Jak zarobić na kinie?

cinem city

[CASE]. Dziś porozmawiamy o największej w Polsce sieci kin i trzeciej, co do wielkości w Europie. Powstała ona parę ładnych lat temu, kiedy wydawało się, że Internet zabije X muzą i w dodatku Cinema City (CC) zarabiało już pieniądze wtedy, kiedy reszta bankrutowała. Kina to ciekawy biznes – mamy tutaj prawie same koszty stałe i ciekawy towar – dużo wolnego miejsca, które jeśli nie wypełnicie w pewien sposób się zmarnuje.

„Skala”. Jedna z ważniejszych rzeczy to oczywiście skala.CC ma ponad 100 kin i w sumie 1000 ekranów, co czyni go graczem nr 3 w Europie. Od debiutu w 2006 CC prawie podwoił liczbę ekranów. Wielkość w tym biznesie ma duże znaczenie zarówno jeśli chodzi o wynajem przestrzeni (duży dostaje dużo niższe ceny), cenę zakupu filmów, ale również po stronie przychodowej. Przed powstaniem sieci kin w Polsce kina były za słabe by efektywnie się promować i stworzyć markę, która kojarzyła by się z komfortem, dobrą jakością filmu i jedzenia.

„Dodatkowe przychody”. Dzisiejsze kina są zbudowane trochę w oparciu o słynny żart, że niektórzy chodzą na film a niektórzy do kina 😉 . Sieci dobrze wiedzą, że przy filmie człowiek nabiera apetytu tak, więc znajdziecie w nich tradycyjny popcorn i colę. CC dodaje nowe kategorie tak, aby atakować nowe grupy konsumentów – żelki, prażone orzeszki, lody grycanowe i ostatni hicior czyli piwo. Dla uzmysłowienia sobie o czym mówimy: średnio jeden bilet kosztuje w CC około 20 PLN a na jedzenie średnio wydajemy per osoba 5,5 PLN. Dodajmy jeszcze zyski z reklam – nie zanudzają Was przed seansem z czystej kurtuazji 😉

„Oparcie się o słabo rozwinięte rynki”. CC jest nr 3 w Europie, ale ważne jest to, że dwaj pozostali gracze koncentrują się głównie na Europie Zachodniej. CC wywodzi się z Izraela gdzie obecnie ma tylko 12% swoich ekranów. Reszta to stara dobra Europa Wschodnia. Jest to rynek trudny, bo ludzie oglądają dużo mniej niż w Europie Zachodnie, ale z drugiej strony czynsze (podstawowy koszt dla kinie) są dużo niższe a cena biletu jest relatywnie wysoka do zarobków.

„Centra handlowe”. Niewiele osób pamięta, ale kiedyś kina były porozsiewane po mieście. To, że wywędrują do centrów handlowych nie było tak oczywiście, w szczególności mając na uwadze łatwość ściągania filmów z Internetu. CC postawiło na to, że ludzie, podobnie jak w USA, będą coraz więcej czasu spędzać w centrach handlowych i tam też będą szukać rozrywki. Zgadli prawidłowo i ten sam model jest stosowany z trochę mniejszym sukcesem w Rumunii i Bułgarii gdzie kina przed pojawieniem się CC praktycznie zniknęły. CC to przykład zastosowania 2 technik, o których mówiliśmy klonowania 1 do 1 oraz skupianiu się na trendzie.

„Innowacyjne kino”. Takie drobnostki jak cyfryzacja kina pomijamy, ale IMAX i kino 3D oraz 4D do niedawna były uważane za drogie i niepotrzebne. CC mimo wszystko postawiło na to i teraz zaczyna to przynosić ciekawe rezultaty (wysyp filmów długometrażowych robionych w technologii 3D a nawet specjalnie pod IMAXy)

„Działania promocyjne”. Z większym lub lepszym sukcesem CC próbuje stworzyć różne przyczyny by pójść do kina. Z pomysłów, które robi też równie dobrze konkurencja warto zwrócić uwagę w szczególności na promocje targetowane na dany segment, kupony, promocje z producentami, koncerty i pokazy meczów w kinie.

Prowadzenie kina to ciężki kawałek chleba, w którym trzeba czasami dziwnymi metodami próbować wypełnić nawet co 2 godziny kilka a nawet kilkanaście sal.  W przypadku CC udaje się to robić z całkiem dobrym rezultatem.

Paradoksalnie podobnym biznesem do kin są linie lotnicze np. Raynair (więcej na ten temat tutaj.

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj.

Advertisements

4 thoughts on “Jak zarobić na kinie?

  1. Pingback: Jak zarobić na drogich usługach? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak przyciągać traffic do biznesu off-linowego? | StartupAkademia

  3. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  4. Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s