Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy?

alphabet

Świat startupowy, jak przystało na większą grupę tworzy swój własny slang i nie zawsze wiadomo co podmiot liryczny ma na myśli. Nam też się zdarza używać terminów, które nie dla wszystkich muszą być zrozumiałe dlatego przygotowaliśmy słowniczek podstawowych terminów startupowych  z linkiem do artykułu, który dogłębnie tłumaczy dany termin. Udanej lektury i dawajcie znać, co jeszcze powinno się znaleźć na liście 🙂 


Advisory Board – to osoby, które doradzają założycielom przy ich firmie. Pozwalają Ci one zminimalizować ryzyko głupich błędów i oszczędzają Ci masę pieniędzy i czasu. Startup dobrze, aby miał 2-3 doradców o różnym profilu i najlepiej z doświadczeniem w Twojej branży i modelu biznesowym. Advisory Board dostaje zazwyczaj niewielkie udziały w Twojej spółce. My w ten sposób wspomagamy parę startupów 🙂

Affiliation program/ Affiliacja – to sposób sprzedaży on-line poprzez partnerów gdzie rozliczasz się z partnerem, który wygenerował Ci daną sprzedaż za pomocą prowizji od sprzedaży (zazwyczaj od 2% do 50% – niższe prowizje są dla produktów fizycznych )

Blitzscaling – bardzo szybkie skalowanie biznesu stosowane przez startupy w Dolinie Krzemowej.  Obecnie powoli powstaje metodologia jak to robić dobrze (czytaj nie przepalić za szybko pieniędzy na bezsensowny wzrost). Jakiekolwiek skalowanie powinno się odbywać dopiero po osiągnięciu product-market-fit

Blog – strona, na której tworzysz artykuły (posty) dla danej grupy użytkowników. Blog może być częścią content marketingu, wspierającego sprzedaż produktów lub może być samodzielnym biznesem (rodzaj media site)

Bought media –  czyli każda forma komunikacji o Tobie, za którą zapłaciłeś. Tutaj sprawa jest prosta – płacisz, więc wymagasz. Mimo wszystko nadal musisz mieć dobry content do pchania w postaci reklamy i dobrze dobierać platformę do grupy użytkowników (przez reklamy na YouTubie raczej nie sprzedasz budowy zakładu chemicznego). Dość istotne w tym przypadku jest zwracanie uwagi na koszt pozyskania klienta ergo trzeba mieć też dobrze ustaloną wartość klienta w czasie.  Reklama kupiona służy w dużej mierze pozyskiwaniu nowych klientów lub przypominanie się tym, którzy odeszli / zapomnieli o Was. Warto też się skupiać, w szczególności na początku, na programach afiliacyjnych gdzie rozliczacie się z pozyskanego klienta a nie wyświetleń.

CAC  (Cost of Acquiring Customer) – czyli koszt pozyskania klienta. Musi być w odpowiedniej relacji do wartości klienta w czasie (LTV) – najlepiej poniżej 33% wartości LTV. W przeciwnym razie biznes splajtuje. CAC to jeden z głównych wskaźników, na które trzeba patrzeć.

Canvas model – sposób zapisywania modelu biznesu na specjalnym formatce (canva), składającej się z 9 segmentów. Został wymyślony dla biznesu przez A. Osterwalda, po czym A. Maurya dostosował go do startupów (Lean canva)

Churn rate – odsetek Twoich klientów, którzy w danym okresie odchodzą od Ciebie. Jest to w szczególności bardzo istotne przy startupach typu SaaS. Im bardziej zadowoleni i lojalni są Twoi klienci tym niższy churn rate

Cold Calling – jeden z 11 głównych sposobów pozyskiwania klienta polegający na dzwonieniu do nieznanych osób w celu sprzedania im (bezpośrednio lub pośrednio) Twojego produktu. Metoda droga, ale dość skuteczna, w szczególności jeśli chodzi o biznesy B2B.

Content Marketing – jeden z 11 głównych sposobów pozyskiwania klienta, w którym nie sprzedajesz bezpośrednio, lecz za pomocą wartościowych treści starasz się przekonać klienta, że jesteś fajny i że Twój produkt może rozwiązać problem klienta
Co-working – alternatywa do posiadania stałego biura. W co-workingu korzystasz elastycznie z biura (różny zakres usług), które w dużej mierze jest wspólne dla wielu firm. Specjalistami w tym na świecie jest WeWork.

Crowdfunding – sposób zdobywania finansowania startupu lub projektu przez dużą liczbę osób, które w zamian za finansowanie dostaję udziały w startupie (crowdfunding udziałowy) lub gadżety i zniżki na produkty (crowdfunding nie udziałowy). Największą platformą tego typu jest Kickstarter. Są też firmy, które w ten sposób finansują cele charytatywne (Whatsi).

Customer on-boarding  – to proces uczenia klienta produktu i pokazywania mu co może z nim zrobić. W szczególności istotne przy SaaSach, UGC (facebook, pinterest, instagram), marketplace, gry

Customer Service / Obsługa klienta – wsparcie klienta przy korzystaniu z produktu, dostarczenie mu informacji jak korzystać z produktu oraz rozwiązywanie formalnych problemów (faktury, reklamacje itd.). Bardzo często inny poziom customer service (niekoniecznie wyższy) tworzy przewagę konkurencyjną

Earned media – to wszystko to, co zostało napisane, pokazane o Tobie i Twoi startupie na obcych platformach, za co nie musiałeś zapłacić. Jest to jedna z 3 grup pozyskiwania ruchu do Twojego statup

E-commerce / sklep on-linesprzedaż on-line produktów. W przeciwieństwie do np. marketplacu to ty dobierasz w e-commercie produkty i decydujesz o cenie i promocjach. E-commerce to jeden z 6 podstawowych modeli biznesów on-line

Emailing /Newsletter – nadal najtańszy sposób sprzedawania. Wpierw musisz pozyskać maile do swoich potencjalnych klientów (często w zamian za tzw. lead magnet – e-book, szkolenie itp. lub rabat na zakupy u Ciebie). Następnie mailem wysyłasz mu wartościowy content a także oferty na zakup Twojego produktu

Free/ Free trial / Freemium – 3 taktyki sprzedaży produktu oparte o oferowanie w jakimś zakresie darmowego produktu. Przy wariancie Free wszystko jest za darmo cały czas – zarabiasz, na czym innym (np. prowizji od jakiegoś produktu jak Zenefits lub reklamie).   Przy Free Trial – darmowy jest cały produkt, ale tylko przez pewien czas (zazwyczaj 30 dni). Przy Freemium produkt w wersji podstawowej /ograniczonej jest darmowy cały czas a za wersję pełną musisz zapłacić.

Funding / Finansowanie startupu – to pozyskiwanie funduszy na działanie lub rozwój startupu. Jest wiele sposobów zdobywania finansowania (od własnego, poprzez inwestora aż po pożyczki). W zależności od fazy, na jakie się znajduje startup finansowanie od inwestora (np.VC) będzie inaczej się nazywało. Na poziomie pomysłu będzie to seed fund (finansowanie zalążkowe) a kolejne rundy finansowania będą miały kolejne litery alfabetu zaczynając od A.

Gamification / Grywalizacja – to używanie elementów gry w celu osiągnięcia odpowiedniego efektu. Grywalizacja jest coraz bardziej stosowana w marketingu, on-boardingu klientów (patrz Dropbox), systemie motywacyjnym pracowników

Growth hacking – wszystkie mniej lub bardziej skomplikowane sposoby, tricki na pozyskanie nowych klientów, przekonanie ich by kupili więcej, aktywizacji itd. Część z nich to techniki typowo marketingowe (np. pozyskiwanie maili do mailingu, stworzenie systemu nagród za pozyskiwanie nowych użytkowników), ale dużo jest też wyborów strategicznych (np. zastosowanie freemium) i odpowiednie konfigurowanie produktu (np. zasysanie bazy kontaktów na Linkedinie). Osoby obserwujące nas przez maila mają dostęp do bazy zawierającej ponad 141 przykładów tego typu technik. Rzuć okiem na przykłady growth hacków stosowanych w SaaSach.

