Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu?

own moje

Masz produkt? Świetnie – jakieś 10% roboty za Tobą. Jakoś zawsze się okazuje, że sprzedaż jest rząd wielkości trudniejsza niż produkcja / przygotowanie produktu. Z drugiej strony jeśli opanujesz również proces sprzedaży, to wzrost będzie dla Ciebie tylko kwestią czasu i pieniędzy.  Każdy startup potrzebuje trafficu – ludzi, którzy przyjdą, obejrzą produkt i może go kupią, a potem może nawet nie będą tego żałować. Jako, że jest to ważny aspekt będziemy mówili oddzielnie o 2 rodzajach firm: on-linowe  i off-linowe.

Wyobraź sobie, że masz biznes on-linowy (np. sklep internetowy, SaaSa, grę internetową, bloga, 35 Kwejko-podobną stronę lub stronę o ważnym dla danej grupy zagadnieniu). Przed Tobą stoją 3 grupy sposobów wygenerowania trafficu / ruchu:

„Owned media”, czyli w pełni kontrolowane przez Ciebie powierzchnie, na których piszesz co chcesz i kiedy chcesz. Do tej grupy zaliczają się Twoje wszystkie wizytówki wirtualne, blogi, fanpage i kanały na wszelkich możliwych platformach (fb, g+, linkedin, pinterest itp.), Twoja strona, newslettery i Twoje emaile (do każdego możesz dodawać wiadomości zachęcające do wejścia na Twoją stronę). Owned media dobrze działają na klientów, którzy Cię znają, tudzież dla których komunikat jest na tyle jasny, że bezproblemowo i bez reklamy są w stanie Cię znaleźć (dotyczy to w szczególności produktów mocno niszowych). W przypadku owned media skupiasz się trochę na pozyskaniu ruchu ale w dużej mierze na utrzymaniu obecnych klientów i zachęceniu ich do większego korzystania z Twoich usług / produktu.  To jaki kanał jest dla Ciebie najważniejszy mocno zależy od klienta i branży. Jeśli jest to B2C to Twoje kanały na facebooku, youtubie, instagramie będą bardzo ważne. W przypadku firm nacisk zapewne pójdzie stronę newsletterów, slideshare, powierzchni partnerów i webinarów.  Pamiętaj też, że lepiej zrobić 1 dobrze niż 2 tak sobie. Do poczytania w tym temacie polecamy:

  1. Na czym polega content marketing i przykład Buzzfeed (mistrza tworzenia contentu)
  2. Poradnik na temat promowani się porzez filmiki
  3. Krótką ściągę na temat Facebooka
  4. Parę podpowiedzi na temat Pinteresta i Instagrama
  5. Poradnik na temat Slideshare
  6. Case Amazonu

„Bought media”, czyli każda forma komunikacji o Tobie, za którą zapłaciłeś. Tutaj sprawa jest prosta – płacisz, więc wymagasz. Mimo wszystko nadal musisz mieć dobry content do pchania w postaci reklamy i dobrze dobierać platformę do grupy użytkowników (przez reklamy na YouTubie raczej nie sprzedasz budowy zakładu chemicznego). Dość istotne w tym przypadku jest zwracanie uwagi na koszt pozyskania klienta, ergo trzeba mieć też dobrze ustaloną wartość klienta w czasie.  Reklama kupiona służy w dużej mierze pozyskiwaniu nowych klientów lub przypominaniu się tym, którzy odeszli / zapomnieli o Was. Warto też się skupiać, w szczególności na początku, na programach afiliacyjnych gdzie rozliczacie się z pozyskanego klienta a nie obejrzeń. Do poczytania w tym temacie polecamy:

  1. Omówienie sposobów na reklamowanie startupu
  2. O tym jak minimalizować koszt pozyskania klienta
  3. Case zadane.pl

„Earned media”, czyli to wszystko, co powiedziano / napisano o Tobie bezpłatnie. Jeśli odrobiłeś dobrze pracę domową to jest tego dużo i jest to pozytywne ;). W ten sposób znacząco zwiększasz swój zasięg informacyjny i co więcej z punktu widzenia potencjalnego klienta jest to najcenniejsza (bo w miarę obiektywna) informacja o Tobie. Reklama kłamie; Ty zapewne też, więc można wierzyć tylko tym, którzy z jakiś przyczyn spróbowali produktu i nadal żyją by o swoich doświadczeniach opowiedzieć. Mocną bronią tutaj są wszelkiego rodzaju rekomendacje i oceny (patrz jak działają branża filmowa, wydawanie książek i Booking.com). Do earned media nie zaliczamy artykułów sponsorowanych np. na blogach branżowych – nadal jest to bought tylko udający obiektywne źródło.

