Historia Slacka czyli jak walczyć na zatłoczonym rynku?

SlackSlack to kombajny do komunikacji w zespołach. Mimo, że działa w teorii na bardzo zatłoczonym rynku messengerów, narzędzi do mailowania i pracy w grupie pobił parę rekordów – najszybciej osiągnął wartość ponad 1 mld USD a potem 2 mld USD. Dziś postaramy się pokazać jak im się to udało zrobić 🙂

„ Wcześniejsze sukcesy czyli tzw. track record”. Slack został stworzony przez Stewart Butterfield, który osiągnął wcześniej całkiem sporawy sukces (Flickr -platformę do udostępniania zdjęć ). Dzięki temu, gdy poprosił o fundusze na kolejny startup (gra on-lineowa), pieniądze posypały się z dużą dozą zaufania :). Robienie startupów nie jest niestety nauką ścisłą i nie zawsze się udaje odnieść sukces. Po spaleniu 80% zdobytego finansowania zdecydowali, że jednak nie dadzą rady dokonać rewolucji w sieci gier on-line i zaczęli zwalniać cały zespół.
Jak to często bywa coś się kończy, coś się zaczyna……
W ich przypadku zamykanie biznesu i porządkowanie było okazją do zastanowienia się, co dalej robić? W trakcie przeglądania materiałów zauważyli, że pomimo funkcjonowania przez prawie 3 lata w zespole sięgającym 50 osób wymienili ze sobą tylko kilkadziesiąt maili. Team późniejszego Slacka przy budowiegry on-line, by usprawnić komunikację, używał przeróbki bardzo starego, archaicznego komunikatora IRC. Stwierdzili, że skoro u nich tak dobrze działało to może da się w oparciu o to zrobić narzędzie uniwersalne dla innych fir? Mając drobne 5 mln USD na koncie (nieudana gra nie pochłonęła wszystkiego) po dyskusji z inwestorami stwierdzili, że spróbują swoich sił przy tak niespodziewanym pivocie. Gdyby nie wcześniejsze sukcesy i duża przejrzystość w relacjach z inwestorami raczej nie mogliby liczyć na dalsze wsparcie a tu jak widać pomimo spalenia 12 mln dolarów dano im kolejną szansę 🙂 .
Wniosek:  Odnoś sukcesy (nawet małe) i miej uczciwe, otwarte relacje z inwestorami. Jeśli masz do wyboru zrobić coś dużego, co ma w Twojej ocenie duży potencjał ale niewielkie szanse na sukces lub coś mniejszego ale z dużo większym prawdopodobieństwem sukcesu wybierz pewniejszy wariant – da Ci on możliwość by w większy komforcie robić kolejny startup

Freemium i pozycjonowanie” Slack jest w sposób bardzo sprytny i przemyślany wypozycjonowany tak, aby wspierać jego szybką adopcję. Po pierwsze, używają taktyki freemium – czyli jego próbowanie w pracy nie wymaga akceptacji 5 działów i zgody rady nadzorczej. Po drugie, Slack jest sprzedawany, jako narzędzie dla ZESPOŁÓW a nie firm. Oznacza to, że nie musisz przekonywać całej firmy, że to fajne narzędzie by zacząć go używać. Wystarczy, że przekonasz osoby na swoim projekcie. W ten sposób występuje dużo mniejszy opór organizacji a Slack może się rozprzestrzeniać wirusowo po zaatakowanej firmie, potem na podwykonawców i klientów. Po trzecie, Slack zaczyna ze środowiska pracy przenikać coraz bardziej do życia prywatnego
Wniosek: Przemyśl strategię sprzedaży i pozycjonowanie produktu

„Dobry dopracowany produkt”. Slack to tak naprawdę, wyszukiwarka w Twoich lokalnych relacjach z firmą i kolegami, która udaje komunikator 😉 Z poziomu Slacka możesz przeszukać w sposób bardzo precyzyjny informacje projektowe (rzuć okiem na parę wskazówek jak szukać w Slacku). Możesz komunikować się z różnymi grupami w ramach działu, projektu, grupy zainteresowań lub 1 na 1 (każda grupa to oddzielny kanał). W ten sposób cała Twoja komunikacja jest krótsza, mniej formalna i uporządkowana. Dodanie możliwości udostępniania plików, odnoszenia się do danych osób w treści wiadomości znacząco zwiększa efektywność pracy w małych i dużych zespołach. Rozmowa przez Slacka jest bardziej zbliżona do naturalnej rozmowy twarzą w twarz. Do kanału poświęconego danemu zespołowi można również podłączyć automatyczne przesyłanie danych z innych systemów. W kanale dotyczącym zespołu do sprzedaży mogą codziennie wpływać komunikaty sprzedażowe,  a do zespołu zajmującego się obsługą klienta wiadomości o nowych zapytaniach  od mniej lub bardziej zadowolonych klientów. Slack wprowadził także do szerszego użycia boty, czyli mini programy, naśladujące sztuczną inteligencję, które wspierają użytkownika. Masz możliwość tworzenia samemu tego typu botów oraz tworzenia botów, za którymi kryje się dostawca usług, podwykonawca. Dzięki temu, gdy chcesz zamówić np. nowy sprzęt nie musisz pisać maila do działu – wystarczy napisać do odpowiedniego bota :). W ten sposób Slack dąży by stać się środowiskiem, w którym będą pracowały zespoły i do których będą spływały informacje z pozostałych systemów.
Wniosek: Produkt dopracowany i dopasowany do klienta ma szansę rozchodzić się wiralnie

 „Leanowe podejście do wprowadzenia produktu”. Slack podszedł bardzo leanowo do poszerzania grona użytkowników. Przez 6 miesięcy testował na paru wybranych firmach produkt by zobaczyć czy ma to jakieś zastosowanie poza ich oryginalnym zespołem. W ten sposób był w stanie spokojnie prześledzić jak produkt jest używany, jak poszerza się wiralnie sieć użytkowników, jaki wolumen wiadomości musi zostać wygenerowany by zespół nauczył się programu itd. Okres ten pozwolił i dopracować produkt na tyle by być w stanie potem bezpiecznie skalować biznes. Slack stosuje także wspieraną wiralność nagradzając zapraszanych użytkowników kredytami na zakupu Slacka 🙂
Wniosek: Dopracuj produkt z kilkoma klientami by nie skalować problemów


Customer service i active listenting”.
Żeby rzeczywiście wybić się na zatłoczonym rynku (a takim bezwzględnie jest komunikacja) trzeba mieć dobry customer service, reagujący szybko, który pozwala Ci zbierać feedback i ulepszać produkt. Slack dedykował duże zasoby w tym obszarze – 20 osób (prawie 10% pracowników) zajmuje się tylko tym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Sugestie od kluczowych użytkowników są na bieżąco wdrażane. Slack aktywnie też przeczesuje blogi i social media w celu znalezienia niezadowolonych klientów, zareagowania na ich problemy. Wszystkie problemy są zbierane i katalagowane tak, aby było wiadomo, w którą stronę rozwijać produkt. Slack zwraca takżę uwagę na spontaniczne użycia programu nie zgodnie z jego przeznaczeniem. Rzuć okiem jak np. wykorzystano Slack do budowy społeczności i wchodzenia w interakcje z klientami
Wniosek: Dopieść swojego klienta, w szczególności gdy konkurentów jest na pęczki


“Integracja”.
Żeby rosnąć musisz pozwolić swoim klientom by łatwo łączyli Twój produkt z innymi. Slack ma integrację z większością sensownych produktów w tym Asana, Trello, Mailchimp oraz daje dostęp do API tak abyś sam mógł budować sobie dowolne połączenia 🙂

Tyle w skrócie. Poniżej wywiad z założycielem o jego doświadczeniach przy budowie Flickr i Slacka:

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Z dalszych lektur polecamy

  1. Slack – growth engines
  2. Liczb użytkowników i zasięg slacka – trochę danych na temat Slacka
  3. Dlaczego Slack przypomina grę
  4. Wywiad z twórcą Slacka oraz opis drogi Slacka od 0 do 2 mld USD wyceny
  5. Jak używać Slacka?

P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli go prześlesz go dalej lub udostępnisz 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Historia Slacka czyli jak walczyć na zatłoczonym rynku?

  1. Pingback: Jak ustalić cenę na Twój produkt – przykłady? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jaz zrobić firmę wartą 10 mld bez promocji? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s