W startupie zawsze będzie więcej roboty niż rąk do pracy. Można robić i robić i jakoś pracy nie ubywa. Kluczem jest oczywiście zdecydowanie c o robić w pierwszej kolejności – czy wpierw rzeczy ważne czy też może te ważniejsze 😉 . Jest poniedziałek, więc będzie kawa na ławe. Są 4 proste metody jak poukładać sobie rzeczywistość i iść z tą stertą niezałatwionych rzeczy do przodu. Pierwsza metoda (First Come First Served) jest dość intuicyjna i spotykacie się z nią np. na poczcie: w pierwszej kolejności realizujecie zadania, które się pojawiły jako pierwsze. Jest to sprawiedliwe, ale oczywiście nie bierze pod uwagę ważności zadań. Druga metoda (Last Come First Served) jest odwrotnością poprzedniej i tutaj wychodzi się z założenia że jeśli coś czekało długo to lepiej załatwić te „świeższe zadania” bo to co miało być dawno temu zrobione i nie zostało jeszcze zrobione zapewne już nie jest potrzebne 😉 Tak się robi np. w sądzie lub w szpitalu. Trzecia metoda (Due Date) w końcu bierze pod uwagę „na kiedy” coś jest do zrobienia. W tym przypadku w pierwszej kolejności robimy to, co jest na dziś, potem to co na jutro itd… Czwarta metoda priorytetyzacji nazywa się SOT (nazwa pochodzi od Shortest Operating Time) i tutaj nie patrzymy kiedy przyszło czy na kiedy jest tylko ile zajmie czasu potrzeba by coś skończyć i oczywiście w pierwszej kolejności robimy te krótkie rzeczy 🙂 A na sam koniec, co jest najlepsze? Bez zbędnego owijania bawełny w papier, przy prostych projektach, małych firmach metoda Due Date jest najskuteczniejsza. Paradoksalnie przy skomplikowanych projektach i dużych firmach lepiej się sprawdza metoda SOT w szczególności, że coś co Wam zajmuje parę minut uniemożliwia innym w ogóle rozpoczęcie roboty. Dla startupów musisz mieć mić Due Date i SOT, w szczególności, że wszystko robicie zapewne po raz pierwszy więc z procedurami będzie kiepsko. Oczywiście najczęściej stosowane metody to dwie pierwsze – najmniej wydajne 🙂 A którą Wy wybieracie?
Na koniec akcent muzyczny odnośnie priorytetów. Polecamy 🙂
P.s.Jeśli pracujesz nad efektywnością swojego startupowego zespołu powinieneś również poczytać następujące:
- jak efektywnie się umawiać
- proste zasady Google, które poparwiają funkcjonowanie firmy
- jak pracować zdalnie
- jak zmniejszyć koszty pozyskania klientów
- jak zwiększyć efektywność Twoich pracowników
Pingback: Metoda „o nie” czyli jak szybko wymuszać efektywność | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak prowadzić efektywnie spotkania? | StartupAkademia
Pingback: Dlaczego wąskie gardła opóźniają Twój startup i jak sobie z nimi poradzić? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na butach? | StartupAkademia
Pingback: Jak być efektywnym starupowcem? | StartupAkademia