Dropbox to nadal startup, ale już wyceniany na 10 miliardów USD. Jest też ciekawym przykładem jak zrobić biznes w oparciu o trend przy niewielkich nakładach na reklamę i pozyskiwanie klientów. Po krótce wytłumaczymy, co sprawiło, że udało im się tak bardzo i tanio urosnąć.
Na początek musicie zdać sobie sprawę, że jest to biznes kosztów stałych: Dropbox musiał zbudować interfejs działający na wielu platformach, wynająć / zbudować moce serwery do przechowywania danych. Po przygotowaniu biznesu ponosi jedynie głównie koszty związane z utrzymaniem serwerowni oraz sztabu ludzi do zarządzania biznesmenem. Każdy dodatkowy płatny klient generuje im dodatkowy cashflow więc jedyny KPI, na który muszą patrzeć to liczba płatnych użytkowników.
„Trend”. Już kiedyś wspominaliśmy, że jednym ze sposobów by zwiększyć swoje szanse na sukces to oprzeć jest swój startup o trend (więcej o tym tutaj. W ten właśnie sposób postąpił Dropbox. Dostrzegł, że coraz więcej osób pracuje zdalnie i w dodatku z różnych urządzeń (raz z telefonu, inny razem z laptopa lub iPada). Wygenerowała to potrzebę (dramatycznie rosnącą) na zdalnie dostępną w różnych miejscach pamięć. W ten trend idealnie wbił się Dropbox co pozwoliło mu szybko rosnąć z rynkiem.
„User Interface”. Dropbox postawił na to, aby użytkownikowi łatwo było korzystać ze zgromadzonych plików i udostępniać je innym osobom. Dziecinnie proste jest również zapraszanie do używania kolejnych użytkowników, co jest bardzo ważne mając na uwadze system marketingowy przyjęty przez Dropbox.
„Jasność przekazu”. Dropbox bardzo jasno mówi czym jest i co robi. Można to zaobserwować w tym jak wygląda ich strona startowa („Twoje materiały zawsze pod ręką”, „Gdziekolwiek jesteś”, „Udostępniaj w zaufaniu”, „Bezpiecznie i pewnie”). Jak widać też bardzo dobrze adresują w pierwszym zetknięciu najczęściej powtarzające się wątpliwości klientów (czy jest to bezpieczne?). Jasny przekaz tworzy jasną zrozumiałą markę i ludzie z większym prawdopodobieństwem będą się z taką marką utożsamiać.
„Growth Hacking”. Dropbox jest mistrzem w stosowaniu tricków pozwalających na wzrost przy niewielki budżecie marketingowym. Pierwszy trick to oczywiście model freemium, gdzie klient na dzień dobry dostaje przestrzeń, którą może używać za darmo – w ten sposób stworzyli sobie bazę użytkowników, do których mają kontakt i których mogą próbować konwertować na płatnych użytkowników. Drugi (bardzo istotny) trick to dawanie dodatkowej przestrzeni na Dropboxie w zamian za zaproszenie do programu innych osób. Dało to znaczącego kopa wzrostowi i spowodowało, że nie wydając nic (jeśli chodzi o gotówkę) byli w stanie dotrzeć do tysięcy ludzi. Nie ma nic mocniejszego niż szczere polecenie znajomych. Jeśli dostajesz zaproszeni od paru osób jest to podwójnie mocne (na pierwsze 3 możesz nie zareagować, ale przy dziesiątym zaczniesz korzystać). Trzeci trik analogiczny do drugiego – dodatkowe miejsce za polubienie w social media. Czwarty trik to konkursy. Piąty trick to wbudowanie zapamiętywanie bezpośrednio z poczty na Dropboxa z pominięciem dysku twardego komputera (tak jest m in. w przypadku poczty na Yahoo)
„Wielo-platformowość”. Dropbox dobrze zinterpretował, że ludzie będą korzystać z różnych urządzeń i muszą mieć dostęp z dowolnego urządzenia do swoich danych. Dlatego, że celem dropboxa jest by działać na każdym urządzeniu. Takie podejście, (mimo, że bardzo kosztowne) wzmacnia mocno markę i zapycha wszystkie nisze i nie zostawia miejsca potencjalnej konkurencji.
Reasumując: da się rosnąć tanio o ile wbudujecie elementy wiralności, tudzież zrobicie ze swoich klientów swoich sprzedawców. Oczywiście to wszystko może zadziałać tylko przy założeniu dobrego produktu, który trafia w potrzeby ludzi. Trend i prostota przekazu wzmacniają efekt.
Poniżej wywiad z założycielem Drew Houston
Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Z dalszych lektur polecamy:
Pingback: Gdzie przechowywać swoje dane? | StartupAkademia
Pingback: Jacy powinni być idealni założyciele – oczami Rona Conwaya? | StartupAkademia
Pingback: Dlaczego społeczność, design i więź są tak ważne przy startupach | StartupAkademia
Pingback: Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu? | StartupAkademia
Pingback: Najczęściej czytane artykuły 2014 na Startup Akademii | StartupAkademia
Pingback: 2 historie Airbnb | StartupAkademia
Pingback: Saasem globalnie w świat z Polski | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia
Pingback: Na co wydawać kasę w SaaSie – najlepiej mądrze? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć dobry system polecania klientów? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia
Pingback: Jakie błędy popełniają startupy w modelu SaaS? | StartupAkademia
Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia
Pingback: 6 rzeczy, które warto zrobić dobrze przy startupie slow-foodowym | StartupAkademia
Pingback: Jak zwiększać wartość klienta (LTV) – praktyczne wskazówki | StartupAkademia
Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na notowaniu – krótka historia Evernote | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o modeluSaaS | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia
Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia
Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia
Pingback: 141 przydatnych growth hacków, trików i taktyk. | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia
Pingback: Jak ustalić cenę na Twój produkt – przykłady? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia
Pingback: O co biega w sales velocity i dlaczego musisz je policzyć w Twoim biznesie? | StartupAkademia
Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia