Jak stworzyć strategię?

Strategia - stolik.jpg

Jeśli uda Ci się w końcu zbudować produkt, za który klienci są gotowi płacić, wiesz,  że rynek jest całkiem duży i masz już paru pracowników czas pomyśleć o tym dokąd zmierzasz. Potrzebujesz celu i sposobu jego osiągnięcia. Innymi słowy potrzebujesz strategii.

5 ścieżek

Generalnie masz 5 ścieżek, którymi możesz podążać:

  1. Rób to co robisz tylko lepiej (Do what you do but better). To świetna opcja gdy rozmiar Twego biznesu w pełni Ci pasuje i nie chcesz (albo nie możesz znacząco go rozwijać)
  2. Podbijaj nowe rynki (Expand)
  3. Znajdź sobie niszę (Go niche)
  4. Powoli przekształcaj model Twojego biznesu by wyjść na szersze wody (Transform
  5. Stwórz alternatywę do samego siebie nim zrobią to inni (Disrupt yourself)

Poniżej gruba prezentacja z 300 slajdami szczegółów na temat każdej ścieżki. Nim przejdziesz do niej krótkie podsumowanie 5 opcji jakie stoją przed Tobą i co Ci da każda z nich, w jakich sytuacjach należy podążać daną ścieżką.

 

Rób to co robisz tylko lepiej

To świetna opcja gdy rozmiar Twego biznesu w pełni Ci pasuje i nie chcesz (albo nie możesz) znacząco go rozwijać. W tym przypadku powinieneś się skupiać na tym by poprawiać funkcjonowanie firmy, poukładać i zoptymalizować procesy, pozbyć się zbędnych elementów, więcej sprzedawać do już posiadanych klientów (cross-selling i up-selling). Bardzo często jest to konieczny etap przed pójściem innymi ścieżkami, w szczególności po okresie dzikiego i szalonego wzrostu. Poniżej parę użytecznych rzeczy, które mogą Ci się przydać na tej ścieżce:

  1. Metody zwiększania wartości klienta – tu się dowiesz jak więcej zarobić na już istniejących klientach
  2. Metody lean manfucaturing i theory of constraint, które się wykorzystuje do optymalizacji procesów, cięcia kosztów i poprawy jakości
  3. Metody konsultingowe, które są świetne do poprawy produktywności, przeroganizowania biznesu i nadawania priorytetów
  4. Jak być efektywnym startupowecem

 

Podbijaj nowe rynki

Rzadko kto zatrzymuje się na opcji 1. Większość lubi adrenalinę. Lubi jak rośnie i się pali a przeciwnik ucieka w popłochu ;). Dla tych z Was, którzy nudziliby się w biznesie bez większego wzrostu polecam podbijanie nowych rynków. Tutaj możliwości jest co niemiara: można wejść na nowe geograficzne rynki, uderzyć do nowej grupy klientów, stworzyć nowy produkt dla już istniejących klientów, można kogoś kupić, można przejąć swojego dostawcę lub odbiorcę itd. Generalnie wiele może się dziać. Warto to jednak robić w sposób poukładany a nie z ułańską fantazją, na wariata, z której Polacy słynną. Poniżej parę użytecznych rzeczy, które mogą Ci się przydać na tej ścieżce:

  1. Jak skalować na rynki zagraniczne gdy nie jesteś Uberem
  2. Czym jest Amazon
  3. Jak skalował swój biznes Amazon
  4. Jak skalował i zmieniał swój biznes Netflix

 

Znajdź sobie niszę

Czasami ekspansja przy Twoje obecnej pozycji nie jest możliwa. Dlatego musisz sobie znaleźć ładną, wygodną niszę, z której Cię konkurencja łatwo nie wykurzy. Oznacza to zazwyczaj 3 opcje: idziesz z ceną w dół (a co za tym także tniesz na potęgę koszty), idziesz z ceną w górę lub koncentrujesz się na nie-użytkownikach, zaniedbanych, niechcianych lub obecnie nie zainteresowanych – generalnie Ci wszyscy, którzy nie dostali 13-emerytury, 500+, świni+ i innych  uroczych prezentów 😉 Poniżej parę użytecznych rzeczy, które mogą Ci się przydać na tej ścieżce:

  1. Biznesy niskokosztowe – jak to się robi
  2. Jak rozwinąć startup w niszy
  3. Trochę o strategi blue ocean

 

Powoli przekształcaj swój biznes model by wyjść na szersze wody

Jeśli jesteś zachłanny zwykła ekspansja (czyli ścieżka 2) nie wystarczy. W szczególności jeśli chcesz stworzyć biznes, który ma przetrwać dekady. W którymś momencie będziesz musiał pójść ścieżka 4 lub 5. Poniżej na czym polega ścieżka 4, czyli powolne przekształcanie biznesu:

Na deser przykład Netflixu, któremu przynajmniej na razie udaje się ta transformacja całkiem nieźle:

Jest to dość trudna opcja ale jeśli chcesz stworzyć coś trwałego to niestety będziesz musiał tą opcję wziąć poważnie pod uwagę.  Z dalszych lektur polecamy 2 case:

  1. Jak rozwijał się Shopify
  2. Jak rozwijał się WordPress

 

Stwórz alternatywę do samego siebie

Najtrudniejsza, ostatnia ścieżka wymaga trochę podejścia psychopaty. Musisz niestety odgryźć sobie własną rękę, która Cię karmi i to nawet nim ona będzie w przysłowiowej pułapce. W wielu biznesach jest ona koniecznością. Gdyby Amazon w paru swoich biznesach (np. książki zżerane przez jego własne dzieło Kindle) nie zastosowałby tego podejścia to nie miałby dzisiaj wyceny ocierającej się o bilion dolarów. Przypuszczalnie byłby nieznaczącym firemką lub dawno popadłby w niebyt. Poniżej dlaczego ma to sens

Z rzeczy które warto przejrzeć pod tym kontem polecam:

  1. Jak rozwijał się Adobe (ten od pdf) 😉
  2. Jak rozwijał się Altassian

Tyle w skrócie. Miłej lektury! Mamy nadzieję, że prezentacji zainspiruje Was do spisania strategii. Więcej przykładów  z wyliczeniami w Excelu znajdziesz w naszym szkoleniu: Strategy for Management Consultants & Business Analysts

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.