Jak robić wywiady z potencjalnymi klientami?

Wywiady w 4 oczy to jedna z podstawowych form za pomocą, których możecie zrozumieć sposób myślenia klienta i to, na czym mu tak naprawdę zależy. W długiej prezentacji o badaniach rynku mówiliśmy o tym jak to powinno wyglądać krok po kroku. Jeśli tego jeszcze nie przeszliście to koniecznie przeczytajcie część o wywiadach off-linowych od slajdu 24 do 41 nim przejdziecie dalej.

Czas pokazać Wam na paru przykładach te złe jak i te dobre praktyki jeśli chodzi o wywiady. Niektóre rzeczy będą powtórzone parę razy, ale mam nadzieję, że dzięki temu lepiej się Wam to  utrwali  pozwoli Wam we właściwy sposób prowadzić wywiady a potem wyciągać dobre z nich wnioski 🙂

Zaczniemy od prezentacji Emmetta Sheara, twórcy Twitcha, który opowie o tym jak robili wywiady z użytkownikami w Twitchu oraz pokaże na przykładzie aplikacji do notatek jak trzeba interpretować to co mówi klient. Z prezentacji dowiecie się:

  1. Jak badali użytkowników budując Twitcha?
  2. Dlaczego ważne jest identyfikacja właściwych użytkowników i jak z nimi rozmawiać? Okazuje się, że nie każdy użytkownik jest równie dobry 🙂
  3. Z jakimi grupami potencjalnych klientów powinieneś zrobić wywiady i jak interpretować to co i powiedzą?
  4. Jakich błędów należy unikać?
  5. Gdzie pozyskiwali ludzi do wywiadów?
  6. Jak można interpretować wypowiedzi ankietowanych na przykładzie wywiadów na temat zwyczajów robienia notatek

 

Drugi filmik to Steve Blank w akcji ze swoimi studentami, gdzie pokazuje im jak robić i jak nie robić wywiadów. Filmik składa się ze scenek poświęconych temu samemu produktowi z komentarzem Steva scenka po scence. Oscara raczej nie zdobędą ale fajne wnioski można wyciągnąć 🙂

 

Kolejny filmik to również parę scenek, na których pokazane jest, jakie pytania zadawać a jakich unikać.

Po 3 przykładach proponujemy przejrzeć krótkie podsumowanie reguł prowadzenia wywiadów:

Jak widać dość ważne jest, aby NIE pokazywać klientowi produktu, NIE naprowadzać go na to, co chcemy usłyszeć, lecz raczej wydostać od niego historię, która nam pokaże jak rzeczywiście funkcjonuje klient i jak wygląda jego walka z problemem, który nam się wydaje, że on ma. Poniżej parę rad jak zachęcić klienta by opowiedział nam w postaci historyjki swoje problemy (na bazie, których chcecie zbudować produkt):

Na koniec, jeśli macie problem z podchodzeniem do nieznajomych to warto również obejrzeć poniższy filmik:

 

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Jak badać rynek, klientów I konkurencję – prezentacja?
  2. Na co zwracać uwagę w trakcie badania klienta i konkurencji
  3. Jak badać rynek, klientów I konkurencję – szkolenie on-line?
  4. Parę rad na temat tego jak zrobić startup pracując nadal na etacie w korporacji?
  5. Jak wybierać właściwych użytkowników do wywiadów

19 thoughts on “Jak robić wywiady z potencjalnymi klientami?

  1. Pingback: Jak umiejętnie sklonować cały biznes? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak oczarować wszystkich wkoło? | StartupAkademia

  3. Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak zbudować produkt, który użytkownicy pokochają? | StartupAkademia

  5. Pingback: 9 filmów, które powinien obejrzeć każdy startupowiec | StartupAkademia

  6. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak otworzyć własną restaurację? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak szybko i tanio badać rynek i konkurencję? | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak oszacować rynek? | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak robić content marketing dla B2B? | StartupAkademia

  11. Pingback: Jak promować swój startup filmami i YouTubem? | StartupAkademia

  12. Pingback: Jak pozyskać klientów do swojego biznesu – Smart Resto

  13. Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia

  14. Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia

  16. Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia

  17. Pingback: Testowanie w startupie | StartupAkademia

  18. Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia

  19. Pingback: Jak kupić startup? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.