Jak zarobić na innowacji nieproduktowej?

Humble bundle

Wielu ważnym Ministerskim Misiom wydaje się, że budowanie biznesu innowacyjnego to głównie namiętne grzebanie w produkcie, tworzenie laboratoriów, budowanie wielkich fabryk robienie wielkiego skoku naprzód. Za chwilę będziecie słyszeli o różnych dziwnych innowacyjnych inwestycjach, które w większości skończą się sromotną klapą. Dużo większy potencjał i szybsze efekty daje innowacja nie tyle skupiona na produkcie podstawowym lecz raczej na sposobie jego sprzedawania, produkcie poszerzonym (obsługa klienta, sposób doręczenia, obsługi i produkty dodatkowe itp.). Dobry przykład to Amazon, który nie tyle stara się by książka, którą dostarcza była ciekawsza lecz na tym by dotarła do Ciebie szybko, w dowolnej postaci (drukowany egzemplarz, audiobook, wersja kindlowa) i była kupiona w najbardziej leniwy sposób (1-click).

Dziś będzie o biznesie, który zrobił prostą, lecz skuteczną innowację zupełnie niezwiązaną z produktem. Pomysł na biznes jest tak prosty, że wahaliśmy się czy pisać o nim. Przekonała nas liczba wejść na ich stronę (40 mln miesięcznie) i to, że tylko raz wzięli kasę od inwestora  – 5 lat temu (ale za to Sequoia Capital). Polecamy Wam case Humble Bundle.

Dla tych, którzy nie znają Humble Bundle, krótki wstęp. Humble Bundle selekcjonuje produkty (głównie gry), z których robi koszyk, pakiet (bundle) – musisz kupić wszystkie na raz. Podstawowy ich produkt to wypuszczany raz na 2-3 tygodnie pakiet. Poniżej reklamówka jednego  z nich:

 

Pay what you want. Główna innowacja Humble dotyczy tego jak ustalana jest cena. W ich modelu to konsument ustala ile chce zapłacić. Co więcej ustala też, na co idzie jego płatność. Jest ona dzielona przez  kupującego między twórcę gry, Humble Bundle i wybrany cel charytatywny. W ten sposób jesteś w stanie zebrać dokładnie tyle ile produkt jest wart dla danego klienta – marzenie każdego marketingowca i mikro-ekonomisty (tzw. dyskryminacja cenowa)  🙂  Oczywiście nie zostawiają klienta samemu sobie i zawsze sugerują pewne poziomy cen lub też pokazują ile zapłaciła większość. Jedną ręką dajesz im pełną swobodę by drugą wskazać, że powinni się wstydzić jeśli dadzą mniej niż pewien pożądany przez Ciebie poziom 🙂 Humble Bundle dostaje średnio około 15% całości wpływów.humble bundle ceny

Dobór produktu. W tym biznesie nie masz wpływu na powstające gry, ale masz wpływ na to co się znajdzie w pakiecie, który w danym numerze promujesz. By to dobrze robić trzeba mieć potężną wiedzę na temat dostępnych produktów i preferencji różnych grup klientów. Humble Bundle idzie to bardzo dobrze. W ich pakietach są elementy sentymentalne (stare, znane gry), nowości (pojawiają się pierwsze zajawki gier, które będą próbowały zdobyć pieniądze na Kickstarerze), są też hiciory. Tego typu modele wymagają dogłębnego zbadania rynku. Rzuć okiem na listę pakietów / bundli jakie oferowali