KPI (Key Performance Indicators) – czyli najważniejsze wskaźniki w Twoich biznesie, które pokazują Ci czy zmierzasz w dobrym kierunku. W startupie mocno się one zmieniają w zależności od fazy, na jakiej jest startup i typu modelu biznesowego. Bardzo dobrze są opisane w Lean Analytics. Streszczenie można znaleźć dla 4 modeli w naszym podsumowaniu modeli biznesowych

Landing Page – prosta strona używana zazwyczaj do sprzedaży produktu, zbierania maili (w szczególności przed startem produktu). Ze względu na swoją prostotę bardzo przydatna do badania zachowania użytkowników

Lean Canva – modyfikacja canva model stworzona przez A. Maurya, która jest bardziej dostosowana do specyfiki startupu i pozwala zapisać nie tylko model biznesu, ale również problem jaki adresuje. Polecamy jego książkę Metoda Running Lean.

Lean startup – metodologia robienia startupów, która nastawiona jest na szybkie stawianie hipotez, testowanie i modyfikowanie modelu biznesu startupu tak, aby dojść do produktu, który rozwiązuje problem klientów i za używanie, którego są gotowi zapłacić. Pierwszy raz pisał tym E.Ries w Metoda Lean Startup

LTV (Life Time Value of a customer)  / CLV (Customer  Lifetime Value) – wartość klienta w czasie, pokazuje Ci ile generuje zysków dany typ klienta w ciągu całej Waszej relacji. By ją obliczyć wystarczy pomnożyć liczbę miesięcy używania Twojego produktu przez średni zysk miesięczny na kliencie (sprzedaż do niego netto pomnożona przez marżę brutto). Musi być w odpowiedniej relacji do kosztu pozyskania klienta (CAC ) . CAC  <33% LTV.

Market Research / Badania rynkowe – to wszelkie metody, które pozwalają Ci zbadać klienta, konkurencję i cały rynek. Wyróżniamy 3 podstawowe grupy: metody consultingowe (na oko), off-linowe i on-linowe. Nim wystartujesz z jakimkolwiek produktem powinieneś gruntownie zbadać rynek

Marketing Automation – to próba użycia softwaru do tego, aby w sposób zautomatyzowany osoba, która niechcący wpadła w Twoja sieci zamienić wpierw w kogoś, kto Cię lubi, potem klienta a na końcu stałego wielbiciela przeżywającego orgazm na myśl o wydawaniu kolejnych pieniędzy u Was. Najprostsze rozwiązani marketing automation to autorespondery mailowe, pop-upy na stronie itp. Jest też coraz więcej rozwiązań mobilnych i zintegrowanych, w których wykorzystujesz wszystkie informacje, jakie masz na temat użytkownika

Marketplace – to jeden z 6 modeli biznesów on-linowych (a raczej 2-sided market jest nim, którego marketplace jest częścią). Marketpalce to ryneczek, pośrednik miedzy kupującym i sprzedającymi, który dba o stworzenie ram funkcjonowania całego rynku (standardy, zdefiniowana jakość, bezpieczeństwo płatności), jego płynność i przejrzystość (oceny, sugestie, raporty itp.) Dobre przykłady marketplaców to Pizzaportal.pl, Airbnb, Udemy, Instacart. Poziom trudności przy marketplacie jest dużo wyższy niż dla innych startupów.

Media site – to jeden z 6 modeli biznesów on-linowych, w którym dostarczasz informację, rozrywkę. Pozwala Ci to przyciągnąć uwagę użytkowników, którą będziesz próbował zmonetyzować: płatny dostęp, reklama, affiliacja itp. Dobry przykład to wp.pl, gazeta.pl, Abstrachuje, Pat Flynn – Smart Passive Income

Mobile App Free – to jeden z 6 modeli biznesów on-linowych, w którym tworzysz darmową aplikację mobilną i starasz się konwertować użytkowników bezpłatnych na płatnych lub monetyzować ich uwagę (np. reklamy). Jednym z ciekawszych firm w tym modelu jest Ketchapp a w Polsce Janosik i jakdojade.pl. Bardzo często produkowane są w tym modelu gry mobilne a monetyzowane jest poprzez sprzedawanie lepszego sprzętu do gry, możliwości przyspieszenia i inne elementy wirtualnej ekonomii

