Ludzie biorący się za startupy to często i gęsto ludzie, którzy chcą mieć własną firmę, być własnym bossem, są przedsiębiorcami z natury. Jeśli masz predyspozycję do bycia przedsiębiorcą, nim wejdziesz w wir startupów musisz sobie zrobić bardzo szczery rachunek sumienia i odpowiedzieć na pytanie czego oczekujesz? Startup jest fajną sprawą, ale to nie jedyna opcja – równie dobrze możesz się wziąć za franczyzę lub zostać intrapreneurem (robić startupy pod skrzydłem korporacji). Dzisiaj krótka ściąga opisująca te trzy warianty.
Nim przejdziemy do nich musisz sobie odpowiedzieć na 5 kluczowych pytań:
- Jakie jest Twoje podejście do ryzyka? Czy się stresujesz jak nie wiesz co przyniesie jutro? Czy stres Cię paraliżuje czy też motywuje? Czy jesteś gotowy spędzić 2 lata pracując nad czymś, co się może po prostu nie udać?
- Czy wolisz poruszać się w znanym koncepcie czy też wolisz tworzyć od zera coś zupełnie nowego? Jak idzie Ci wykonywanie i jak Ci idzie poszukiwanie nowych rzeczy?
- Czy masz kasę? Czy jesteś gotów wszystko postawić va banque?
- Jakich zysków się spodziewasz? Czy chcesz, aby powoli rosło czy też oczekujesz dramatycznego i szybkiego wzrostu?
- Jakiej swobody podejmowania decyzji potrzebujesz?
- Jaka szybkość podejmowania decyzji jest dla Ciebie ok?
Startup są dla ryzykantów, którzy gotowi są postawić dużo (często wszystko) i nie boją się stracić; dla ludzi, którzy lubią tworzyć nowe rzeczy i odkrywać nieznane lądy. Statystyki są bezlitosne – 90% się nie udaje, więc musisz mieć dużą wiarę w swój pomysł i siebie by przy takich statystykach konsekwentnie poświęcać się biznesowi i jak się nie powiedzie próbować kolejnych biznesów. W startupach najlepiej radzą sobie ludzi, którzy nie raz upadali, ale mimo wszystko zawsze się podnosili i uczyli się szybko na błędach. Jeśli byłeś zawsze szóstkowym uczniem, któremu się wszystko udawało będzie Ci ciężko poradzić sobie z nową sytuacją, w której ciągle się coś się nie udaje. Jeśli podążać chcesz tą drogą to zacznij od naszego poradnika – „Jak stworzyć startup nadal pracując na etacie„.Rzuć też okiem na ściągę z lean startupowania, wprowadzenie do lean analytics, jak używać canvas model oraz podsumowanie sposobów szukania pomysłu na startup
Franchising jest dla osób, które zawsze chciały mieć własny biznes, średnio sobie radzą z szefami, ale też z drugiej strony nie zależy im na odkrywaniu koła od nowa. Jeśli jesteś sprawny w egzekucji i zarządzaniu na bieżąco znanym biznesem to jest to na pewno ciekawa dla Ciebie opcja. Ryzyko jest w franchisingu dużo mniejsze i jeśli dobrze odrobisz pracę domową (w szczególności dopasujesz koncept do miejsca i klientów) to możesz spać w miarę spokojnie. Oczywiście potencjalne zyski są dużo mniejsze, ale nie każdy chce codziennie gasić pożar ;). Jeśli się zdecydujesz na franchising koniecznie przeczytaj na temat 10 sposobów wzrostu sprzedaży oraz na temat tego jak zarobić na restauracji
Intrapreneur to coś, co dopiero się zaczyna w Polsce, ale będzie zapewne mocno obecne. W tej opcji robisz startup, ale pod skrzydłem Wielkiego Brata, który daje pieniądze, wikt i opiekunek. Jednocześnie Wielki Brat rozlicza Cię mocno z wyników i zapewne masz mniejszą swobodę niż we własnym samodzielnym startupie. Opcja ta jest super dla tych, którzy chcą tworzyć coś nowego, ale z jakiś przyczyn nie mogą / nie chcą brać całego ryzyka na siebie. Wielką przewagą tego typu startupów jest to, że masz zazwyczaj jeden z głównych problemów załatwiony (albo masz kanały sprzedaż albo masz wachlarz możliwych produktów). Drobnym problemem oczywiście jest to, że takich miejsc jest nie za wiele, ale ich liczba powinna znacząco wzrosnąć w przeciągu najbliższych paru lat. Jest to również dobra szkoła przed odpaleniem własnego startupu. Na świecie takich wewnętrznych startuperów mają m in. 3M, Intel, Google, Apple. Jeśli się zdecydujesz na bycie wewnętrznym startuperem zacznij od krótkiego poradnika na temat korporacyjnych startupów. Koniecznie poczytaj także różne casy z różnych branż.
Bez względu na co się zdecydujecie warto sięgnąć do:
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak startupować pod skrzydłami korporacji? | StartupAkademia