Wywiady w 4 oczy to jedna z podstawowych form za pomocą, których możecie zrozumieć sposób myślenia klienta i to, na czym mu tak naprawdę zależy. W długiej prezentacji o badaniach rynku mówiliśmy o tym jak to powinno wyglądać krok po kroku. Jeśli tego jeszcze nie przeszliście to koniecznie przeczytajcie część o wywiadach off-linowych od slajdu 24 do 41 nim przejdziecie dalej.
Czas pokazać Wam na paru przykładach te złe jak i te dobre praktyki jeśli chodzi o wywiady. Niektóre rzeczy będą powtórzone parę razy, ale mam nadzieję, że dzięki temu lepiej się Wam to utrwali pozwoli Wam we właściwy sposób prowadzić wywiady a potem wyciągać dobre z nich wnioski 🙂
Zaczniemy od prezentacji Emmetta Sheara, twórcy Twitcha, który opowie o tym jak robili wywiady z użytkownikami w Twitchu oraz pokaże na przykładzie aplikacji do notatek jak trzeba interpretować to co mówi klient. Z prezentacji dowiecie się:
- Jak badali użytkowników budując Twitcha?
- Dlaczego ważne jest identyfikacja właściwych użytkowników i jak z nimi rozmawiać? Okazuje się, że nie każdy użytkownik jest równie dobry 🙂
- Z jakimi grupami potencjalnych klientów powinieneś zrobić wywiady i jak interpretować to co i powiedzą?
- Jakich błędów należy unikać?
- Gdzie pozyskiwali ludzi do wywiadów?
- Jak można interpretować wypowiedzi ankietowanych na przykładzie wywiadów na temat zwyczajów robienia notatek
Drugi filmik to Steve Blank w akcji ze swoimi studentami, gdzie pokazuje im jak robić i jak nie robić wywiadów. Filmik składa się ze scenek poświęconych temu samemu produktowi z komentarzem Steva scenka po scence. Oscara raczej nie zdobędą ale fajne wnioski można wyciągnąć 🙂
Kolejny filmik to również parę scenek, na których pokazane jest, jakie pytania zadawać a jakich unikać.
Po 3 przykładach proponujemy przejrzeć krótkie podsumowanie reguł prowadzenia wywiadów:
Jak widać dość ważne jest, aby NIE pokazywać klientowi produktu, NIE naprowadzać go na to, co chcemy usłyszeć, lecz raczej wydostać od niego historię, która nam pokaże jak rzeczywiście funkcjonuje klient i jak wygląda jego walka z problemem, który nam się wydaje, że on ma. Poniżej parę rad jak zachęcić klienta by opowiedział nam w postaci historyjki swoje problemy (na bazie, których chcecie zbudować produkt):
Na koniec, jeśli macie problem z podchodzeniem do nieznajomych to warto również obejrzeć poniższy filmik:
Z dalszych lektur polecamy:
- Jak badać rynek, klientów I konkurencję – prezentacja?
- Na co zwracać uwagę w trakcie badania klienta i konkurencji
- Jak badać rynek, klientów I konkurencję – szkolenie on-line?
- Parę rad na temat tego jak zrobić startup pracując nadal na etacie w korporacji?
- Jak wybierać właściwych użytkowników do wywiadów
Pingback: Jak umiejętnie sklonować cały biznes? | StartupAkademia
Pingback: Jak oczarować wszystkich wkoło? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak zbudować produkt, który użytkownicy pokochają? | StartupAkademia
Pingback: 9 filmów, które powinien obejrzeć każdy startupowiec | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia
Pingback: Jak otworzyć własną restaurację? | StartupAkademia
Pingback: Jak szybko i tanio badać rynek i konkurencję? | StartupAkademia
Pingback: Jak oszacować rynek? | StartupAkademia
Pingback: Jak robić content marketing dla B2B? | StartupAkademia
Pingback: Jak promować swój startup filmami i YouTubem? | StartupAkademia
Pingback: Jak pozyskać klientów do swojego biznesu – Smart Resto
Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia
Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia
Pingback: Testowanie w startupie | StartupAkademia
Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia
Pingback: Jak kupić startup? | StartupAkademia