Operowanie obrazem jest super efektywnym sposobem by wytłumaczyć klientom jak wyciągnąć z Twojego produktu jak najwięcej. Niestety, nadal relatywnie mało startupów pociąga X muza. Warto też pamiętać, że drugą największą wyszukiwarką na świecie jest YouTube a Facebook coraz bardziej stawia na osadzone na Facebooku filmik. Dzięki temu jeśli masz content w postaci filmików łatwiej można Cię odnaleźć w gąszczu informacji. Dlatego też zachęcam Cię do zabawienie się w domorosłego reżysera. Poniżej poopowiadamy trochę o tym dlaczego warto zrobić serię filmików i jak to przełożyć na sprzedaż 🙂
Rola filmików
Filmy to rodzaj contentu i świetnie nadaje się nie tylko do content marketingu, ale także do customer service. Z jednej strony chcesz pokazaćobecnym klientom, co można z Twoim produktem zrobić a z drugiej strony próbujesz, poprzez odpowiedni content, pozyskać nowych klientów. Część dowie się o Tobie wyszukując w YouTubie lub Google informacji. Duża grupa ludzi skonsumuje Twoje filmiki na innych platformach: twoim blogu, cudzej stronie, google+, facebooku.
- Filmik promocyjny / reklamowy pokazujące problem, (z którym klient może się identyfikować) oraz Twój produkt, jako idealne rozwiązanie. Często są to filmiki animowane w stylu filmiku Hubspota lub zabawne filmiki kręcące się wokół użytkownika jak te robione przez Sandwich Video – polecamy ich reklamę pod Slacka
- Pierwsze kroki – jak się logować do produktu, ogólne funkcjonalności itd. Może to być w wersji długiej jak Brand24 lub krótka
- Webinary, na którym często pokazujecie praktyczne zastosowania Waszego produktu i możecie odpowiedzieć na pytania – polecamy rzucić okiem na przykład webinaru Import.io
- Opisane szczegółowe funkcjonalności – screencasty pokazujące jak robić szczegółowo poszczególne rzeczy. Rzuć okiem na Freshmaila
- Wywiady z pracownikami / założycielami. Polecamy rzucić okiem na przykład prezentacji założyciela Clover Food
- Testimonials, czyli opinia użytkownika o Waszym produkcie / pokazanie wdrożenia danego rozwiązania – rzuć okiem na przykład ZnanegoLekarza
- Porównania z konkurencją. Warto to zrobić albo w sposób bardzo rzeczowy albo lekko zabawny ale mocno wizualny jak to miało miejsce przy porównaniu Siri i Google Now
- Recenzje użytkowników / specjalistów / bloggerów. Te potrafią być bardzo mocne filmiki bo są przynajmniej w teorii obiektywne. Dobry przykład to Steve Dotto pokazujący Evernotea
- Wykłady – najlepiej regularne na bardzo dogłębne tematy. Mistrzem w tym jest oczywiście MOZ– polecamy obejrzeć przykład jego cyklu WhiteBoard Friday
- Przerobione posty na filmiki tzw. recycling contentu. Poniżej przykład filmiku zrobionego przez DoodleWoolf na podstawie naszego artykułu
Polecamy wyprodukować w miarę szybko, ale puszczać systematycznie – np. 1 filmik na tydzień tak, aby nie zakopać ludzi ilością materiałów i by mieli oni systematycznie powodu by odwiedzić Twój kanał na YouTubie
Platformy do dystrybucji filmików
Obecnie masz do wyboru następujące platformy do dystrybucji swoich filmików:
- YouTube – największa platforma, w większości pierwszy wybór. Dzięki silnikowi Google dużo wyświetleń to wynik poszukiwań (a te zawsze są cenne, bo oznaczają, że ktoś już tematem jest zainteresowany)
- Facebook video. Być może obecnie nr 2 – nikt do końca nie wie, bo mierzenie wyświetleń jest na Facebooku mocno dyskusyjne (odpalają się automatycznie). Na pewno daje duży efekt wiralności, bo bardzo dobrze pokazują się na Facebooku i od razu można je udostępnić. Rzuć okiem jak tworzyć reklamy video na facebooku
- Vimeo to taki prawie YouTube, ale z wyższą jakością filmików i znacząco mniejszą liczbą filmików oraz użytkowników. Raczej używany do osadzania obiektów na stronie. W mniejszym stopniu używany, jako wyszukiwarka
- Itunes. Daje duże zasięgi w USA ze względu na dużą liczbę użytkowników. Często jest używany jako narzędzie do pobierana podcastów ma swoich wiernych fanów. Niektórzy twierdzą, że lepiej konwertuje się na sprzedaż niż YouTube
- Slideshare. Od jakiegoś czasu można wrzucać tam filmiki (biznesowe). Nie ma tego na razie zbyt dużo, ale w świecie prezentacji zawsze wideo będzie się rzucało w oczy. Poza tym nadal tłoku nie ma 🙂
- Udemy. Udemy jest platformą kursów on-line gdzie większość kursów składa się głównie z filmików. Jeśli masz dużo contentu wokół używania Twojego produktu to można pomyśleć by z niego zrobić darmowy kurs. Użytkowników ma nadal niewielu (15 mln osób), ale nastawionych na naukę / używanie. Mało nadal jest też kursów (30 tysięcy), więc aż tak dużego natłoku treści jak na YouTubie nie ma
Jak zwiększyć liczbę subskrybentów na YouTubie?
