej własnej kasy. Dobry przykład to low costy takie jak Ryanair – nastawili się na klienta, który chce po prostu przelecieć z punktu A do B zazwyczaj w ciągu 2 godzin, więc mogli darować sobie jedzenie, ustawić ciaśniej foteliki, wyciąćwększą biura do zakupu biletów itd.
  3. Niszowi klienci więcej wybaczą. Niszowi klienci są zaniedbywani przez rozwiązania dla ogółu, więc jeśli pokażesz im coś, co lepiej spełnia ich potrzeby wiele Twoich potknięć Ci wybaczą i będziesz miał czas naprawić błędy. W głównej części rynku potknięcie oznacza często odejście klienta
  4. Niszowi klienci będą Cię bardziej promować. Każdy startup liczy trochę na Word of Mouth. W przypadku nisz, jeśli zrobisz dobry produkt dla tej niszy to klienci w większym stopniu będą Cię wspierać i przekazywać informację o Tobie innych potencjalnym klientom z niszy
  5. Z niszy możesz stworzyć duży nowy rynek. W wielu biznesach nisza nagle zasysa wielu klientów z głównej części rynku, w szczególności, jeśli pojawiają się czynniki zewnętrzne: zmiana technologii, kryzys itp., Jeśli więc usadowisz się w niszy może się okazać, że będzie ona bardzo szybko rosła, pomimo, że cały rynek stoi w miejscu. Kiedyś niszowy gracz Gmail efektywnie zabił większą część biznesu pocztowego oraz innych dostawców usługi poczty elektronicznej. To samo widzimy w reklamie (YouTube, facebook podbierają widzów i reklamodawców gazetom i TV), lotnictwie (low costy podebrały klientów tradycyjnym linio jak Lufthansa, LOT,BA)

Poniżej filmik podsumowujący filozofię niszy:

 

Typy nisz.

Niszą może być  dowolny segment ograniczony wg różnych cech. Możemy mówić o niszy:

  1. Geograficznej – skupiasz się tylko na wybranym regionie. Zamiast budować startup nastawiony na klientów całej Polski wybierasz sobie jedno miasto np. Lublin lub jeszcze bardziej wąsko konkretną dzielnicę Lublina
  2. Cenowej – skupiasz się na ludziach, którzy są gotowi płacić dużo mniej lub dużo więcej niż średnia na rynku. Dobry przykład to Biedronka, która zaczęła od ludzi, którzy szukali tańszych produktów
  3. Ograniczonej funkcjonalności – dajesz tylko niektóre, wybrane funkcje, które dla niszy są bardzo ważne (nie koniecznie dla całego rynku). Dobry przykład to IKEA, które daje proste meble, które mają przetrwać parę lat i mają być tanie. Dlatego montaż i dowóz jest po stronie klienta 🙂
  4. Dystrybucyjnej – tutaj Twój produkt nie jest ogólnie dostępny, lecz dystrybuujesz go bardzo wąsko. Dobry przykład to Zalando (sprzedaje tylko on-line)
  5. Poziom obsługi – tutaj ustalasz poziom obsługi tak, aby był on bardzo atrakcyjny dla niszy, nie starasz się stworzyć jednego wysokiego poziomu dla wszystkich

Przykłady zastosowania strategii niszy

Przykładów jest bardzo dużo poniżej parę:

  1. Tesla – zaczęli od elektrycznego samochodu sportowego i stopniowo wchodzą w inne segmenty. Sam rynek samochodów zaczynają traktować jak „niszę” i walczą o cały rynek transportu oraz produkcji energii. Poniżej filmik o nich
  2. Uber – zaczął od czarnych limuzyn w San Franciso (nisza funkcjonalności, cenowa i geograficzna). Aspiruje do tego by zarządzać globalnie całym systemem transportu
  3. Low cost carriers (Ryanair, SouthWest, Wizzair) – zaczęli od tanich lotów z 1 lotniska. Dzisiaj dominują całą branżę przewozów lotniczych
  4. Yelp – zaczął od agregowania rekomendacji dla restauracji w San Francisco. Dzisiaj próbuje globalnie agregować rekomendację wszystkich małych biznesów
  5. Square – zaczął od obróbki transakcji kartą dla firm, które były za małe by robić to legalnie. Dziś próbuje być systemem do zarządzania małym biznesem i obsługi transakcji B2C

Poniżej przykłady w szczegółach:

Innymi słowy znajdź swoją niszę i przestań walczyć z wiatrakami na rynku głównym. Dawaj znać w jakiej niszy Ty próbujesz budować swój biznes?

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Low Cost Business Model
  2. Przydatke growth hacki i taktyki
  3. Projektowanie startupu na podstawie celu.

P.s. Daj znać w komentarzu jakie rzeczy, jeśli chodzi o startupy, Cię ciekawią byśmy wiedzieli o czym warto pisać

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Jak rozwinąć startup w niszy?

  1. Interesujący artykuł, wiele ciekawych przykładów. Obecnie, jednak niestety ciężej jest taką nisze znaleźć niż się w nią wbić. Jednak trzeba próbować, cisnąc i walczyć o swoje pięć minut. A być może uda się stworzyć nowy biznes na wzór Tesli czy Ubera 🙂

    Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s