Błędy zdarzają się każdemu, kto próbuje coś robić. W ramach przestrogi 7 typowych błędów startupowania, które należy unikać. Poniżej ich lista wraz ze wskazówkami, co warto zrobić, jeśli uważasz, że popełniasz jeden z nich:
- Zbudowałeś produkt, którego nikt nie chce. Nie ma klientów – nie ma biznesu. Dlatego też warto zawsze sprawdzić wielkość rynku używać technik z customer development i lean startup; warto też wiedzieć na jakim rynku jesteś i pamiętać, że to klient (a nie Ty)definiuje konkurencję
- Spędziłeś za dużo czasu na MVP albo w ogóle go nie zrobiłeś. Rzuć okiem jak w 4 minuty sprawdzić czy biznes ma sens, jak stworzyć MVP i przy użyciu czego można je zrobić. Używaj landing page by szybko zrobić coś co można testować
- Nie stworzyłeś kultury pracy w swoim startupie. Dobór zespołu to jedna z ważniejszych rzeczy (więcej tutaj: https://startupakademia.pl/2014/12/04/jak-rekrutowac-do-startupa/). Przy rekrutacji sprawdzaj czy macie takie same podejście, zadbaj o równowagę umiejętności w zespole oraz ustal reguły współpracy ze współzałożycielami, która pomoże Wam nie pozabijać się
- Za bardzo koncentrowałeś się na konkurencji a za mało na zbudowaniu produktu, który pasuje do rynku. Produkt musi zachwycić klienta i musisz rozumieć, na czym on powinien być oparty produkt musi być znacząco lepszy albo nawet wyprzedać swoją erę (wave jumping )
- Nie patrzyłeś na dane lub ich nie analizowałeś. Warto od samego początku patrzeć, co się dzieje z klientami, jak się zachowują. Powinieneś mieć jakiś CRM oraz liczyć wskaźniki, które pozwolą Ci na bieżąco reagować.
- Nie komunikowałeś się zespołem. Warto mieć nawet najprostszą formę komunikowania zadań i widoczność dla całego zespołu. Można też skorzystać z różnych programów wspierających efektywność (Asana, Google Drive, Dropbox, Evernote, SmartSheet). Dla zdefiniowanych i nazwanych kawałków można używać m in. Scrumu
- Nie patrzyłeś na właściwe wskaźniki. Musisz mieć zdefiniowane wskaźniki, które przekładają się na cele biznesowe, są dostosowane do fazy rozwoju i pomagają sprawdzać najważniejsze hipotezy biznesowe. Jeśli nie masz pomysłu jakie wskaźniki powinieneś stosować zacznij od zestawu podstawowych wskaźników
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Co za bzdury. Z całym szacunkiem Panowie, kto to wymyśla? Trafiłem tu przez przypadek, ale w swoim życiu zbudowałem od podstaw jeden portal społecznościowy i jedno narzędzie. Portal poszedł za 250 tyś. zł, narzędzie za 400 tyś. + umowa zlecenie na obsługę na dwa lata. Teraz buduję trzeci serwis i jestem przekonany, że osiągnie sukces. I to jest właśnie clue – trzeba się nastawić na sukces i mieć dobry pomysł. Wystarczy. Serio. Nie mam pojęcia co to jest MVP i aż się boję klikać w linka. Po co tracić na to czas? Tego typu teksty tworzą iluzję, że aby zabudować fajny biznes trzeba posiąść jakąś dziwaczną wiedzę i uczestniczyć w nie mniej dziwacznych spotkaniach. Nieprawda. Potrzeba głowy na karku, pracy i zdrowej dawki autokrytycyzmu. I dużo chęci i optymizmu. Tyle.
PolubieniePolubienie
Witam,
Dzięki za komentarz. Co według Ciebie jest bzdurą? Robienie MVP (prototypu) rozwiązania docelowego? Jeśli tak to według tej samej logiki nie powinno się testować samochodów i samolotów przed wprowadzeniem na rynek.
Skoro jesteś (chyba) informatykiem to zapewne pamiętasz, że 1 obserwacja jest statystycznie nieistotna i nie można na jej przykładzie (w tym przypadku Twojego sukcesu) wyciągać wniosków na cała populację.
Natomiast, to, że pada tak dużo startupów jest już statystycznie istotnym zdarzeniem i pokazuje, że większość nie ma tak dużego szczęścia, intuicji jak Ty i że nie wolno tylko na tym się opierać. Po to jest stworzona cała metodologia lean startupowania, testowania najniższym kosztem i jak najwcześniej (to właśnie to MVP na które się boisz klikać 🙂 wszystkich hipotez, na których budujesz swój biznes. Polecamy to: https://startupakademia.pl/2014/11/05/o-co-chodzi-z-lean-startupami/
W pełni się zgadzamy, że podstawa to ciężka praca, samokrytycyzm ale już „dobry pomysł” jest zazwyczaj bardzo mglistą koncepcją, którą trzeba zamienić w konkretny namacalny produkt, który ktoś chce używać i chce za to używanie zapłacić. Temu właśnie służy metodlogia lean.
I jeszcze jedno żeby nie było, że my sobie wymyśliliśmy – lean startup jest to raczej już norma w USA i firmy takie jak Dropbox, Udemy, airbnb, Reddit, z wycenami na poziomie po kilka milardów USD właśnie tej metodologii używały.
Pozostaje mi pogratulować prawie 3 udanych startupów bo to jest naprawdę sukces i możemy tylko pozazdrościć tak dużej skuteczności 🙂
Jeszcze raz wielkie dzięki za komentarz
PolubieniePolubienie
Pingback: Styczeń w StartupAkademia | StartupAkademia
Pingback: Co robić z pomysłem na biznes? | StartupAkademia
Pingback: Co trzeba zrobić przed fazą wzrostu? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak startupować pod skrzydłami korporacji? | StartupAkademia
Pingback: Błędy startupów wg Guya Kawasakiego | StartupAkademia
Pingback: 7 praktyk, które warto skopiować od Googla | StartupAkademia
Pingback: Co byś powiedział swoim dzieciom gdyby myślały o startupie? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć startup wg Y-Combinator? | StartupAkademia
Pingback: Startupować czy nie startupować o to jest pytanie? | StartupAkademia