Jak zrobić non-profit w Polsce?

geek girls carrotStartupy to nie tylko firmy generujące górę pieniędzy i zaawansowane rozwiązania techniczne. Jest coraz więcej startupó non-profit, które chcą rzeczywiście zmieniać świat i zaadresować duże problemy lub wyzwania. Pisaliśmy już o Khan Academy, która tworzy nowy, efektywny sposób nauki i o Whatsi, który stworzył nowy system zbierania pieniędzy na leczenie ludzi. Dziś pora na polski przykład, który w dodatku jest wzorowo skalowany nawet za granicą. Mowa będzie o Geek Girls Carrots, która chce zachęcić kobiety do programowania. Poniżej to, co wg nas złożyło się na ich sukces 🙂

Product-problem-market fit”. W startupach non-profit także trzeba osiągnąć swoisty product-market fit, czyli stworzyć produkt, który jest potrzebny. Jest to czasami o tyle trudne, że brak obrotu pieniędzmi powoduje, że ciężko ustalić, co jest rynkiem, do którego trzeba dostosować produkt. Dlatego w przypadku non-profit warto się skupić na grupach ludzi, segmentach klientów, którzy mają z czymś problem. Ze względu na brak pieniędzy i rynku ten problem zapewne obecnie nie jest rozwiązywany w ogóle więc nie będzie też punktu odniesienia. W przypadku Geek Girls Carrots z jednej strony mamy do czynienia z firmami, które narzekają na brak programistów (płeć nie jest istotna) a z drugiej strony kobiety szukające elastycznej pracy, która pozwoli im pogodzić rolę matki, żony z aspiracjami zawodowymi. Gdy już masz problem i grupy klientów, (czyli odpowiednik rynku) musisz stworzyć produkt, który ten problem rozwiąże. Geek Girls Carrots zdefiniowała swój produkt, jako to wszystko, co zachęca dziewczyny do nauki programowania i pracy w zawodzie programisty, ułatwia im zdobycie kwalifikacji. W praktyce w ich przypadku oznacza to organizowanie spotkań i warsztatów, promowanie dziewczyn programistek i startupowców w mediach, budowanie społeczności wokół programujących kobiet i zachęcanie dziewczyn do próbowania i zakładania własnych firm. Wiatrem w żagle Geek Girls Carrots są występujące obecnie mocne trendy: o starupach jest głośno, programistów szukają na wszelkie możliwe sposoby i coraz więcej osób nie ma problemu z pracowaniem jako freelancer

Wniosek: Jeśli zdecydujesz się na budowanie organizacji non-profit  znajdź metodami lean startup, running lean product-market fit

 

„Model operacyjny”. Przy non-profit z dużą dozą prawdopodobieństwa będziesz miał niskie przychody i w dodatku będziesz musiał o nie walczyć na wiele dziwnych sposobów. Oznacza to, że non-profit muszą mieć dużo niższe koszty, czyli: prosić o datki barterowe różne organizacje, sponsorów, firmy, korzystać na potęgę z bezpłatnych wolontariuszy, układać się z uniwersytetami, hotelami i kawiarniami by mieć dostęp do darmowej przestrzeni. Mocno to przypomina to kombinacje alpejskie jakie ćwiczono nagminnie w PRLu 😉 .  Geek Girls Carrots robi to bardzo dobrze. Wystarczy wspomnieć, że w projekcie uczestniczy ponad 60 osób a tylko kilka dostaje za to wynagrodzenie pieniężne.
Wniosek: Szukaj sposobów by zdobywać potrzebne zasoby prawie za darmo

 

„Wpisanie się w ekosystem”.  Można iść na wojnę ze wszystkimi ale wymaga to niesamowitej ilości zasobów na amunicję 🙂 Dlatego non-proft preferują koegzystencję – szukanie swojego miejsca w ekosystemie i wspieranie jego tworzenia. Geek Girls Carrots nie stara się zastępować szkół programowania, lecz z nimi współpracują. Utrzymują też dobre relacje z innymi organizacjami non-profit co powoduje im budować wpływy wykraczając poza ich członków.
Wniosek: Make love not war 😉 Nie idź na wojnę; nawiązuj współpracę

 

„Kreatywność w zarabianiu”. Jako non-profit nie masz raczej tradycyjnych przychodów ze sprzedaży produktów, więc musisz testować inne źródła przychodów. Geek Girls Carrots robi to dość ciekawie. Zarabia nie tylko na datkach od sponsorów, reklamy, ale robi też projekty komercyjne (warsztaty i spotkania rekrutacyjne).


„Skalowanie”.
Od Geek Girls Carrots na pewno warto nauczyć się skalowania. Nie jest to może jeszcze blitzscaling, ale tempo, w szczególności jak na polską firmę rodzaj branży, w jakiej działają jest imponujące. Obecnie działają już w 32 miastach i są również obecni w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Czechach, Japonii, Indiach, Irlandii, Luxemburgu, Kanadzie, Portugali, Izraelu i USA. Skalowanie wzmacnia Twoją markę i pozwala Ci zawalczyć o zupełnie innych, globalnych sponsorów, czego im Tobie życzymy :).

Polecamy wywiad z założycielką Geek Girls Carrot z Kamilą Sidor – część 1:

i część 2:

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Case innych non-profit Khan Academy, Whatsi
  2. Różne modele zarabiania
  3. Co daje freemium?

P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli go prześlesz mu lub udostępnisz 🙂

1 thought on “Jak zrobić non-profit w Polsce?

  1. Pingback: Non-profit startup czyli jak zbawić ludzkość…. | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.