Dziś będzie ciekawy case firmy Vyyken. Robi dość prozaiczną rzecz – dostarcza wodę do picia ale sposób w jaki buduje swój biznes jest bardzo ciekawy 🙂
Po pierwsze, tworzy wodę, która jest czystsza niż ta w butelkach. Może trudno w to uwierzyć ale kranówka po odfiltrowaniu jest często czystsza od tego co czeka na Was w butelce / butli wody 🙂 . Biznes Vyyken przypomina prowadzenie sieci źródełek wody rozsianych po całym mieście dostępnych dla wybranych osób.
Po drugie, Vyyken zupełnie odchodzi od obecnych modeli sprzedaży. Z jednej strony macie dostawców butelkowanej wody gdzie płaci użytkownik kupując w sklepie wodę. Z drugiej strony macie wodę w dostępną w baniakach 18,9 l oferowana głównie w biurach, gdzie to firma płaci za wodę (z litra) a ludzie korzystają za darmo. Vyyken chce pobierać opłatę za dostęp do źródełka. Mając znacznik jesteś w stanie z dowolnego źródełka nalać sobie wodę. W ten sposób uderza w jeden i drugi segment i oferuje nową formułę rozliczania się za swoje usługi (model subskrypcyjny).
Czym im się uda pomysł na biznes? W krajach z drogą siłą roboczą ich model biznesu może przynosić zyski, w szczególności jeśli będą mieć dotacje od samorządów (ze względu na efekt ekologiczny). Główny koszt w przypadku wody butelkowej to transport (w tym koszt kierowcy) oraz opakowanie. W modelu biznesowym Vyykn i jedno i drugie odpada 🙂 . W przypadku wody w baniakach jest to przede wszystkim koszt transportu. Minusem rozwiązania Vyykn to oczywiście bardzo wysoki koszt utrzymania źródełek i ogromna inwestycja w same źródełka, potrzebna by odpalić projekt na szerszą skalę. Value proposition oprócz adresowania kwestii, jakości wody skupia się również na ekologii – nie wydajemy na butelki plastikowej oraz na transport ich do konsumenta. Polecamy rzucić okiem na ich stronę https://www.vyykn.com/, gdzie podkreślają ile butelek i CO2 zostało wyeliminowane dzięki ich rozwiązaniu. Takie przedstawienie produktu przyciąga wąską ale dość wierną grupę pro-środowiskowych klientów oraz jak wspomnieliśmy może im pozwolić uczknąć coś z wora gotówki na inicjatywy mające na cele obniżenie emisji CO2. Poniżej krótki filmik, w którym pokazuje skąd pomysł na biznes
i filmik pokazujący ich value proposition
Swoją drogą w Polsce firmy vendingowe już oferują dużo prostsze rozwiązanie, ale bez ograniczonego dostępu.
Na deser prezentacja założyciela, w której opowiada o tym:
- Skąd pojawił się pomysł?
- Jakie rozwiązane chodziło mu po głowie?
- Jaki był cel startupu?
Z dalszych lektur polecamy:
- Case Lyft I Sprig
- Case innych non-profitowych startupów Khan Academy I Whatsi
- Case Ubera
Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Jak otworzyć własną restaurację? | StartupAkademia