W większości przypadków YouTube będzie Twoim podstawowym źródłem ruchu dzięki filmikom. Dlatego też poniżej poopowiadamy jak zwiększyć liczbę wyświetleń i subskrybentów Twojego kanału na YouTubie. Dokładnie omówienie części z tych metod znajdziecie w ciekawym artykule Neila Patela o tym jak podwoić liczbę subskrybentów. Poniżej nasze sugestie:
- Osiągnij content-market fit. Jeśli masz słaby content to jakakolwiek promocja i triki nic nie dadzą, więc zacznij od badania jakie tematy są dla Twoich klientów interesujące, jakim językiem należy do nich mówić, na jaką formułę najlepiej reagują. Jeśli nie wiesz jak to robić przejrzyj parę naszych rad na temat tego jak robić content marketing B2B. Warto też z klientami, pod kątem filmików, robić wywiady na żywo
- Zadbaj o jakość. Jakość filmików jest czymś, co wspiera lub zniechęca konsumpcję contentu. Jeśli się jąkasz, w tle jest masa szumów a kamera lata tak jakby to był reportaż z Iraku to nawet przy ciekawym temacie wielu podziękuje za oglądanie. Na jakość w przypadku filmików składa się: scenariusz, jakość obrazu (paradoksalnie chyba najmniej istotna), jakość dźwięku, głos i sposób mówienia.
- Promuj swój kanał YouTube na swojej platformie. Cross-marketing zawsze w cenie. Dobrze jest, jeśli masz z każdym klientem kontakt na paru platformach (mail, jest Twoim fanem Twojego fanpage, obserwuje Cię na Twitterze, Google+, Slidesharze itd.) Wykorzystaj to, co już masz by pokazać, że masz content w postaci filmików i zachęcaj do obserwowania Twoich kanałów na YouTubie. Ilość opcji jest przeogromna: osadzanie Twoich filmików w Twoich postach, udostępnianie filmików bezpośrednie na fanpage, Google+, Twitterze, Ikonka YouTube na stronie, specjalny landing page z filmikiem, wzmianka w post scriptum maila.
- Promuj swoje filmiki i kanał na YouTubie. YouTube sam z siebie sugeruje Twój content osobom, które oglądają jeden z Twoich filmików (niebieskie boxy na poniższy printscreenie). Oprócz tego możesz sam sugerować działania – w opisie filmików oraz w boxach, które pojawiają się w wybranych przez Ciebie momentach. Na poniższym pirtnt screenie z naszego filmiku na dole masz box, który zachęca do subskrypcji kanału, a z prawej strony box zachęcający do obejrzenia filmiku pokazującego jak analizować efektywność marketingu. W opisie na dole umieściliśmy odesłanie do strony StartupAkademia.
- Optymalizuj filmiki by łatwiej było je znaleźć i zwiększ ich klikalność. Wyszukiwania filmików odbywają się przez słowa, więc musisz odpowiedni opisać i użyć tagów zbliżonych do słów kluczowych, z jakimi powinien się kojarzyć Twój content. Dość istotna jest też ikona (thumbnail), która się pokazuje przy filmiku) oraz jak przy każdym contencie tytuł / nagłówek.
- Wrzucaj content w miarę często i systematycznie. W content marketingu chodzi o wyrobienie nawyku konsumpcji a także o to by o Tobie nie zapomnieli. Jeśli filmiki są dla Ciebie ważnym źródłem ruchu to powinieneś starać się wypuszczać 1-3 filmików tygodniowo. Jest wiele kanałów YouTubowych, które mają powyżej 1 000 filmików. Często dłuższe filmiki są dzielone na mniejsze, kilkuminutowe, łatwiejsze do konsumpcji filmiki. Wiele wrzuca na swój kanał wszelkie publiczne wystąpienia, szkolenia, webinary i persicope. W ten sposób tworzysz dużo contentu przy okazji
- Współpracuj z innymi kanałami YouTubowymi. Jak w przypadku każdego contentu warto skorzystać z publiki innych startupów, influencerów. Współpraca może przybrać formę występowania w filmikach innej firmy, wrzucania Twojego filmik na ich kanale lub zachęta do suskrybowania Twojego kanału (przerzucanie się subskrybentami). Mistrzami w tym są YouTuberzy rozrywkowi: Abstrachuje, Z Dupy, Szparagi, Lisie Piekło
- Dopasuj czas publikacji do aktywności swojego segmentu. Rzuć okiem na parę sugestii, co do dnia i godziny publikacji
- Rób krótkie filmiki, które dobrze się wyświetlają na komórce. W młodszych grupach mobile korzystanie z treści zaczyna dominować. Jeśli jest to jeden z Twoich głównych segmentów to warto już na wstępie optymalizować przekaz pod kątem smartfonów.
