Jaz zrobić firmę wartą 10 mld bez promocji?

dropbox

Dropbox to nadal startup, ale już wyceniany na 10 miliardów USD. Jest też ciekawym przykładem jak zrobić biznes w oparciu o trend przy niewielkich nakładach na reklamę i pozyskiwanie klientów. Po krótce wytłumaczymy, co sprawiło, że udało im się tak bardzo i tanio urosnąć.

Na początek musicie zdać sobie sprawę, że jest to biznes kosztów stałych: Dropbox musiał zbudować interfejs działający na wielu platformach, wynająć / zbudować moce serwery do przechowywania danych. Po przygotowaniu biznesu ponosi jedynie głównie koszty związane z utrzymaniem serwerowni oraz sztabu ludzi do zarządzania biznesmenem. Każdy dodatkowy płatny klient generuje im dodatkowy cashflow więc jedyny KPI, na który muszą patrzeć to liczba płatnych użytkowników.

Trend”. Już kiedyś wspominaliśmy, że jednym ze sposobów by zwiększyć swoje szanse na sukces to oprzeć jest swój startup o trend (więcej o tym tutaj. W ten właśnie sposób postąpił Dropbox. Dostrzegł, że coraz więcej osób pracuje zdalnie i w dodatku z różnych urządzeń (raz z telefonu, inny razem z laptopa lub iPada). Wygenerowała to potrzebę (dramatycznie rosnącą) na zdalnie dostępną w różnych miejscach pamięć. W ten trend idealnie wbił się Dropbox co pozwoliło mu szybko rosnąć z rynkiem.

„User Interface”. Dropbox postawił na to, aby użytkownikowi łatwo było korzystać ze zgromadzonych plików i udostępniać je innym osobom. Dziecinnie proste jest również zapraszanie do używania kolejnych użytkowników, co jest bardzo ważne mając na uwadze system marketingowy przyjęty przez Dropbox.

„Jasność przekazu”. Dropbox bardzo jasno mówi czym jest i co robi. Można to zaobserwować w tym jak wygląda ich strona startowa („Twoje materiały zawsze pod ręką”, „Gdziekolwiek jesteś”, „Udostępniaj w zaufaniu”, „Bezpiecznie i pewnie”). Jak widać też bardzo dobrze adresują w pierwszym zetknięciu najczęściej powtarzające się wątpliwości klientów (czy jest to bezpieczne?). Jasny przekaz tworzy jasną zrozumiałą markę i ludzie z większym prawdopodobieństwem będą się z taką marką utożsamiać.

„Growth Hacking”. Dropbox jest mistrzem w stosowaniu tricków pozwalających na wzrost przy niewielki budżecie marketingowym. Pierwszy trick to oczywiście model freemium, gdzie klient na dzień dobry dostaje przestrzeń, którą może używać za darmo – w ten sposób stworzyli sobie bazę użytkowników, do których mają kontakt i których mogą próbować konwertować na płatnych użytkowników. Drugi (bardzo istotny) trick to dawanie dodatkowej przestrzeni na Dropboxie w zamian za zaproszenie do programu innych osób. Dało to znaczącego kopa wzrostowi i spowodowało, że nie wydając nic (jeśli chodzi o gotówkę) byli w stanie dotrzeć do tysięcy ludzi. Nie ma nic mocniejszego niż szczere polecenie znajomych. Jeśli dostajesz zaproszeni od paru osób jest to podwójnie mocne (na pierwsze 3 możesz nie zareagować, ale przy dziesiątym zaczniesz korzystać). Trzeci trik analogiczny do drugiego – dodatkowe miejsce za polubienie w social media. Czwarty trik to konkursy. Piąty trick to wbudowanie zapamiętywanie bezpośrednio z poczty na Dropboxa z pominięciem dysku twardego komputera (tak jest m in. w przypadku poczty na Yahoo)

„Wielo-platformowość”. Dropbox dobrze zinterpretował, że ludzie będą korzystać z różnych urządzeń i muszą mieć dostęp z dowolnego urządzenia do swoich danych. Dlatego, że celem dropboxa jest by działać na każdym urządzeniu. Takie podejście, (mimo, że bardzo kosztowne) wzmacnia mocno markę i zapycha wszystkie nisze i nie zostawia miejsca potencjalnej konkurencji.

Reasumując: da się rosnąć tanio o ile wbudujecie elementy wiralności, tudzież zrobicie ze swoich klientów swoich sprzedawców. Oczywiście to wszystko może zadziałać tylko przy założeniu dobrego produktu, który trafia w potrzeby ludzi. Trend i prostota przekazu wzmacniają efekt.

Poniżej wywiad z założycielem Drew Houston

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Podsumowanie najważniejszych rzeczy o SaaSach
  2. Case EvernoteCodeAcademyUXPinSlack
  3. Rady, które poprawią Twój startup
Advertisements

32 thoughts on “Jaz zrobić firmę wartą 10 mld bez promocji?

  1. Pingback: Gdzie przechowywać swoje dane? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jacy powinni być idealni założyciele – oczami Rona Conwaya? | StartupAkademia

  3. Pingback: Dlaczego społeczność, design i więź są tak ważne przy startupach | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu? | StartupAkademia

  5. Pingback: Najczęściej czytane artykuły 2014 na Startup Akademii | StartupAkademia

  6. Pingback: 2 historie Airbnb | StartupAkademia

  7. Pingback: Saasem globalnie w świat z Polski | StartupAkademia

  8. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia

  9. Pingback: Na co wydawać kasę w SaaSie – najlepiej mądrze? | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak stworzyć dobry system polecania klientów? | StartupAkademia

  11. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia

  12. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  13. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia

  14. Pingback: Jakie błędy popełniają startupy w modelu SaaS? | StartupAkademia

  15. Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia

  16. Pingback: 6 rzeczy, które warto zrobić dobrze przy startupie slow-foodowym | StartupAkademia

  17. Pingback: Jak zwiększać wartość klienta (LTV) – praktyczne wskazówki | StartupAkademia

  18. Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia

  19. Pingback: Jak zarobić na notowaniu – krótka historia Evernote | StartupAkademia

  20. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o modeluSaaS | StartupAkademia

  21. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia

  22. Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia

  23. Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia

  24. Pingback: 141 przydatnych growth hacków, trików i taktyk. | StartupAkademia

  25. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  26. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  27. Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia

  28. Pingback: Jak ustalić cenę na Twój produkt – przykłady? | StartupAkademia

  29. Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia

  30. Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia

  31. Pingback: O co biega w sales velocity i dlaczego musisz je policzyć w Twoim biznesie? | StartupAkademia

  32. Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s