Drzewko problemów i drzewko okazji

drzewo-okazji-i-problemowBez względu na to, na jakim etapie swojego starutpu jesteś zapewne będziesz miał lekki chaos i będziesz się zastanawiał, co robić? Czasami będziesz miał też problemy z wymyślaniem nowych sposobów by więcej zarobić, czy też szybciej się rozwijać. Jeśli dotknęła Cię niemoc twórcza, tudzież wiesz, że nie ogarniasz wszystkiego warto sięgnąć do ciekawych podejść: drzewka problemów i drzewka okazji. Poniżej wytłumaczymy na przykładach jak stosować jedno i drugie.

Drzewko problemów / hipotez (issue tree)
Drzewko problemów pozwala Ci dojść do źródła problemu nie analizując całego wszechświata. Głównym elementem tej prostej metody jest zgadnięcie, jakie mogą być problemy i jakie może być źródło tych problemów. Z tego powinno Ci od razu wyjść, co dokładnie trzeba sprawdzić by się upewnić czy miałeś rację. Poniżej filmik pokazujący jak krok po kroku budować drzewko

Jak widać do każdej potencjalnej przyczyny trzeba wymyślić prosty teścik, który potwierdzi lub obali Twoją hipotezę. Piękno tej metody polega na tym, że z testów od razu wyjdzie Ci co trzeba zrobić by dany problem rozwiązać 🙂

Polecamy rzucić na przykładowego drzewka problemów w logistyce w jedne z firm:

Innymi słowy drzewko problemów to inteligentny sposób na zgadywanie co z Twoim startup jest nie tak 🙂

Drzewko okazji (opportunity tree)
Podobne podejście, do tego co widzieliśmy w przypadku drzewka problemów, stosowane jest w drugim drzewku, o którym chcemy powiedzieć – drzewku okazji. Ten koncept pozwoli Ci wygenerować nowe pomysły i określić jednocześnie co one mogą zmienić dla Twojej firmy

W drzewku okazji zaczynasz od rozpisania sobie swojego modelu na najważniejsze wskaźnik (KPI). Poniżej rozpisane wskaźniki (KPI) dla e-commercu (pierwsze 1,5 minuty poniższego filmiku)

Następnie z tych KPIów tworzysz drzewko i generujesz pomysły, które pozwolą Ci poprawić dany wskaźnik nie psując pozostałych. Poniżej przykład znów dla e-commerce. Dla uproszczenia pokazana jest tylko część do poziomu generowani marży brutto (czyli beza analizy kosztów biura, logistyki itp.)issue and opportunity tree

I tak by zwiększyć ruch na stronę możesz pomyśleć o: własnym kanale YouTube, reklamy na Instagramie, afiliację u blogerów i postach gościnnych. Drzewko okazji w przeciwieństwie do drzewka problemów poszerza możliwości a nie je zawęża i świetnie się sprawdza, gdy chcesz w sposób uporządkowany pchnąć biznes do przodu.

Gdy będziesz miał długą listę warto jak zwykle użyć sprawdzonego podejścia: wybierasz, testujesz i jak wyniki są zadowalające wdrażasz na całego 🙂opportunity tree implementaiton

Poniżej filmik opisujący to:

Reasumując, gdy szukasz sposobu na generowanie lepszych zysków możesz szukać problemów lub okazji. Ważne abyś wnioski podejmował na podstawie twardych danych z testów a nie tylko intuicji.

Udanego szukania i testowania 🙂

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Sposoby na generowanie ruchu on-line i off-line?
  2. Jak zwiększyć średnią wartość transakcji klienta?
  3. Jak podnieść swoją efektywność
  4. Jak stworzyć udany media site (blog, portal informacyjny, kanałn na YouTubie) w Polsce
Reklamy

3 thoughts on “Drzewko problemów i drzewko okazji

  1. Pingback: Testowanie w startupie | StartupAkademia

  2. Pingback: Duolingo czyli jak zarobić na darmowych użytkownikach? | StartupAkademia

  3. Pingback: Low Cost Business Models | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s