MVP (Minimum Viable Product) – to uproszczony produkt lub jego substytutu, który pozwala Ci przetestować ryzykowne elementy. MVP to obowiązkowy element Twoje drogi startupowania. Jeśli go nie zrobiłeś to zapewne robisz coś źle. MVP pozwala relatywnie tanio i szybko testować poszczególne elementy. Jako MVP często używa się landing page a może to też być tabelka w Google Sheet, prezentacja, sklep na Allegro. Polecamy przejrzeć przykłady MVP oraz przykład jak przejść od opisu produktu końcowego do MVP

On-boarding (Team or Customer On-boarding) – to proces wdrażania klienta lub pracownika. W przypadku klienta chodzi o to chodzi by klient jak najszybciej nauczył się używać Twojego produktu I osiągnął jakąś wartość dla siebie, która zmniejszy ryzyko porzucenia przez niego produktu. W przypadku członka zespołu, chcesz jak najszybciej zrobić z nowego pracownika zintegrowanego pełno-wartościowego członka zespołu. On-boarding może przyjąć formę: drip emailingu, szkoleń stacjonarnych, tutoriala w programie, webinarów, bloga, filmików na YouTube itp.

Outsourcing – podzlecanie innym zewnętrznym osobom lub firmom całości, lub części tego, co robisz. Raczej powinieneś wyoutsourcowywać rzeczy jednorazowe lub takie, które masz dobrze wystandaryzowane i dobrze się na nich znasz. Outsuorcing wymaga umiejętności i narzędzi (np. dobra umowa, ustalone KPI) by nie skończyć się źle dla Twojej firmy. Raczej nie powinno się wyoutsorcowywać kluczowych kompetencji, chociaż są i na to przykłady

Owned Media – czyli w pełni kontrolowane przez Ciebie powierzchnie, na których piszesz co chcesz i kiedy chcesz. Do tej grupy zaliczają się Twoje wszystkie wizytówki wirtualne, blogi, fanpage i kanały na wszelkich możliwych platformach (fb, g+, linkedin, pinterest itp.), Twoja strona, newslettery i twoje emaile (do każdego możesz dodawać wiadomości zachęcające do wejścia na Twoją stronę. Owned media dobre działają na klientów, którzy cię znają tudzież dla których komunikat jest na tyle jasny, że bezproblemowo i bez reklamy są w stanie Cię znaleźć (dotyczy to w szczególności produktów mocno niszowych). W przypadku owned media skupiasz się trochę na pozyskaniu trafficu ale w dużej mierze na utrzymaniu obecnych klientów i zachęceniu ich do większego korzystania z Twoich usług / produktu.

Pirate Metrics (AARRR). Jednym z łatwiejszych sposób myślenia o klientach i o tym, co musicie zrobić z nimi są tzw. Pirate Metris lub jak ktoś woli metodologia AARRR. Została stworzona przez Dave McClure z 500 startups, aby w łatwy sposób wiedzieć, na czym się skupić. AARRR przypomina poszerzoną wersję analizy typowego lejka sprzedażowego. Wpierw pozyskujesz klienta, starasz się by wszedł na Twoją stronę, lub do Twojego lokalu, jeśli jesteś biznesem off-linowym – (pierwsze A- Acquisition), potem chcesz go zachęcić do spróbowania produktu (drugie A-Activation). Gdy już Ciebie zna chcesz aby powrócił i używał nadal Twojego produktu / usługi (pierwsze R-Retention), a następnie by był tak zadowolony aby zapłacić Ci za Twój produkt / usługę (drugie R-Revenue) i polecić Cię dalej swoim znajomym (trzecie R-Refferal). AARRR jest świetna też do analizy samego biznesu.