Reklamowanie się na YouTube.
Nawet, jeśli nie masz ochoty bawić się w content marketing przy użyciu filmików, warto reklamować swój produk używając YouTube ads. Polcecamy przejrzeć szczegółowy poradnik jak reklamować się na YouTube. Rzuć też okiem na inne platformy, na których możesz promować swoje filmiki, w szczególności Facebook, Instagram
Połączenie YouTube i Slideshare.
Slideshare daje możliwość osadzania w prezentacjach filmików z YouTube. Daje to dobre efekty przy B2B. Polecam rzucić okiem na przykład naszej prezentacji na Slidesharze z 3 filmikami z YouTube. Przy okazji możesz zacząć obserwować mnie na Slidesharze 🙂
Narzędzia do contentu filmowego.
Content filmowy wymaga trochę większej ilości narzędzi. Poniżej nasza sugestia, co warto mieć
- Kamera. Od biedy telefon i kamera w komputerze wystarczy. Gdy chcesz mieć lepszą jakość trzeba niestety będzie grzebnąć głębiej do portfela
- Mikrofon. O ile kamera może być słabsza, o tyle warto mieć lepszy mikrofon (tak by nie zbierać na przykład szumu wentylatora komputera i kichnięcia komara w drugim pokoju). My używamy Yeti Blue
- Sprzęt do naświetlania, tła, prompter. Jeśli chcesz wyglądać ładnie przed kamerą i nie bić światłem odbitym musisz trochę pokombinować nad dodatkowym sprzętem. Warto rzucić okiem na parę domowych sposobów użytych przez Michała Szafrańskiego
- Program do obróbki dźwięku i obraz Kręcenie contentu idzie relatywnie szybko, ale niestety potem trzeba 5 razy tyle poświęcić na powycinanie powtórzeń, głębszych oddechów i ludzkich reakcji. My używamy do tego Camtasia.
- Screen Casting. Dość często w przypadku startupów on-line chcesz pokazać jak korzystać z Twojego produktu. Warto mieć do tego program, który nagrywa to, co się dzieje na ekranie. Do tego również używamy Camtasia
- Program do webinarów. Jeśli chcesz tworzyć content w oparciu o webinary to warto mieć program do ich przeprowadzania i nagrywania treści. Nie używaliśmy nic w tym obszarze więc czekamy na Wasze sugestie 🙂
- Periscope i katch. Z braku laku można zrobić nadawanie na żywo przy użyciu np. Periscope lub teraz Facebook Live. Treść na perscope ginie po 24 godzinach, więc warto mieć jeszcze program do utrwalania chwil ulotnych np. Katch
- Programy do filmików animowanych. Jeśli jesteś nieśmiały jak ja i niekoniecznie masz parcie na szkło można pomyśleć o zrobieniu filmiku animowanego. My używaliśmy Powtoona – dość prosty
- Programy prezentacyjne. Przy użyciu programów do prezentowania i Camtasi jesteś w stanie stworzyć całkiem fajny filmik instruktażowy. Oprócz klasyki gatunku, czyli Power Pointa warto rzucić okiem na Prezio i Explain Everything
Na deser poniżej pokazany filmik Steve (dość aktywnego YouTubea specjalizującego się w pokazywniu narzędzi), na którym pokazuje szczegóły swojego kanału od kulis. Zacznij od 5 minuty:
Z dalszych lektur polecamy
- Jak robić content marketing dla B2B?
- Jakie Call-To-Action (CTA) przy filmikach się sprawdza
- O co chodzi w content marketingu?
- Gdzie reklamować swój biznes?
- Reklamy video na facebooku
Udanego kręcenia filmików 🙂
P.s. Jeśli dotarłeś aż tutaj to szacun za czytanie do końca 🙂 Wpadaj częściej 😉
Pingback: Jak robić content marketing dla B2B? | StartupAkademia
Pingback: Gdzie warto reklamować swój startup? | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: 8 rzeczy, które musi umieć każdy marketer i growth hacker | StartupAkademia
Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia
Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu? | StartupAkademia
Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia
Zabieram się do pracy, by jeszcze lepiej promować swój kanał YouTube #JakSieRozwijac. Dzięki za te przydatne wskazówki 🙂
PolubieniePolubienie