Jednym z modeli biznesowych, o których dużo pisaliśmy są SaaSy. Zebrało się tego naprawdę dużo więc postaramy się jakoś zebrać to w jedną całość i podsumować. SaaS jest fajny, bo w miarę łatwo można dorwać klientów i nie potrzebujecie ich aż tak dużo jak np. przy marketplace by wyjść na zero. Co więcej jest naprawdę dużo polskich przykładów SaaSów, które idą w świat i nie zawsze dostają łomot (Brand24 ,UXPin, Getresponse, Nozbe). Trochę dziwne? W sumie ma to są swoją logikę – Polacy są całkiem nieźli informatycznie, w Polsce jest rynek na tyle duży, że można coś tam potestować i nawet, co nieco zarobić a i chłopaki dość rozsądnie nie rzucają się na największe rynki tylko wybierają smaczne nisze, gdzie jest wystarczająco tłuszczyku dla każdego. Z tych samych przyczyn nie udają się nam globalne startupy na rynku B2C – bo jesteśmy mimo wszystko troszkę za Murzynami jeśli chodzi o poziom konsumpcji a i wersja darmowa była by używana przez 99% ludzi 😉
Tyle tytułem wstępu – przejdźmy do omówienia najważniejszych kawałków. Poniżej parę artykułów, które warto przeczytać, jeśli myślisz o wchodzeniu w tego typu model biznesu.
- Główne wyzwania. SaaS jest na pewno łatwiejszy niż marketplace, ale ale ma niemały poziom trudności. Największy problem jest oczywiście z osiągnięciem product-market-fit. Dlatego często zaczęcie z MVP w postaci usług jest nie głupie – pozwala Wam wejść w skórę klienta i nie tworzyć problemów, których nie ma 😉 – świetny przykład na to MOZ i UXPin. Kolejna ważna rzecz to oczywiście pozyskiwanie klientów na 200 różnych sposobów, w szczególności jeśli chcesz podbić pół świata. Cold calling jest fajny, ale nie tak łatwo skalowalny. Z innych ważnych rzeczy masz oczywiście powstrzymywanie klientów przed odchodzeniem (minimalizacja churnu) i integracja z innymi SaaSami. Nikt ręcznie nie będzie przerzucał danych z jednego systemu do drugiego, więc bądź dobrym startupem i zrób to za nich. Jeśli nigdy nie robiłeś startupa albo wydaje Ci się, że rozumiesz ten model koniecznie przejrzyj jak model SaaSu działa. Sprawdźcie też, jakie błędy są zazwyczaj popełniane przez SaaSy – warto się uczyć na cudzych a nie własnych błędów. Polecamy też zajrzeć do świetnej ściągi na temat terminów używanych w SaaSach wraz z dużą liczbą praktycznych wskazówek.
- Case udanych startupów. Jest od kogo się uczyć, więc polecamy sięgnąć do opisanych przez nas casów. Te główne to: Brand24, Canva, Dropbox, MOZ, Zapier; resztę znajdziecie w naszej bazie casów pod hasłem SaaS. Przejrzyj również benchmarki dla SaaSów
- Trendy w SaaSach. Sprawdź czy nie pakujesz się do mocno zatłoczonego autobusu. Rzuć też okiem na mapę rynku SaaSowego. Znajdziesz tam też listę SaaSów w Excelu
- Sprzedaż i marketing w SaaSie. Ta działka nie jest łatwa 🙂 dlatego nauczcie się casów na pamięć a oprócz tego przeczytajcie jak sprzedawać w SaaSie oraz jak ustalać cenę na produkty w modelu SaaSowym. Warto przejrzeć też 43 growthhacki przygotowane przez jednego z największych ekspertów w SaaSach. W SaaSach cały czas toczy się debata czy stosować formułę freemium czy raczej free trial? A może całkowicie darmowy produkt? Polecamy poradnik na temat plusów i minusów freemiu, free trial i free
- Finansowanie. Kasa na SaaSy jest. W Polsce parę funduszy już odważyło się w tego typu modele zainwestować (Innovation Nest w tym bryluje). Listę z inwestycjami znajdziecie w naszej bazie inwestorów. Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda globalnie polecamy fajne narzędzie Startup Universe, gdzie wizualnie zobaczysz kto, kiedy i ile kasy włożył w dany startup. Jeśli masz już finansowani to polecamy sprawdzić poradnik jak sensownie ją wydawać by nie przewrócić biznesu
- Narzędzia. W tego typu startupie jest dużo dostępnych narzędzi. Rzuć okiem na naszą bazę: http://bit.ly/StartupAkademiaTools. Zapewne interesuje Cię jakich narzędzi używają inni. Jeśli tak to przejrzyj przegląd narzędzi używany przez Prezly oraz zestawienie narzędzi używanych przez wybrane SaaSy. Rzuć też okiem na parę przydatnych kalkulatorów dla SaaSów, które wesprą Cię przy podejmowaniu decyzji
- Zdobywanie ruchu. Najdroższe w całej zabawie wokół mody jest oczywiście pozyskiwanie ruchu dlatego polecamy sięgnąć do artykułu o tym jak to robić on-line oraz off-line. Warto przejrzeć bardzo ciekawą analizę różnych stron SaaSów pod kątem tego co działa a co nie.