Pitch – prezentacja, której celem jest sprzedaż – Twojego produktu lub części firmy. W przypadku startupów, używając słowa pitch zazwyczaj ma się na myśli prezentację dla inwestorów i dla odróżnienia prezentacji sprzedażowej mówi się o sales pitch. Tego typu prezentację wymagają nie tylko przygotowania fizycznej prezentacji, ale także odpowiedniego prezentowania

Pivot – to zmiana, co najmniej 1 dużego elementu biznesu (np. opisanego za pomocą canva model lub lean canva). Nie wolno mylić z małymi drobnymi zmianami lub z całkowitą zmianą biznesu (tzw. Jump), który jest robiony tym samym zespołem. Istnieje 10 głównych rodzajów Pivotu.

Pricing – to obszerna działka marketingu / strategii, w której określasz, na czym chcesz zarabiać (jakie są revenue stream), jaki jest wyjściowy poziom cen, jak komunikujesz ceny i jaką stosujesz politykę rabatową. W tym pojęciu są też wszelkiego rodzaju drobniejsze sprawy jak stosowanie np. pricingu lokalnego na różnych rynkach, mechanizm (algorytm) ustalania ceny, stałość cen w czasie (np. stosowanie dynaming pricing ala linie lotniczne), różnicowanie ceny dla różnych podmiotów (asymetric pricing).

Product-market fit – osiągnięcie stanu, gdy macie produkt rozwiązujący prawdziwy problem, za który ludzie chcą płacić. Jest to pierwsze zadanie każdego startupu i bez spełnienia go nie ma co myśleć o skalowaniu biznesu.

Refferal program – to sposób wspierania naturalnego marketingu szeptanego poprzez rozdawanie nagród za przyprowadzenie nowego klienta, tudzież wykonanie rzeczy, która zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania klienta (zalajkowania na fb, udostępnienie na fb lub twitterze). Nagrody mogą być pieniężne lub rzeczowe (np. dostęp do płatnej wersji produktu za darmo) i mogą je dostawać za równo klienci pozyskujący jak i pozyskiwani. Warto rzucić okiem na to jak to robił Dropbox i Evernote.

Reklama – płacisz za pozyskiwanie trafficu do Twoich kanałów. Reklama może wiele celów (np. wzrost sprzedaży konkretnego produktu, poinformowanie o nowości, budowanie świadomości marki) i może być wsparta też rabatami, nagrodami itp. W przypadku reklamy on-line oprócz znanego Adworda i Facebooka jest 7 innych sieci reklamowych, które warto przetestować.

Retail (sprzedaż detaliczna) –  sprzedaż fizyczna produktów w sklepach off-linowych (fizyczne budki). Jest to jeden z 6 podstawowych modeli biznesu off-linowego i bardzo często w jakieś konfiguracji jest połączony z e-commerce (oddzielne zarządzanie lub multichannel). Główne wyzwania w tym modelu to osiągnięcie zamierzonych sprzedaży i marży z m2 oraz zarządzanie kosztami, w szczególności wynajmu i ludzi

Retention – to wszelkie działania nastawione na utrzymanie klienta. Bardzo często mają one formą prewencyjną i wymagają wykorzystania wyprzedzających KPIów. Jeśli Klient nie używa produktu od 90 dni to jest duża szansa, że nie przedłuży kontraktu na kolejny rok, w związku z tym musisz zbadać, w czym jest problem i jak możesz mu pokazać jak wyciągnąć więcej z Twojego produktu.

Revenue streams (strumienie przychodów) – to różne sposoby i źródła zarabiania na biznesie. Na tym samym produkcie możesz zarabiać na różne sposoby (np. gazeta może być płatna lub bezpłatna – więcej reklam), co daje możliwość zmiany sposobu konkurowania (np. wprowadzić wersję freemium na rynku, na którym są tylko produkty płatne). Możesz też dodawać revenue stream do swojego podstawowego źródełka. YouTuberzy, do przychodów z reklam próbują np. dorobić przychody ze sprzedaży ciuchów, gadżetów (organizery) itp.