Zbieranie pieniędzy na cele charytatywne. To, że dostają pieniądze nie tylko twórcy i pośrednik (Humble Bundle) a także organizacje charytatywne znacząco zwiększa wiralność tego produktu. W ten sposób nie tylko reklamują Ciebie, dlatego, że masz ciekawą ofertę w dobrej cenie, ale również dlatego, że poprawią sobie samoocenę przeznaczając część pieniędzy na cele charytatywne. Tego typu motywy są też świetnie wykorzystywane przez wszelkiego rodzaju firmy 1for1 (kupując  np. parę butów dofinansujesz buty w III świecie). Masz 2 dodatkowe bonusy: możesz się podeprzeć logiem organizacji charytatywnej, która często jest mocniejszym od Ciebie brandem oraz organizacje charytatywne wspierając Cię swoimi kanałami. Poniżej Humble Bunld wspierający Wikipedię


Poszerzanie półki
. Jak Ci coś wychodzi to najprościej jest rosnąć dodając nowe produkty w tym samym modelu.  Humble Bundle nie tylko zaczął tworzyć pakiety dedykowane pod daną platformę (np. gry na Adroida), ale wszedł również w e-booki i audiobooki. Dodatkowo robi dużo up-sellingu. Po wybraniu pakietu i ustalenia Twojej płatności za pakiet możesz dokupić bonusowe rzeczy (np. jeszcze jedną grę). Korzystają też z modelu odwrotnego – zapłać więcej niż średnia (np. 3 dolary) i zdobądź kolejne 2 gry.

Wchodzenie w inne modele. Upselling i Crosseling wspomniany wyżej ma swoje ograniczenia. Dlatego warto rozważyć inne modele biznesowe, które możesz dokleić do swojego podstawowego. W Humble Bundle na razie mają 4 działające dobudówki:

  1. Humble Bundle Monthlymodel subskrypcyjny gdzie płacisz określoną przez siebie kwotę i dostajesz, co miesiąc selekcję produktów. Oczywiście jest to tak zbudowane by jak w najmniejszym stopniu gryzło się z podstawowym produktem i nie powodowało kanibalizacji. Obecnie mają 70 tys. subskrybentów, co nie wygląda źle.
  2. Humble Store – to sklep on-linowy o zakupu gier na ich stronie i widget, który producent gry może zainstalować sobie na własnej stronie. Sprzedaje on wtedy przez platformę Humble Bundle nawet, gdy jego produkt nie jest w danym pakiecie i nie musi stawiać całego systemu samodzielnie.
  3. Humble Weekly Bundle – przez tydzień sprzedają 1 konkretny produkt w systemie pay as you want. Jest też wersja ekstremalna – Humble Flash Bundles. W tym ostatnim przypadku produkt jest dostępny przez 24 h. W ten sposób tworzą wyłom w sprzedaży pakietowej, ale zostawiają swój ciekawy system ustalania ceny
  4. Humble Original – podobnie jak Netflix próbują, mają dystrybucje, wejść w produkcję contentu dostępnego tylko u nich, czyli własnych gier

Podejrzewam, że zaczną też pobierać dodatkowe opłaty od producentów gier za promocję. Humble Bundle podobno ma bardzo dobry wpływ na sprzedaż nawet po tym jak już dana gra nie jest dostępna w pakietach. Jak by nie było docierasz z próbkami produktów do 40 mln odwiedzających.

Z naszych oszacowań wynika, że powinni mieć 20-40 mln dolarów przychodów przy 50 pracownikach.  Podejrzewamy, że ich % EBITDA wynosi od 20-30%. Jednym słowem mały przyjemny biznes generujący gotówkę 🙂

W Polsce w podobny modelu są sprzedawane książki przez Book Rage także warto rzucić okiem na nich.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Przegląd różnych modeli biznesowych
  2. Wskazówki jak można zarabiać inaczej
  3. Poradnik poświęcony modelowi subskrypcyjnemu
  4. Poradnik jak stworzyć w Polsce marketplace

P.s. Daj znać w komentarzu jakie rzeczy, jeśli chodzi o startupy, Cię ciekawią byśmy wiedzieli o czym warto pisać

One thought on “Jak zarobić na innowacji nieproduktowej?

  1. Pingback: 21 ciekawych innowacyjnych biznesów | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s