- Optymalizacja sprzedaży. W SaaSach istotne jest by gonić właściwą zwierzynę. Dlatego warto analizować sobie klientów po grupach i policzyć dla nich wskaźnik zwany sales velocity – wielkość sprzedaży na miesiąc. Dzięki wprowadzeniu tego wskaźnika łatwo jest Wam ustalić na czym się skupić by zwiększyć sales velocity. Rzuć okiem na świetną analizę sales velocity dla SaaSów po grupach klientów.
- KPI. W każdym startupie musisz obserwować KPI by wiedzieć czy wiosłujesz we właściwym kierunku.Warto rzucić okiem na jakie KPI patrzy się w SaaSie oraz na przykłady tego jak ich wartości wpływają na SaaS. Lektura obowiązkowa do dashboard Hubstaff, dashboard Converkit, Baremetrics i dashboard Buffera, gdzie można zobaczyć wszystkie ich KPI licząc na bieżąco – udostępnili swoje wyniki wszystkim 🙂 . Dowiecie z nich ile ich kosztuje pozyskanie klienta, jaka jest wartość klienta, ilu pozyskla itd. Warto też rzucić okiem jak wygląda porównanie KPIów dla SaaSów finansowanych przez VC i samofinansowanych oraz wybrane dane finansowe znanych startupów
- Wycena biznesu typu SaaS. Niektórzy z Was będą myśleli o sprzedaży lub kupnie biznesu działajacego w oparciu o bzines modelowy SaaSu. Nim to uczynicie warto zobaczyć jak wycenia się SaaSy. Rzuć też okiem na zmieniające się mnożniki używane przy wycenie SaaSów
- Szanse na sukces. Twoje szanse na sukces w dużym stopniu zależą od modelu, posiadanej kasy, zespołu. Warto sobie oszacować prawdopodobieństwo sukcesu nim wydasz wszystkie swoje oszczędności na swój pomysł biznesowy. Przejrzyj co wpływa na sukces i oszacuj swoje szanse używając naszej aplikacji
- Model biznesowy SaaSu w Excelu. Warto policzyć sobie przy jakich parametrach biznes się spina. Polecamy rzucić okiem na kalkulator SaaSów a następnie zrobienie sobie dokładnego modelu w Excelu
Tyle tytułem podsumowanie. Aby przejrzeć wszystkie artykuły przydatne w SaaSie wybierz w górnym menu „Modele Binzesowe” a potem podmenu „SaaS”. Możesz też po prostu kliknąć w ten link: https://startupakademia.pl/category/modele-biznesowe/saas-modele-biznesu/
Udanego budowania fajnych Saasów i dajcie znać w komentarzu jakie są Wasze doświadczenia w budowie tego typu startupów.
Dzięki za wspomnienie o brand24.pl 🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Pingback: Jak zbudować na bazie własnej potrzeby SaaS i wyjechać do Doliny Krzemowej? | StartupAkademia
Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia
Pingback: Jak dobrze wykorzystać office hours, coaching i mentoring? | StartupAkademia
Pingback: Modele subskrypcyjne – jak działają i gdzie można je stosować? | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić SaaS po godzinach? | StartupAkademia
Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia
Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak na darmowym produkcie zrobić 5 mld? | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: 9 startupów do sklonowania na polski rynek | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia
Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć startup po 30-tce? | StartupAkademia
Pingback: Jaz zrobić firmę wartą 10 mld bez promocji? | StartupAkademia
Pingback: Jak swtorzyć startup bez biura? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia
Pingback: Jak kupić startup? | StartupAkademia