SaaS (Software as a Service) – jeden z 6 modeli stosowanych do biznesu on-linowego. W tym modelu oferujesz software, jako usługę – dostęp jest zazwyczaj możliwy przez przeglądarkę lub w postaci aplikacji na komórce. W modelu tym bardzo często stosuje się free / freemium / free trial, jako taktykę sprzedaży

Scaling (Skalowanie biznesu) – to etap tworzenia startupu, który powinien nastąpić gdy udało się osiągnąć product-market fit produktu (masz produkt, który rozwiązuje rzeczywisty problem a ludzie są gotowi za niego płacić). Polega na znaczącym i ciągłym zwiększaniu skali działania. W zależności od modelu biznesu będzie Ci łatwiej lub trudniej go skalować. Skalowanie może oznaczać konieczność wchodzenia w nowe grupy produktowe, segmenty klientów, rynki geograficzne. Amerykanie używają też pojęcia blitzscalingu – czy bardzo szybkiego skalowania biznesu przy użyciu dużej ilości pieniędzy. Skalowanie inaczej będzie wyglądało w zależności od etapu rozwoju firmy i wymaga znaczącego uporządkowania firmy oraz usuwania pojawiających się, co chwilę wąskich gardeł. Polecamy świeżą książkę A. Maurya, pokazującą jak skalować leanowo: Scaling Lean

Seed Fund (finansowani zalążkowe) – finansowe jakie startup dostaje na samym początku na sprawdzenie pomysłu, gdy jeszcze nie ma nic. Obecnie coraz rzadziej przyznawane lub raczej firmom, które mają już działający prototyp i najlepiej pierwszych klientów

Sharing economy (ekonomia współdzielenia) – dość obszerny termin, do którego zalicza się w szczególności wszelkie zachowania ekonomiczne oparte o współdzielenie posiadanych zasobów (odpłatnie lub nie). W tym jest coachsurfing, współdzielenie auta (taksówkarze), przejazdy BlaBlaCar (współdzielenie kosztów), współdzielenie serwerów i mocy obliczeniowej komputerów. Trochę niechcący są też zaliczane do tego wszelkiego rodzaju odsprzedawanie, wynajmowanie powierzchni np. mieszkaniowej (Airbnb– jako ewolucja odpłatna coachsurfingu), przestrzeni biurowe (LIquidSpace). Sharing economy prędzej czy później generuje jakiś marketplace, który wprowadza odpłatną wymianę lub jednego dominującego gracza.  Trochę konsekwencją sharing economy jest odchodzenie od posiadania na rzecz wynajmowania tego, co potrzebne w danym momencie (on-demand economy) np.: aut (Uber, Lyft), serwerów (AWS), usług kurierskich (Postmates, Pizzaportal.pl), biura (WeWork)

Social Media  – podgrupa tzw. User Generated Content (kolejny model on-linowy biznesu),  która umożliwia tworzenie (lub odtworzenie) społeczności wokół jakiegoś tematu i bardzo często w oparciu o jakiś prosty mechanizm / typ treści: Facebook (statusy i odtworzenie przyjaźni z realu), Instagram (zdjęcia własne), Pinterest (zdjęcia cudze, znalezione w internecie), reddit (linki), Twitter (miniwpisy).

Storytelling (opowiadanie historie) – czyli używanie „opowiadania historii” w marketingu ale także customer onboardingu, team onboardingu i pozyskiwaniu inwestora. Jeśli myślisz o tym sposobie komunikowania się rzuć okiem na poradnik jak opowiadać historię dobrze 🙂

Subscription model (Modele subskrypcyjne) – sprzedawanie w oparciu o stałą, zazwyczaj comiesięczną opłatę. Bardzo często wykorzystywane przy SaaSach (w szczególności przy sprzedaży poprzez freemium), ale również w e-commerce oraz usługach B2B i B2C (telefon, kablówka, siłownia

Traction – dowody ilościowe na to, że jest popyt na Twój produkt. Spolszczając, można to nazwać „ilościowymi oznakami zainteresowania”. Mogą to być: podpisane pierwsze umowy (obietnica ich zawarcia), liczba użytkowników, odwiedzających, wielkość listy emailingowej, listy zainteresowanych zakupem produktu, poziom używania Twojego produktu (np. średni czas spędzony na używanie Twojego produktu dziennie), podpisane partnerstwa itd. Bardzo ważne do podparcia Twojej historyjki o potencjalnym sukcesie

