u Sukces nie jest dziełem przypadku, ale wpływa na niego na tyle dużo czynników, że często trudno będzie Ci ocenić swoje szanse na sukces. Co więcej, są startupy, które z definicji są skazane na porażkę. Na to, czy Wam się uda czy też nie, ma wpływ między innymi: model biznesu jaki wybraliście, rynek i liczba konkurentów, zespół jakim dysponujecie i oczywiście kasa 🙂
Marzeniem zapewne każdego startupowca jest posiadanie magicznej kuli, która podpowie czy dany biznes się uda. Magicznej kuli (jeszcze) nie mamy, ale zbudowaliśmy jej namiastkę – prostą darmową aplikację, która na podstawie Twojej konkretnej sytuacji oszacuje Twoje szanse na sukces. W startupie one zawsze są niewysokie, ale jest zdecydowana lepiej gdy prawdopodobieństwo na sukces wynosi 30% a nie 5%. Narzędzie jest dalekie od doskonałości jednakże dość dobrze pokazuje, co Cię czeka, dlatego polecamy zmierzyć się z nim.
Możecie od razu przejść do aplikacji lub przeczytać o poszczególnych elementach, które powodują, że macie większe lub mniejsze szanse na sukces. Poniżej opiszemy jak wpływają na Twoje szanse elementy takie jak model biznesu, rynek, zespół, Twoja wiedza o rynku, posiadane fundusze itd. Udanej lektury i szacowania swoich szans 🙂
Pewne modele są z definicji trudniejsze niż inne. Co więcej, niektóre modele słabo sprawdzają się w niektórych krajach. Dlatego też np. Izrael ma niewiele marketplaców, które podbijają świat. Marketplace wymaga duże populacji a tego w Izraelu nie uświadczysz. Za to kraje takie jak Polska pomimo nadal niewysokiego PKB mają za sobą parę udanych marketplaców (Allegro, Pizzaportal.pl, Pyszne.pl, ZnanyLekarz itd.) Polecamy przejrzeć naszą szczegółową ocena trudności poszczególnych modeli z perspektywy budowania biznesu w Polsce.
Generalnie największe szanse powodzenia w Polsce mają media site, SaaS,marketplace.
Rynek
W przypadku rynku są 2 istotne aspekty: poziom konkurencji i Twoja wiedza na temat rynku.
Poziom konkurencji najłatwiej oceniać przez pryzmat liczby firm, które coś już robią na tym rynku. Brak konkurencji niestety zazwyczaj oznacz brak popytu na dany produkt. Nadmiar konkurentów jest z kolei zabójczy dla marż. Może i uda Ci się sprzedać produkt, ale jest duża szansa, że z niewielkim zyskiem. Optimum to 2-5 konkurentów. Powyżej 10 zaczyna się rzeź. Co nie zmienia faktu, że taki Facebook był bodajże 11 social media na rynku, gdy zaczynał.
Ważna jest też definicja samego rynku. Rynek w dużej mierze definiuje klient a nie startup. Jeśli robisz odkurzacze to Twoim konkurentem nie są tylko inni producenci odkurzaczy ale także Ci od mioteł, mopów, sprzętu do wycierania kurzów oraz firmy sprzątające :). Dużo startupów definiuje konkurencję zbyt wąsko – bierze tylko pod uwagę firmy, które dokładnie robią to, co oni i w ten sam sposób i najlepiej mają podobną nazwę. Jest to naturalny mechanizm obronny, ale warto się z nim pokłócić i przejrzeć na swoje startupowe oczy.
W naszej aplikacji zamodelowaliśmy oba te czynniki tak, aby uwzględnić stan rynku i Twojej wiedzy
Drugi aspekt, czyli niski poziom wiedzy na temat rynku jest gwoździem do trumny większości startupów. Startupy rzadko robią dobre badania rynku, wywiady z klientami a to oznacza, że wiedzą niewiele na temat klienta i jego potrzeb. Stąd prosta droga do biznesowego palenia kasy.
MVP.
MVP to nie tylko tańszy sposób na przetestowanie pomysłu na biznes, ale także świetne narzędzie do nauki zachowania klientów. Jeśli je zrobiłeś to jest większa szansa, że Twój pomysł na biznes jest bardziej dopracowany. Często, nawet, gdy produkt właściwy jest zbudowany MVP nadal jest wykorzystywane do ulepszania produktu.
Aplikacja bierze to pod uwagę i odpowiedni koryguje oszacowanie szans na sukces.
Zespół
Kolejna dość mocna grupa czynników, które znacząco wpływają na sukces są związane z zespołem. Tutaj są 3 rzeczy, na które świadomie musisz zwracać uwagę: wielkość zespołu, kompetencje i kultura / wartości firmy.
Jeśli chodzi o wielkość zespołu, w szczególności liczbę założycieli, to jest pewne optimum. Zazwyczaj 1 to za mało a 5 to za dużo. Oczywiście są przykłady udanych startupów z 1 założycielem (Instacart) i z 5 (Warby Parker), ale należy to traktować, jako wyjątki potwierdzające regułę.
W startupie musisz tworzyć wszystko od zera, więc jest dobrze, jeśli najważniejsze kompetencje są zapewnione przez założycieli. W naszej aplikacji zwracamy uwagę tylko na 3 najważniejsze kompetencje: programowanie, sprzedaż i marketing, wiedza na temat branży, do której uderzasz. Brak, którejkolwiek z nich osłabia znacząco Twój startup.
W naszej aplikacji zupełnie nie uwzględniliśmy czynnika kultury, bo trudno to samemu zdiagnozować. Nie ma go w modelu, ale jest on super istotny i musisz go zbudować by Twój startup przetrwał i mógł się szybko rozwijać. Polecamy przejrzeć case Zappos
Kasa.
Ostatnia rzecz to oczywiście pieniądze. Może i szczęścia nie dają, ale jak mówi staropolskie przysłowie lepiej się użalać nad swoim losem w BMW niż na rowerze. Użyteczność tej samej kwoty pieniędzy zależy mocno od tego, w jakim modelu biznesu działacie. Najbardziej pieniądzo-chłonne są marketplace i e-commerce. Rząd wielkości mniejsze pieniądze potrzebujesz na media site czy też aplikacje mobilne. Gdy podasz, jaką kwotą dysponujesz nasza aplikacja uwzględni to w swoich wyliczeniach. Trzeba pamiętać, że dane z USA wskazują, iż kasa rozleniwia. Firmy, które dostały dużo pieniędzy są zazwyczaj dużo gorzej zarządzane i łatwo tracą klientów. Upewnij się, że masz wystraczająco pieniędzy na dany model biznesu ale za dużo pieniędzy też prowadzi do problemów (za szybki wzrost i robienie rzeczy, które nie mają większego sensu). Ogromne znaczenie ma również efektywność wydawania pieniędzy i efektywność Twego zespołu.
Szacowanie prawdopodobieństwo sukcesu
Tyle tytułem teorii. Przejdź do aplikacji, uzupełnij dane i zobacz, jakie masz szanse na to, że startup się uda. Jeśli będziesz miał problemy z uzupełnieniem dawaj znać w komentarzu. Poniżej filmik pokazujący jak to działa. Pamiętaj, że 20% to całkiem dobry rezultat jak na startup ale wszystko poniżej 10% oznacza, że trzeba wdrożyć nasze rady i że biznes nawet jak na startup jest bardzo ryzykowny 🙂
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
P.s. Daj znać w komentarzu jakie rzeczy, jeśli chodzi o startupy, Cię ciekawią byśmy wiedzieli o czym warto pisać
Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Blitzscaling czyli jak i po co zabić konkurencję? | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o modelu SaaS | StartupAkademia
Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia
Pingback: Duolingo czyli jak zarobić na darmowych użytkownikach? | StartupAkademia
Pingback: Low Cost Business Models | StartupAkademia
Polecam zapoznać się z treścią tego artykułu – http://chcenawczoraj.pl/post/5-najczestszych-powodow-dlaczego-startupy-upadaja bardzo ciekawe stadium tego, dlaczego startupy upadają.
PolubieniePolubienie
Cześć, ja polecę szkolenia informatyczne w celu podniesienia swoich szans na sukces w każdym biznesie – od web developmentu przez Office aż do programowania. Można zweryfikować swoje pomysły od strony technicznej + startujemy z szerszym wachlarzem umiejętności do wykorzystania. Osobiście zapraszam do itschool.pl
PolubieniePolubienie
Hej. Jest to jakaś droga 🙂
Pozdrawiam
PolubieniePolubienie