Jak zarobić tworząc Low Costa czyli czego możemy się nauczyć od Irlandczyków?

raynair

Dziś pokażemy jak przy odpowiednim modelu biznesowym można zmienić całą branżę. Mowa będzie o Ryanair, który jest jedną z nielicznych rentownych firm lotniczych. Jakiś czas temu pisaliśmy, że jedno z pierwszych pytań jakie musicie sobie zadać to jest kwestia na jakim typie rynku funkcjonujecie (więcej na ten temat tutaj). Dziś pokażemy jak zrobić udaną resegmentację rynku poprzez stworzenie low costowej wersji.

„1 typ samolotu”. Ryanair ma 303 samoloty dokładnie takie same – ta sam konfiguracja, ten sam model Boeinga 737-800. Dzięki temu bardzo łatwo jest mu zarządzać. Jeśli jeden samolot się zepsuje podstawia inny dokładnie taki sam i nie musi się zastanawiać co zrobić z pasażerami, którzy się nie zmieścili przy zamianie dużego samolotu na mały. Dodatkowa korzyść jest też oczywiście po stronie zakupów – idąc do Boeinga rozmawia o dużym zleceniu, więc automatycznie dostaje dużo lepszą cenę. Ryanair poszedł krok dalej – kupuje samoloty na tyle tanio, że zarabia też na ich dalszej odsprzedaży.

„Trasy point-to-point”. Żeby dolecieć do Londynu z Katowic nie musicie lecieć do Warszawy tylko bierzecie bezpośredni lot. W modelu tradycyjnym gdzie leci się do hubu (centrum przesiadkowego) i z niego się dolatuje do innych miejsc jakiekolwiek zaburzenia na trasie oznaczają opóźnienia dla wielu połączeń i stratę pieniędzy. Trasy „point-to-point” są też łatwiejsze do analizowania i szybkiego podejmowania decyzji – jeśli jakaś tras jest nierentowna Ryanair wycina ją bez mrugnięcia oka i przenosi samolot na inną trasę

„Porty regionalne”. Ryanair lata głównie z tak zwanych portów regionalnych gdzie opłaty lotniskowe, stanowiące znaczącą część ceny biletów, są dużo niższe. Dodatkowy benefit to fakt, że Ryanair dostaje pieniądze od portów regionalnych za każdego pasażera – mamy, zatem dotowanie prywatnej firmy przez samorządy 🙂.

„Lepsze wypełnienie samolotu”. Koszt lotu bez względu na to ilu leci pasażerów jest stały, zatem wypełnienie samolotu jest kluczowe. Jeśli samolot ma 190 miejsc i uda Wam się poprawić wypełnienie z 70% do 80% to przy średniej cenie na poziomie 300 PLN za lot w jedną stronę za jeden przelot zyskujecie dodatkowe 3 600 PLN. Przemnóżcie to przez liczbę lotów, dni i samolotów i wyjdą Wam miliardy złotych dodatkowego zysku.

Więcej lotów dziennie i więcej pasażerów na pokładzie”. Zapewne nie raz było Wam trochę ciasno w samolocie Ryanaira? Nie jest to przypadek ani wynik tego, że macie dłuższe nogi niż reszta ludzkości. Ryanair zmniejszył odstęp między rzędami. W samolotach Delta Airlines jest 160 miejsc a w samolotach Ryanaira, 189 mimo, że latają na takich samych samolotach. Dodatkowo nie ma biznes klasy. Ryanair niedawno zgłosił pomysł miejsc stojących w samolotach. Pomysł na razie nie przeszedł… na razie.

„Skrócenie czasu przygotowania samolotu”. Samoloty Ryanair szybciej są gotowe do lotu – nie ma sprzątania cateringu, ludzie są bardzo zdyscyplinowani a to oznacza, że średnio na dzień robią więcej lotów.

„Lepsze wykorzystanie pracowników”. Jak zwracaliśmy wcześniej uwagę bardzo ważne jest ile jest pracy w pracy (wskaźnik OLE) w szczególności, jeśli ma się do czynienia z drogą grupą pracowników. Ryanair jest mistrzem w wykorzystywaniu czasu pracowników. Dla porównania pilot Ryanaira lata rocznie 1100 godzin a pilot LOT 500 godzin.

„Nietaka tania cena”. Ceny w Ryanairze są niskie ale….nie zawsze no i coraz więcej usług, które gdzie indziej są bezpłatne są odpłatne w Ryanair. Zgłaszane były między innymi pomysły na wprowadzenie opłat za toaletę czy też opłaty za wagę człowieka powyżej średniej. To co Ryanair robi nazywa się unbundeling – czyli rozkładaskomplikowaną usługę na sumę kilku usług i pokazuje Wam cenę każdego z nich oddzielnie. Przez to cena wydaje się niska. Trochę to zaczyna przypominać sprzedaż butów bez sznurówek.

Innymi słowy jeśli robisz startupa poprzez zmianę funkcjonującego rynku na wersję low costową stawiaj na prostotę, taniość i kombinuj jak więcej zrobić tym co masz 🙂

Poniżej przegląd innych przykładów Low Cost Business Model takich jak IKEA i parę sugestii jak to wdrożyć w swojej branży:

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Case 2 innych low-costów czyli IKEA i Biedronka
  2. Poradnik pokazujący jak uczynić swój zespół bardziej efektywnym
  3. Najważniejsze terminy startupowe
Reklamy

18 thoughts on “Jak zarobić tworząc Low Costa czyli czego możemy się nauczyć od Irlandczyków?

  1. Pingback: Jak umiejętnie sklonować cały biznes? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak sklonować ideę? | StartupAkademia

  3. Pingback: Być lean czy być lean? | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak zarobić na kinie? | StartupAkademia

  5. Pingback: Kiedy rosnąć ze startupem? | StartupAkademia

  6. Pingback: Jak zarabiać nie tylko na meblach? | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak zarobić na prostocie? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak wywrócić wszystko do góry nogami | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak zrobić profesjonalną platformę? | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak zarobić na ciuchach? | StartupAkademia

  11. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  12. Pingback: Jak zarobić na golarkach? | StartupAkademia

  13. Pingback: Jak stworzyć startup warty 50 miliardów? | StartupAkademia

  14. Pingback: Fitocracy czyli jak połączyć fitness z social media i grywalizacją | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak zarobić na materacach? | StartupAkademia

  16. Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia

  17. Pingback: Low Cost Business Models | StartupAkademia

  18. Pingback: Jak rozwinąć startup w niszy? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s