Traffic (ruch) – zazwyczaj dotyczy ruchu na stronie (produkty on-linowe), liczby odwiedzających potencjalnych klientów (off-linowe firmy) lub liczby codziennych użytkowników (mobile).  Traffic nie tylko pokazuje, że jest zainteresowanie Twoim produktem (traction) ale także, jest podstawą do sprzedaży. Próbujesz konwertować traffic na swoich platformach na klientów (patrz metodologia AARRR lub lejka sprzedażowego)

UGC (User Generated Content) – to 1 z 6 modeli biznesów on-line. W modelu użytkownikom daje się narzędzia do tworzenia contentu. Contentem mogą być zdjęcie (instagram), wpisy (Facebook), filmiki (YouTube), Linki (Reddit), oceny lekarzy (ZnanyLekarz), odpowiedzi na pytania (Quora lub Zadane.pl), memy (Kwejk, demotywator. W UGC nie wszyscy użytkownicy są sobie równi – niewielka grupa tworzy bardzo dużą ilość contentu podczas gdy reszta głównie konsumuje go  pasywnie. Aby ten model działał trzeba odpowiednio pobudzać twórców contentu tak, aby biznes się kręcił. Nazwy UGC używa się również do określenia sposobu na generowanie treści – możecie mieć np. pomysły na treść generowane przez publiczność (coś w tym stylu to lista przebojów)

Venture Capital – to fundusze dużego ryzyka, które inwestują w bardziej ryzykowne przedsięwzięcia, w szczególności w startupy (chociaż zaczęło się od wypraw zamorskich po pieprz i niewolników 😉  ). VC zazwyczaj w zamian za relatywnie małe udziały inwestują w pomysł nawet na bardzo wczesnym etapie (zalążkowym – jest tylko pomysł).

Virality (wiralność) – czyli zdolność produktu / informacji / usługi do zarażania (pozytywnego) nowych potencjalnych produktów. Wiralnym może być filmik na YouTubie, nowy przebój, aplikacja  taka jak np. Facebook czy Snapchat itd. Przy wiralności mówimy o 2 parametrach – współczynnik wiralności (ile osób użytkownik skutecznie przekona do użytkowania w ciągu 1 okresu / styczności) oraz cykl styczności (ile razy w ciągu danego okresu jest potencjał na spotkanie się i przekonanie do produktu). Im jedno i drugie wyższe tym większa wiralność. Jak się domyślacie metodologia analizy pochodzi z epidemiologii i oznacza zaraźliwość 🙂 Wiralność może być naturalna (dzieje się sama z siebie), wymuszona przez produkt (by porozmawiać przez whatsappa muszę przekonać drugą osobę do instalacji), wspomagana (motywuje użytkownika do rekomendowania produktu)

Word of Mouth (WOM) – rekomendowanie produktu przez zadowolonych klientów innym potencjalnym klientom. Często do wzmocnienia go używa się programu referencyjnego (refferal program) który wzmacnia już istniejące zachowania. Dobre przykłady „ofiar” to Dropbox, Snapchat, Evernote

4F – to cztery podstawowe sposoby finansowania startupu: Founders, Family, Friends and Fools 🙂
Tyle z naszej strony. Dajcie znać w komentarzu, które terminy warto dodać do słowniczka i wytłumaczyć.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli prześlesz go dalej lub udostępnisz 🙂

Reklamy

16 thoughts on “Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy?

  1. Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak poskromić trend? | StartupAkademia

  3. Pingback: 23 sposoby by robić właściwe rzeczy szybko | StartupAkademia

  4. Pingback: Globalny startup z Australii czyli jak się robi biznesy zdalnie. | StartupAkademia

  5. Pingback: Jak przełożyć swój biznes na model w Excelu? | StartupAkademia

  6. Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak podejść do inwestorów czyli zasada 30% ? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak ustalić cenę produktu na przykładzie krowy? | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak zarobić tworząc Low Costa czyli czego możemy się nauczyć od Irlandczyków? | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak dojść do właściwego modelu biznesu przy użyciu canvas model? | StartupAkademia

  11. Pingback: Jak swtorzyć startup bez biura? | StartupAkademia

  12. Pingback: Jak zarobić na innowacji nieproduktowej? | StartupAkademia

  13. Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia

  14. Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak kupić startup? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s