Większość firm, którym udało się znacząco urosnąć i zdominować swoją branżę użyło do tego odpowiedniej taktyki, strategii, business hacku. Jedną z najbardziej zabójczych strategii jest stosowanie strategii niskich kosztów (Low Cost Business Models). Stosują ją nie tylko firmy z tradycyjnych branż takiej jak Ryanair, IKEA, Biedronka, ale także de facto wiele startupów, w szczególności marketplacy. Dziś pokażemy jak powinieneś tą strategię wdrożyć w swojej branży, bo biznes oparty o niższe koszty daje duże większe szanse sukcesu.
Filary Low Cost Business Models.
Low Cost Business model opiera się na 6 podstawowych elementach:
- Uproszczony produkt / usługa. W Low Coscie oferujesz prostszy produkt z mniejszą ilością dodatkowych opcji i udziwnień. Często jest to tylko produkt bazowy bez innych narosłych z czasem dodatków. Dlatego w Biedronce przez długi czas można było kupić 1 typ majonezu a nie 10 a w Ryanairze dostajesz tylko przelot bez jedzenia i luksusów. Dzięki mniejszej możliwości wyboru, wąskiej palecie usług i dóbr dla konsumenta biznes ma nie tylko niższe zapasy, ale nie zmusza też klienta do zastanawiania się, co wybrać. Dokładnie tak samo powinieneś robić w startupie 🙂
- Super efektywnie zorganizowane procesy. Ma być tanio a to oznacza, że musi być efektywnie. Samoloty latają pełne, a ludzie mają roboty pod korek. W Low Costach wszystko jest pomierzone i mają benchmarki na każdy etap procesu. Najbardziej widoczny przykład to towary na paletach w Biedronce. Dzięki temu, że towar nie jest układany na półkach nikt nie musi spędzać czasu na ustawienie produktów na półce i wywożeniu pustych opakowań na zaplecze. W Ryanairze z kolei dzięki braku posiłków są w stanie wyczyścić samolot w połowę tego czasu, co w LOT-ie i przy użyciu 2 a nie 3 osób.Oba posunięcia są wynikiem patrzenia na każdy proces i jego optymalizacji.
- 1 rodzaj aktywów. W każdym biznesie potrzebujesz aktywów. Typowy biznes lubi gromadzić różnego rodzaju aktywa, co powoduje dużą ilość problemów (ciężko jest to potem utrzymać i tym zarządzać). Szef ma audi, zastępca BMW a kierownicy Forda – czyli musisz już mieć 3 typy opon i specjalną osobę, która ogarnie flotę. Low Cost całkowicie pozbywa się tego problemu i stawia na 1 standard dla wszystkich. W ten sposób Ryanair ma ponad 370 samolotów jednego typu (Boeing 737 NG), podczas gdy dużo mniejszy LOT (około 43 samolotów) operuje na 6 typach
- Lepsze wykorzystanie aktywów. Low Costy są mistrzami wykorzystania aktywów. Są w stanie z tego samego aktywa wycisnąć dużo więcej niż tradycyjne biznesy. Ryanair nie dosyć, że jest w stanie upchnąć więcej ludzi w samolocie (190 miejsc zamiast 150) to jeszcze wykonuje więcej lotów dziennie (4 zamiast 3). Powoduje to, że ich koszty potrafią być o kilkadziesiąt procent niższe.
- Nastawienie na niszę. Low Costy zawsze zaczynają od drobnej niszy, którą stopniowo poszerzają i często tworzą własny rynek. Zazwyczaj są to osoby, które szukają tańszych produktów. Dzięki niższym kosztom są w stanie przejąć tą część rynku – oferują prostszy produkt, ale w dużo niższej cenie.
- Skala. Low Costy, podobnie jak startupy on-linowe bardzo lubią skalę. Im wyższe skala tym więcej pieniędzy generują dzięki sile zakupowej. Dzięki skali są też w stanie dużo taniej kupować aktywa
Efekt składany
W Low Costach jak i w startupach bardzo ważny jest wzrost i ciągła zmiana. Daje to 2 ważne efekty składane, które powodują, że Low Costy są tak zabójcze dla konkurencji. Poniżej wytłumaczony jak działa efekt składany w czasie i efekt składany uzyskiwany z wielu drobnych usprawnień w różnych obszarach.
O ile tańszy jest Low Cost?
Nic tak dobrze nie działa na zrozumienie zjawiska jak pokazanie go na przykładzie. Poniżej pokazane na liczbach o ile tańsza jest linia lotnicza typu Low Cost vs regularny operator. Porównanie zrobiliśmy zakładając flotę 100 samolotów a poszczególne wskaźniki oparliśmy o dane Ryanaira i Lufthansy. Polecamy przestudiować przykład by zobaczyć, co robi w praktyce efekt składany
Kto stosuje Low Cost Business Models?
Powyżej parę przykładów firm, które stosują w różnych branżach strategię Low Cost Business Models. Jak widać nadaję się do tego prawie każda branża, w szczególności taka, w której są wysokie koszty stałe. Polecamy przejrzeć prezentację, gdzie szczegółowo omówione są 5 przykładów
W skrócie, jeśli chcesz mieć szanse na rynku, na którym jest już trochę tłoczno to jednym z bardzo skutecznych sposobów jest stosowanie modelu nisko-kosztowego (Low Cost Business Model). Dzięki niskim kosztom łatwo będzie Ci pozyskiwać kolejnych klientów i nadal na tym zarabiać, Podejście zbliżone do low costów jest obowiązkowe jeśli myślisz o marketpalcie lub wchodzisz na zatłoczony rynek.
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Z dalszych lektur polecamy:
- Modelowanie biznesu w Excelu
- Jak kupić startup?
- Inne Business hacki oprócz Low Costu
- Jak mając 10 klientów dojść 100?
- Narzędzie do oszacowania szansy na sukces
- Jak znaleźć okazję do zrobienia dobrego biznesu?
P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli prześlesz go dalej lub udostępnisz 🙂
Pingback: Jak rozwinąć startup w niszy? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć strategię? | StartupAkademia