  1. Case Letter Bag
  2. Prezentacja na temat tego co jest udostępniane przez ludzi
  3. Case Audioteka
  4. Case Dropboxa
  5. Na czym polega wiralność oraz przykłady wbudowania wiralności w produkt

Tyle teorii czas na działania :). Co do proporcji między owned, bought i earned media, to zależy od branży i etapu rozwoju konceptu, na którym jesteś. W pierwszym okresie zapewne będziesz miał dużo trafficu pochodzącego z reklam, ale z czasem nie powinno to przekraczać 30%. Jeśli jesteście powyżej tego poziomu to znaczy, że musicie mocno popracować nad własnymi platformami i odzwierciedlaniem Was przez media / użytkowników.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Polecamy również przejrzeć prawie 100 prostych sposobów pozyskiwania ruchu on-line oraz kolejną porcję 130 trików, które możesz zastosować by zwiększyć ruch w Twoją stornę

44 thoughts on “Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu?

  1. Pingback: Co to są landing page i do czego je będziesz używać? | StartupAkademia

  2. Pingback: Styczeń w StartupAkademia | StartupAkademia

  3. Pingback: Jak zarabiać na e-bookach w cieniu Amazona? | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak sprzedawać on-line bez sklepu internetowego cz1? | StartupAkademia

  5. Pingback: Jak przyciągać traffic do biznesu off-linowego? | StartupAkademia

  6. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  7. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia

  8. Pingback: Co warto przeczytać nim zrobisz biznes modowy? | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak zarobić na golarkach? | StartupAkademia

  10. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o marketplacach | StartupAkademia

  11. Pingback: Jak zrobić kasę na kasie? | StartupAkademia

  12. Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia

  13. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o retailu | StartupAkademia

  14. Pingback: Jak stworzyć startup warty 50 miliardów? | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak sprzedawać SaaS w praktyce? | StartupAkademia

  16. Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia

  17. Pingback: Gdzie warto reklamować swój startup? | StartupAkademia

  18. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o modeluSaaS | StartupAkademia

  19. Pingback: Jak zarobić na ciastkach? | StartupAkademia

  20. Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia

  21. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia

  22. Pingback: Modele subskrypcyjne – jak działają i gdzie można je stosować? | StartupAkademia

  23. Pingback: Jak zarobić na butach? | StartupAkademia

  24. Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia

  25. Pingback: Jak z rankingu zrobić markeplace – case ZnanegoLekarza? | StartupAkademia

  26. Pingback: Jak zarabiać na muzyce? | StartupAkademia

  27. Pingback: Jak zrobić marketplace modowy – case Showroomu? | StartupAkademia

  28. Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia

  29. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  30. Pingback: Jak otworzyć własną restaurację? | StartupAkademia

  31. Pingback: Na których klientów warto postawić i jak to policzyć? | StartupAkademia

  32. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  33. Pingback: 8 rzeczy, które musi umieć każdy marketer i growth hacker | StartupAkademia

  34. Pingback: Dlaczego warto stworzyć plan pozyskiwania klientów – Smart Resto

  35. Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia

  36. Pingback: Wielkość Kwejka czyli jak zarabiać na śmiesznych obrazkach…. | StartupAkademia

  37. Pingback: Jak zarobić na hipsterskich okularach? | StartupAkademia

  38. Pingback: Jak zarobić na materacach? | StartupAkademia

  39. Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia

  40. Pingback: O co biega w sales velocity i dlaczego musisz je policzyć w Twoim biznesie? | StartupAkademia

  41. Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia

  42. Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia

  43. Pingback: Drzewko problemów i drzewko okazji | StartupAkademia

  44. Pingback: Jak z 10 klientów przejść na 100? | StartupAkademia

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.