Low Cost Business Models

growth-with-hacksWiększość firm, którym udało się znacząco urosnąć i zdominować swoją branżę użyło do tego odpowiedniej taktyki, strategii, business hacku. Jedną z najbardziej zabójczych strategii jest stosowanie strategii niskich kosztów (Low Cost Business Models). Stosują ją nie tylko firmy z tradycyjnych branż takiej jak Ryanair, IKEA, Biedronka, ale także de facto wiele startupów, w szczególności marketplacy. Dziś pokażemy jak powinieneś tą strategię wdrożyć w swojej branży, bo biznes oparty o niższe koszty daje duże większe szanse sukcesu.

 

Filary Low Cost Business Models.

Low Cost Business model opiera się na 6 podstawowych elementach:

  1. Uproszczony produkt / usługa. W Low Coscie oferujesz prostszy produkt z mniejszą ilością dodatkowych opcji i udziwnień. Często jest to tylko produkt bazowy bez innych narosłych z czasem dodatków. Dlatego w Biedronce przez długi czas można było kupić 1 typ majonezu a nie 10 a w Ryanairze dostajesz tylko przelot bez jedzenia i luksusów. Dzięki mniejszej możliwości wyboru, wąskiej palecie usług i dóbr dla konsumenta biznes ma nie tylko niższe zapasy, ale nie zmusza też klienta do zastanawiania się, co wybrać. Dokładnie tak samo powinieneś robić w startupie 🙂
  2. Super efektywnie zorganizowane procesy. Ma być tanio a to oznacza, że musi być efektywnie. Samoloty latają pełne, a ludzie mają roboty pod korek. W Low Costach wszystko jest pomierzone i mają benchmarki na każdy etap procesu. Najbardziej widoczny przykład to towary na paletach w Biedronce. Dzięki temu, że towar nie jest układany na półkach nikt nie musi spędzać czasu na ustawienie produktów na półce i wywożeniu pustych opakowań na zaplecze. W Ryanairze z kolei dzięki braku posiłków są w stanie wyczyścić samolot w połowę tego czasu, co w LOT-ie i przy użyciu 2 a nie 3 osób.Oba posunięcia są wynikiem patrzenia na każdy proces i jego optymalizacji.
  3. 1 rodzaj aktywów. W każdym biznesie potrzebujesz aktywów. Typowy biznes lubi gromadzić różnego rodzaju aktywa, co powoduje dużą ilość problemów (ciężko jest to potem utrzymać i tym zarządzać). Szef ma audi, zastępca BMW a kierownicy Forda – czyli musisz już mieć 3 typy opon i specjalną osobę, która ogarnie flotę. Low Cost całkowicie pozbywa się tego problemu i stawia na 1 standard dla wszystkich. W ten sposób Ryanair ma ponad 370 samolotów jednego typu (Boeing 737 NG), podczas gdy dużo mniejszy LOT (około 43 samolotów) operuje na 6 typach
  4. Lepsze wykorzystanie aktywów. Low Costy są mistrzami wykorzystania aktywów. Są w stanie z tego samego aktywa wycisnąć dużo więcej niż tradycyjne biznesy. Ryanair nie dosyć, że jest w stanie upchnąć więcej ludzi w samolocie (190 miejsc zamiast 150) to jeszcze wykonuje więcej lotów dziennie (4 zamiast 3). Powoduje to, że ich koszty potrafią być o kilkadziesiąt procent niższe.
  5. Nastawienie na niszę. Low Costy zawsze zaczynają od drobnej niszy, którą stopniowo poszerzają i często tworzą własny rynek. Zazwyczaj są to osoby, które szukają tańszych produktów. Dzięki niższym kosztom są w stanie przejąć tą część rynku – oferują prostszy produkt, ale w dużo niższej cenie.
  6. Skala. Low Costy, podobnie jak startupy on-linowe bardzo lubią skalę. Im wyższe skala tym więcej pieniędzy generują dzięki sile zakupowej. Dzięki skali są też w stanie dużo taniej kupować aktywa

 

Efekt składany
W Low Costach jak i w startupach bardzo ważny jest wzrost i ciągła zmiana. Daje to 2 ważne efekty składane, które powodują, że Low Costy są tak zabójcze dla konkurencji. Poniżej wytłumaczony jak działa efekt składany w czasie i efekt składany uzyskiwany z wielu drobnych usprawnień w różnych obszarach.

 

O ile tańszy jest Low Cost?
Nic tak dobrze nie działa na zrozumienie zjawiska jak pokazanie go na przykładzie. Poniżej pokazane na liczbach o ile tańsza jest linia lotnicza typu Low Cost vs regularny operator. Porównanie zrobiliśmy zakładając flotę 100 samolotów a poszczególne wskaźniki oparliśmy o dane Ryanaira i Lufthansy. Polecamy przestudiować przykład by zobaczyć, co robi w praktyce efekt składany

 

Kto stosuje Low Cost Business Models?low-cost-business-models-examples
Powyżej parę przykładów firm, które stosują w różnych branżach strategię Low Cost Business Models. Jak widać nadaję się do tego prawie każda branża, w szczególności taka, w której są wysokie koszty stałe. Polecamy przejrzeć prezentację, gdzie szczegółowo omówione są 5 przykładów

 

W skrócie, jeśli chcesz mieć szanse na rynku, na którym jest już trochę tłoczno to jednym z bardzo skutecznych sposobów jest stosowanie modelu nisko-kosztowego (Low Cost Business Model). Dzięki niskim kosztom łatwo będzie Ci pozyskiwać kolejnych klientów i nadal na tym zarabiać, Podejście zbliżone do low costów jest obowiązkowe jeśli myślisz o marketpalcie lub wchodzisz na zatłoczony rynek.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

 

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Modelowanie biznesu w Excelu
  2. Jak kupić startup?
  3. Inne Business hacki oprócz Low Costu
  4. Jak mając 10 klientów dojść 100?
  5. Narzędzie do oszacowania szansy na sukces
  6. Jak znaleźć okazję do zrobienia dobrego biznesu?

P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli prześlesz go dalej lub udostępnisz 🙂

Reklamy

One thought on “Low Cost Business Models

  1. Pingback: Jak rozwinąć startup w niszy? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s