Witam,
Jak co miesiąc dokładamy do naszego pakietu nowe rzeczy. Tym razem skupiliśmy się na 2 aspektach, nad którymi, z tego co widzimy w pracy ze startupami, warto popracować i stanowią one duże wyzwanie dla większości startupów.
Pierwszy problem to zbyt krótka lista pomysłów na pozyskanie klientów. Z tego, co obserwujemy, startupy są mocno skupione na formach płatnych pozyskiwania klientów (Google Adwords, czasami niektórzy wspominają reklamy na facebooku) a zdecydowanie za mało uwagi poświęca się tańszym, mniej standardowym metodom. Startupy, które się udały pokazują, że by zwiększyć swoje szanse, warto pogłówkować nad czymś nieszablonowym i…. tanim 🙂 . Płatne formy stanowią zazwyczaj uzupełnienie. Polecamy na początek intymne 30 minutowe spotkanie – Wy założyciele i kartka papieru. Jako przyzwoitka może Wam towarzyszyć długopis, tudzież ołówek. My mamy zboczenie nauczycielskie, więc znęcamy się nad tablicą, ale w gruncie rzeczy bez względu na wybraną metodę, chodzi o to by być kreatywnym w sposobach pozyskiwania klientów. Kreatywność siedzi w Waszej głowie, bo tam jest wizja rozwiązania i miejmy nadzieję dobre zrozumienie klienta i jego problemu, więc pomóżcie jej się wydostać na biały świat :). Z 80-90% Waszych pomysłów niewiele da, ale pozostałe 10-20% jest w stanie Wam dać dużego kopa w górę. Starupom, z którym pracujemy powtarzamy, że 30-50 własnych pomysłów na pozyskiwanie to dobry początek świetnej zabawy.
Po tym ćwiczeniu z kartą, polecamy sięgnąć do bazy growth hacków i trików, które użyli, z całkiem dużym sukcesem, inni. Dla danego startupu wymieniamy najważniejsze użyte techniki. By było łatwiej Wam się orientować w tej bazie (jest 119 przykładów, więc lekko nie jest) dodaliśmy parę możliwości filtrowania. W kolumnie „C”-wskazujemy, na co działa dana technika – czy pozwoli Wam zwiększyć przychody (Revenue), czy też pozyskać nowego klienta (Acquisition), a może go aktywizować (Activation), utrzymać (Retention) czy też zachęcić do tego by Was polecał (Refferal)? Jak widać używamy pirate metrics czyli metodologii AARRR bo nazewnictwo jest w niej na tyle uniwersalne, że dużo nie trzeba tłumaczyć samej metodologii :). Kolejna kolumna „D” to motyw wykorzystywany, czyli jaki mechanizm jest użyty w danej technice. Wprowadziliśmy to by łatwiej było Wam zrozumieć i odnaleźć właściwą technikę – są one wystandaryzowane, więc łatwo zobaczyć jak dany motyw stosowały różne firmy. Potem jest opis użytej techniki i w kolumnie „F” typ rynku, na którym działa dana firma. Jeśli dla danego startupu jest dłuższy artykuł to w kolumnie „B” w nazwie startupu będzie zaszyty link do właściwego artykułu. Kliknij w niego by dowiedzieć się więcej o danym startupie.
Drugi problem to niestety brak wystarczającej znajomości rynku, na który chcecie wejść w szczególności klienta i konkurencji. Dlatego też, przygotowaliśmy przepasną prezentację na temat badania ryku i konkurencji, w której znajdziecie opis 3 grup metod: konsultingowych, on-linowych i off-linowych. Jedno jest przeczytać a zupełne, co innego zobaczyć jak to można użyć, więc stworzyliśmy również darmowe szkolenie on-linowe, w którym każda metoda jest pokazana, omówiona i tam gdzie możliwe zastosowana w praktyce. Sięgajcie do jednego i drugie bo są tam pokazane, w większości darmowe, sposoby na to jak dowiedzieć się co robi klient, gdzie go możecie dorwać i czym Twoja konkurencja przyciąga klientów.
Aby pobrać resztę pakietu narzędzi kliknij tutaj. W pobranych plikach i linkach znajdziesz:
- 70% rabat na nasz kurs on-linowy, w którym pokazujemy na przykładzie, o co biega z MVP i o co biega w 4 modelach biznesowych: e-commerce, SaaS, Media Site, 2-sided market. Jeden z 26 wykładów znajdziecie tutaj a prezentację z MVP omawianą w szkoleniu możecie również obejrzeć tutaj.
- Model biznesowy do analizy opłacalności sieci restauracji. Więcej o zarządzaniu tego typu biznesem znajdziesz tutaj. Polecamy również case Salad Story
- Trzy przykłady storechecków (badania konkurencji w realu): sklep elektroniczny, skład drzewny, sklep modowy.
- Zestawienie przykładów growth hacków, trików i taktyk użytych przez innych. Kliknij na link a będziesz miał dostęp do pliku on-linowego z ponad 119 propozycjami
- Przykład prezentacji dla inwestora. Więcej o tym tutaj, tutaj i tutaj.
- Przykład prezentacji dla klienta. Więcej o tym tutaj i tutaj
- Dwa przykłady analizy bottom-up (szacowanie wielkości i parametrów rynku). Więcej na ten temat tutaj. W pliku pokazaliśmy jak łatwo możesz sobie oszacować wielkość rynku. Rzuć też okiem na to skąd brać pomysł na startup
- Przykład prostego CRM, który sam możesz robić w oparciu o plik zawieszony na Google Drive. Więcej na ten temat CRMów znajdziesz tutaj, natomiast jeśli chcesz zobaczyć bardziej zaawansowane rozwiązania rzuć okiem na Insightly.
- Przykłady wyliczonych KPIów. Więcej na ten temat tutaj, tutaj i tutaj:
- Mapa kompetencji – podpowiada Ci jak Twój zespół jest przygotowany vesrsus to, co potrzebujesz. Więcej na ten temat tutaj
- Poradnik jak zwiększyć traffic w 30 dni Neila Patela. Do poczytania na stronie tutaj.
- Model biznesowy e-commerce. Rzuć okiem na case Amazona, wywiad z Jeffem Bezosem, przykład sprzedaży on-line bez konieczności posiadania sklepu on-line oraz jak pozyskiwać traffic przy biznesie on-line
- Growth hacking tactics Neila Patela, czyli ściąga z tego, co to jest growth hacking, kto może być growth hackerem i jakie techniki możecie wykorzystywać. Jest to bardzo długie – ponad 100 stron i waży 200 MB. Możesz go również czytać na stronie bez konieczności pobierania
- Valdation cheet sheet od AppSumo czyli ściąga z tego jak szybko sprawdzić czy pomysł ma sens. Rzuć też okiem na to jak się robi MVP i na customer development
- Przykład analizy OLE (Overall Labour Efficiency). Więcej na ten temat znajdziesz tutaj:
- Rozpiska działań na push i pull dla biznesu B2B. Więcej na ten temat tutaj: i tutaj:
- Ultimate-SaaS-Metrics-Cheat-Sheet czyli ściąga z tego jak liczyć podstawowe KPI jeśli masz firmę typu SaaS. Niedługo o tym będzie więcej ale koniecznie prześledź casy innych SaaSów: Dropboxa, Canvy, pl , prezentację Innovation Nest o Saasach oraz zobacz jak wydawać kasę w SaaSie
- Model biznesowy w Excelu SaaSa opartego o abonamenty i reklamę
Pamiętajcie również o bazie casów, narzędzi, inwestorów, książek, konceptach franchisingowych, growth hacków, trików i taktyk, które cały czas dla Was rozbudowujemy.
Miłej lektury i jeśli będą pytania piszcie na fb lub na maila
Pozdrawiam
Asen
Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia