Masz produkt? Świetnie – jakieś 10% roboty za Tobą. Jakoś zawsze się okazuje, że sprzedaż jest rząd wielkości trudniejsza niż produkcja / przygotowanie produktu. Z drugiej strony jeśli opanujesz również proces sprzedaży, to wzrost będzie dla Ciebie tylko kwestią czasu i pieniędzy. Każdy startup potrzebuje trafficu – ludzi, którzy przyjdą, obejrzą produkt i może go kupią, a potem może nawet nie będą tego żałować. Jako, że jest to ważny aspekt będziemy mówili oddzielnie o 2 rodzajach firm: on-linowe i off-linowe.
Wyobraź sobie, że masz biznes on-linowy (np. sklep internetowy, SaaSa, grę internetową, bloga, 35 Kwejko-podobną stronę lub stronę o ważnym dla danej grupy zagadnieniu). Przed Tobą stoją 3 grupy sposobów wygenerowania trafficu / ruchu:
„Owned media”, czyli w pełni kontrolowane przez Ciebie powierzchnie, na których piszesz co chcesz i kiedy chcesz. Do tej grupy zaliczają się Twoje wszystkie wizytówki wirtualne, blogi, fanpage i kanały na wszelkich możliwych platformach (fb, g+, linkedin, pinterest itp.), Twoja strona, newslettery i Twoje emaile (do każdego możesz dodawać wiadomości zachęcające do wejścia na Twoją stronę). Owned media dobrze działają na klientów, którzy Cię znają, tudzież dla których komunikat jest na tyle jasny, że bezproblemowo i bez reklamy są w stanie Cię znaleźć (dotyczy to w szczególności produktów mocno niszowych). W przypadku owned media skupiasz się trochę na pozyskaniu ruchu ale w dużej mierze na utrzymaniu obecnych klientów i zachęceniu ich do większego korzystania z Twoich usług / produktu. To jaki kanał jest dla Ciebie najważniejszy mocno zależy od klienta i branży. Jeśli jest to B2C to Twoje kanały na facebooku, youtubie, instagramie będą bardzo ważne. W przypadku firm nacisk zapewne pójdzie stronę newsletterów, slideshare, powierzchni partnerów i webinarów. Pamiętaj też, że lepiej zrobić 1 dobrze niż 2 tak sobie. Do poczytania w tym temacie polecamy:
- Na czym polega content marketing i przykład Buzzfeed (mistrza tworzenia contentu)
- Poradnik na temat promowani się porzez filmiki
- Krótką ściągę na temat Facebooka
- Parę podpowiedzi na temat Pinteresta i Instagrama
- Poradnik na temat Slideshare
- Case Amazonu
„Bought media”, czyli każda forma komunikacji o Tobie, za którą zapłaciłeś. Tutaj sprawa jest prosta – płacisz, więc wymagasz. Mimo wszystko nadal musisz mieć dobry content do pchania w postaci reklamy i dobrze dobierać platformę do grupy użytkowników (przez reklamy na YouTubie raczej nie sprzedasz budowy zakładu chemicznego). Dość istotne w tym przypadku jest zwracanie uwagi na koszt pozyskania klienta, ergo trzeba mieć też dobrze ustaloną wartość klienta w czasie. Reklama kupiona służy w dużej mierze pozyskiwaniu nowych klientów lub przypominaniu się tym, którzy odeszli / zapomnieli o Was. Warto też się skupiać, w szczególności na początku, na programach afiliacyjnych gdzie rozliczacie się z pozyskanego klienta a nie obejrzeń. Do poczytania w tym temacie polecamy:
- Omówienie sposobów na reklamowanie startupu
- O tym jak minimalizować koszt pozyskania klienta
- Case zadane.pl
„Earned media”, czyli to wszystko, co powiedziano / napisano o Tobie bezpłatnie. Jeśli odrobiłeś dobrze pracę domową to jest tego dużo i jest to pozytywne ;). W ten sposób znacząco zwiększasz swój zasięg informacyjny i co więcej z punktu widzenia potencjalnego klienta jest to najcenniejsza (bo w miarę obiektywna) informacja o Tobie. Reklama kłamie; Ty zapewne też, więc można wierzyć tylko tym, którzy z jakiś przyczyn spróbowali produktu i nadal żyją by o swoich doświadczeniach opowiedzieć. Mocną bronią tutaj są wszelkiego rodzaju rekomendacje i oceny (patrz jak działają branża filmowa, wydawanie książek i Booking.com). Do earned media nie zaliczamy artykułów sponsorowanych np. na blogach branżowych – nadal jest to bought tylko udający obiektywne źródło.
- Case Letter Bag
- Prezentacja na temat tego co jest udostępniane przez ludzi
- Case Audioteka
- Case Dropboxa
- Na czym polega wiralność oraz przykłady wbudowania wiralności w produkt
Tyle teorii czas na działania :). Co do proporcji między owned, bought i earned media, to zależy od branży i etapu rozwoju konceptu, na którym jesteś. W pierwszym okresie zapewne będziesz miał dużo trafficu pochodzącego z reklam, ale z czasem nie powinno to przekraczać 30%. Jeśli jesteście powyżej tego poziomu to znaczy, że musicie mocno popracować nad własnymi platformami i odzwierciedlaniem Was przez media / użytkowników.
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Polecamy również przejrzeć prawie 100 prostych sposobów pozyskiwania ruchu on-line oraz kolejną porcję 130 trików, które możesz zastosować by zwiększyć ruch w Twoją stornę
Pingback: Co to są landing page i do czego je będziesz używać? | StartupAkademia
Pingback: Styczeń w StartupAkademia | StartupAkademia
Pingback: Jak zarabiać na e-bookach w cieniu Amazona? | StartupAkademia
Pingback: Jak sprzedawać on-line bez sklepu internetowego cz1? | StartupAkademia
Pingback: Jak przyciągać traffic do biznesu off-linowego? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia
Pingback: Co warto przeczytać nim zrobisz biznes modowy? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na golarkach? | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o marketplacach | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić kasę na kasie? | StartupAkademia
Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o retailu | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć startup warty 50 miliardów? | StartupAkademia
Pingback: Jak sprzedawać SaaS w praktyce? | StartupAkademia
Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Gdzie warto reklamować swój startup? | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o modeluSaaS | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na ciastkach? | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia
Pingback: Modele subskrypcyjne – jak działają i gdzie można je stosować? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na butach? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak z rankingu zrobić markeplace – case ZnanegoLekarza? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarabiać na muzyce? | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić marketplace modowy – case Showroomu? | StartupAkademia
Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia
Pingback: Jak otworzyć własną restaurację? | StartupAkademia
Pingback: Na których klientów warto postawić i jak to policzyć? | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: 8 rzeczy, które musi umieć każdy marketer i growth hacker | StartupAkademia
Pingback: Dlaczego warto stworzyć plan pozyskiwania klientów – Smart Resto
Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia
Pingback: Wielkość Kwejka czyli jak zarabiać na śmiesznych obrazkach…. | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na hipsterskich okularach? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na materacach? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: O co biega w sales velocity i dlaczego musisz je policzyć w Twoim biznesie? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia
Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia
Pingback: Drzewko problemów i drzewko okazji | StartupAkademia
Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia