Wielkość Kwejka czyli jak zarabiać na śmiesznych obrazkach….

kwejk

Dziś przedstawimy model biznesowy jednego z najbardziej znanych portali w Polsce www.kwejk.pl. Jest to dobry przykład na to jak można będąc dobrym naśladowcą na bazie modelu biznesu z Zachodu stworzyć z sukcesem biznes w Polsce. Tego typu modele biznesu oparte są o proste mechanizm ale dobrze zdawać sobie sprawę z tego jak one działają by być w stanie replikować ten model (fachowo nazywany UGC – User Generated Content)

Content. Podstawową rzeczą dla którego ludzie wchodzą na Kwejka to oczywiście używając staropolskiego słowo „content” . Treść musi być atrakcyjna dla klienta i klient musi mieć dość wyraźne skojarzenie między daną stroną a typem treści. W przypadku Kwejka mamy do czynienia z lekką, niezobowiązującą treścią nadążającą za aktualnymi trendami. Oznacza to, że po przegranym meczu Polskiej reprezentacji ze Słowacją na Kwejku muszą pojawić się żarty na temat tego jak dobrą kadre mamy. Kwejk w przeciwieństwie do np. gazeta.pl oferuje dość wąski wybór treści (żarty, memy, śmieszne obrazki) ale dzięki temu bardzo dobrze adresuje określone potrzeby dla wąskiej grupy ludzi. To z kolei czyni z Kwejka ciekawy dla reklamodawców medium do komunikowania się z określoną grupą docelową. Wąski zakres oferowanej treści to wbrew pozorom zaleta.

Interaktywność. Kolejnym dość ważnym elementem układanki jest interaktywność Kwejka. Ludzie bardziej utożsamiają się z tym co sami współtworzą. Dzięki opcji „Dodaj” każdy może być twórcą i wyrazić się na portalu. Kolejnym elementem pozwalającym „wyrazić się” jest możliwość głosowania za, przeciw, komentowania i udostępniania na fb postów. To pozwala użytkownikowi utożsamiać się z treściami, dać upust swoim emocjom i co ważne stworzyć więź z samym portalem. Dla twórców memów jest dodatkowa opcja – ranking 

Ruch. Dwa poprzednie elementy czyli interaktywność i content generują coś co było celem od samego początku czyli ruch (rozumiany jako wielokrotne wejścia użytkowników na stronę). Co więcej jest to ruch dość wąskiej grupy i w określonym nastroju. Będzie to bardzo ważne przy tworzeniu strumieni przychodów. Co więcej Kwiejk stara się zarządzać tym ruchem. Każda z zakładek to trochę inny powód wchodzenia na stronę. Tzw. „Top” jest dla tych którzy szybko chcą się pośmiać i wyjść; „Memy” i „Dodaj” jest dla tych którzy poczuli wenę twórczą i chcą się wykazać; „Losuj” i „Oczekujących” dla tych którzy chcą spędzić więcej czasu na portalu. Mając na myśli ruch mówimy również nie tylko o liczbie wejść, ale też o czasie spędzonym na portalu. Kwejk jest tak skonstruowany by czasu marnować tam jak najwięcej.

Strumienie przychodów. Kwejk zarabia oczywiście na reklamach. Dla tego typu portali istotna jest duża ilość kliknięć w banery reklamowe. Kliknięcia banerów generowane są dzięki dużemu ruchowi oraz dużej ilości banerów na stronach (tylko 1-3% osób klika w bannery). Duże znaczenie ma czas spędzania na portalu – im jest on dłuższy tym większe prawdopodobieństwo, że w końcu, któraś reklama jednak Was zainspiruje i klikniecie w baner prowadzący w nieznane  . Na stawkę za kliknięcie pozytywnie działa dobrze i wąsko określona grupa docelowa. Tutaj są to nastolatkowie i studenci. Twórcy Kwejka całkiem nieźle radzą sobie z replikowaniem tego modelu na innych grupach docelowych. W taki sposób powstał inne ich portale gdzie atakują inne wątki i inne grupy docelowe.

Optymalizacja kosztów. Modele biznesowe takie jak Kwejk są to modele wymagające dużej skali, która musi zostać w miarę tanio osiągnięta. Jak pisaliśmy w rozdziale „content” wymaga to dużej ilości treści, którą ktoś musi stworzyć  . Sam Kwejk tego nie robi – prawdopodobnie robił to na początku a teraz stara się jedynie moderować tematy. Teraz władza przeszła w ręce ludu i to lud musi tworzyć content. Paradoksalnie to sami użytkownicy są twórcami treści tym samym zwalniając Kwejk z tego pracochłonnego zajęcia. Wymaga to oczywiście stworzenie pewnych udogodnień jak np. szablonów memów, dzięki którym w parę minut każdy może wyrazić stan swojego duch

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila:) i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Polecamy rzucić okiem w szczególności na case

  1. Quora  i Zadane.pl– serwis typu Q&A
  2. ZnanyLekarz, który zarabia również na contencie ale w zupełnie innym modelu
Reklamy

13 thoughts on “Wielkość Kwejka czyli jak zarabiać na śmiesznych obrazkach….

  1. Pingback: Jak masowo tworzyć wiralny content i na tym zarabiać? | StartupAkademia

  2. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  3. Pingback: Pivotowanie w praktyce – fajny przykład na rozgrzewkę | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak zarobić na graczach i e-sporcie? | StartupAkademia

  5. Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia

  6. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  7. Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak robić content marketing dla B2B? | StartupAkademia

  9. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak znaleźć pomysł na startupa | StartupAkademia

  11. Pingback: Jak ustalić cenę na Twój produkt – przykłady? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s