Twitch to platforma do streamingu on-line granych, często na żywo, gier komputerowych. Jest to 2-sided market – z jednej strony macie broadcasterów, którzy grają i nadają na bieżąco transmisję ze swoich gier a z drugiej strony macie fanów e-sportu, którzy uwielbiają oglądać swoich idoli w akcji. Wygląda to jak dziecinna zabawa, ale w USA to jest, 4 co do popularności, źródło ruchu internetowego (mają miesięcznie 100 mln użytkowników miesięcznie). Dodajmy do tego, że w 2014 kupił ich Amazon za 970 milionów USD i widać, że jest to prawdziwy biznes odnoszący sukces.
By zrozumieć z czego to się bierze przejdziemy przez główne elementy ich sukcesu:)
„User Experience graczy”. Pierwszy najważniejszy element to user experience, które Twitch zapewnia graczom. Twitch daje graczom dużo lepsze doświadczenie niż pozostałe platformy. Wydawałoby się, że tego typu startup nie powinien mieć szans z YouTubem, ale fakt, że Twitch został zaprojektowany konkretnie pod graczy daje im dużą przewagę. Oprócz wysokiej jakości obrazu (dla kont premium), który się tak często nie zawiesza gracze-obserwatorzy mają dostęp do nagrań historycznych gier, chat roomów, kanałów telewizyjnych, co pozwala im w pełni zanurzyć się w świat gier i być w ciągłym kontakcie ze swoimi idolami. Poniżej prezentacja pokazująca jak wygląda zaangażowanie graczy Twitcha i kim oni są. User experience jest dalece niedoskonałe – chat room wymaga usprawnienia, odtwarzanie filmów poza streamami na żywo jest ciężkawe ale jak widać na tyle lepsze od konkurencji by dać im dominującą rolę na rynku.
„Dopieszczanie broadcasterów”. Kolejny ważnym element to twórcy treści – broadcasterzy. Twitch dał im do ręki narzędzie do nauczania innych, pokazywania swojego kunsztu i zarabiania….tak zupełnie przy okazji 😉 . Idea generowania pieniędzy w trakcie zajmowania się hobby jak się domyślacie jest bardzo atrakcyjna a Twitch pozwolił robić to profesjonalnym graczom wręcz bezwysiłkowo . Obecnie na Twitchu jest ponad 1,5 miliona broadcasterów.
„Poprzednie wtopy założycieli”. Dwaj główni założyciele Justin Kan i Emmett Shear mają za sobą mnóstwo startupowych wtop i dopiero po 5 latach różnych prób wpadli na pomysł Twitcha (na bazie innego nie do końca udanego biznesu). Jak sami twierdzą tyle czasu zajmuje, aby się nauczyć wszystkich potrzebnych w startupie rzeczy w szczególności rekrutowania, zarządzania ludzi i fokusowania się na ważnych rzeczach, przeprowadzania dobrego wywiadu z użytkownikami. Jak Wam nie wychodzi za pierwszym razem nie przejmujcie się – jak widać dobre rzeczy rodzą się powoli :). Poniżej ciekawa prezentacja Emmetta na temat ich drogi do sukcesu
„Model zarabiania”. Twitch zarabia na 3 rzeczach: reklamach, opłacie za subskrybowane kanały, opłacie za konta bez reklam oraz pieniądze zarabianie na współpracy z firmami produkującymi gry. Aby zachęcić tworzeni contentu Twitch dzieli się przychodami z broadcasterami. Żyć i nie umierać :). Duża część kosztów jest powiązana z przychodami czyli to co starupy lubią najbardziej
„Aktywizacja społeczności”. By pobudzić całą społeczność Twitch wraz z producentami gier organizuje turnieje i ligę graczy. W ten sposób nie tylko tworzy nowe okazje do tworzenia przez broadcasterów ciekawych treści ale także zachęca oglądaczy do spędzania większej ilości czasu na Twitchu (co z kolei zwiększa ich przychody z reklam 😉 ).
Tyle w skrócie. Z innych lektur polecamy:
Pingback: Jak zrobić mobilny startup lokalny na zatłoczonym rynku – historia Yelpa? | StartupAkademia
Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Gorący i pracowity Czerwiec w StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Jak robić wywiady z potencjalnymi klientami? | StartupAkademia
Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Skąd brać pieniądze na startup? | StartupAkademia
Pingback: Jak kupić startup? | StartupAkademia