Wracamy do Polskich startupów, którym udało się zrobić fajne produkty i globalne firmy. Przeanalizujemy sobie UXPin czyli polskie SaaSowe rozwiązanie do projektowania interfejsu stron internetowych i aplikacji. Poniżej najistotniejsze rzeczy, które przyczyniły się do sukcesu firmy
„Dobre zrozumienie klienta”. Chłopaki od UXPin sami pracowali, jako UX designerzy w Nokaut.pl i starali się na własny użytek stworzyć coś, co usprawni proces projektowani i komunikowania się. Mając wiedzę z pierwszej ręki, co jest ważne mogli skupić się na tworzeniu tych elementów, które tworzą największą wartość dla designerów takich ja oni. Stąd też w obecnym rozwiązaniu widać duże większe niż w przypadku rozwiązań konkurencji (np. Balsamiq i Pidoco) zwracanie uwagi na jasną komunikację i współpracę przy projekcie.
Wniosek: bez super zrozumienia klienta nie próbuj tworzyć produktu. Rzuć okiem na naszą prezentację na temat badań rynkowych by wiedzieć jak to zrobić dobrze
„Szybkie MVP”. Najczęściej omijany w Polsce etapem jest tworzenie – mamy za tanych informatyków i zbyt wielu startupowcom wydaje się, że dokładnie wiedzą, czego klient chce. W przypadku UXPin MVP nie był wcale landing page lecz zwykły notatnik z wydzieranymi elementami, które można było naklejać na kartkę. Co ciekawe zaczęlijeszcze niżej od postitów. Wynikało to w dużej mierze ze zrozumienia tego, co się dzieje przy projektowaniu – ludzie nie byli skłonni nawet w papierze rysować, o co im chodzi, bo niewielu to dobrze wychodziło. Dzięki notatnikowi mogli bezwsytdnie wydzierać gotowe elementy. Po zrobieniu notatnika zrobili sklep na wordpressie w 24 h i rozpoczęli sprzedaż (głównie informacja o produkcie rozchodziła się przez znajomych i Twittera(. Efekt był dość ciekawy, bo w 48 h od wystartowania udało się im sprzedać cały zapas 400 notatników. Poniżej macie filmik pokazujący jak wyglądały notatniki i jak ich można było używać
Wniosek: Buduj zawsze wpierw MVP. Buduj coś, co pozwoli Ci szybko zbadać klienta. W ramach inspiracji, co może być MVP polecamy przejrzeć przykłady MVP z różnych branż
„Podążanie za klientem”. Musisz wiedzieć, kto jest Twoim klientem i zrobić wszystko by go zrozumieć. W przypadku UXPin 50% ich klientów to klienci z USA, więc dość szybko (zachęcani przez swoich amerykańskich inwestorów) przenieśli swoją siedzibę do Doliny Krzemowej. W ten sposób naocznie mogli zobaczyć jak ich produkt jest używany i do czego. Bycie blisko klienta pozwala szybko iterować i dopracowywać produkt. Nie przegapisz trendów oraz pojawiającej się konkurencji.
„Szybkość działania”. Szybkość jest mocno niedocenianą w Polsce cechą startupu. Każdy dzień to utracone korzyści, więc im szybciej zrobisz MVP, potem produkt i zdobędziesz płacących klientów to tym więcej zarobisz. Działając szybko zmniejszasz też ryzyko bycia wyprzedonym przez konkurencję. UXPin w tej materii też zachowywał się wzorowo. Nie tylko szybko zrobili MVP, ale potem produkt gotowy. Dość wcześniej wylądowali też w Dolinie Krzemowej gdzie dowoli mogli uganiać się za klientami.
Wniosek: Nie bójmy się śpieszyć
Poniżej jak obecnie wygląda ich produkt
„Inwestorzy i doradcy”. Startupowcy nawet jeśli mają dobry pomysł to się guzik zazwyczaj znają na prowadzeniu firmy. Wszystkie triki zostały już wynalezione i są tylko powielane w nowej formie. Jeśli nie wierzycie to poczytajcie biografię Juliusza Cezara – bardzo to przypomina to, co nadal się robi w polityce ponad 2000 lat później. Podobnie jest w biznesie, dlatego też warto mieć kumatych inwestorów i doradców (Advisory Board). UXPin miał szczęście do inwestorów (oprócz Innovation Nest jest True Venture i Andressen Horowitz, w RN Hiten Shah), którzy podpowiedzieli mu jak prowadzić biznes i na co zwracać uwagę. Tego tupu inwestorzy dają też dostęp do ciekawych klientów. Polecamy case Infakt, dla których inwestorzy i doradcy mieli też olbrzymi wpływ. Od inwestorów dostajesz też kasę więc plusów dodatnich jest więcej niż plusów ujemnych 😉 Obecnie UXPin udało się pozyskać 7,3 mln USD co jak na polską firmę nie jest źle
Wniosek: wybieraj mądrze inwestorów i doradców. Bierz od nich nie tylko kasę, ale także garściami rady i koneksje.
Na deser prezentacja MarcinaTredera (współzałożyciela UXPin), z której dowiecie się jak wyglądała jego droga i co jest ważne by odnieść sukces w Dolinie Krzemowej. Polecamy zacząć od 5 minuty.
Wato też rzucić na jego prezentację, jaką dawał w Dolinie Krzemowej. Zacznijcie od 35 minuty:
Z dalszych lektur polecamy
- poczytać o tym co jest ważne przy SaaSie
- Jak robić globalny startup z Polski – case Brand24
- Od czego zacząć startup
Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia
Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak znaleźć pomysł na startupa | StartupAkademia
Pingback: 9 startupów do sklonowania na polski rynek | StartupAkademia
Pingback: Jaz zrobić firmę wartą 10 mld bez promocji? | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o modelu SaaS | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia