Zawsze najwięcej pary idzie w dobieranie kolorów, wymyślaniu sloganów itp. tymczasem najłatwiej chyba jest przebić się poprzez dobrą obsługę klienta, bo po pierwsze primo nie wiele firm (w szczególności starupów robi to dobrze) a po drugie primo i slogany i kolory firmowe są tylko ramką dla dostrzegalnej przez klienta treści. Tą treścią jest w szczególności sposób, w jaki klient Was doświadcza. Dobry customer service może Wam dać więcej niż najlepszy technologiczny produkt a zły customer service będzie obracał w pył każde Wasze działania. Najlepszych przykładem na stworzenie startupu w oparciu o dobry customer service jest Zappier
Co tworzy dobry customer service:
- Słuchaj i reaguj. Narzekania klientów są niezbędne i to jedno z ważniejszych źródeł Twojej wiedzy na temat tego jak powinien wyglądać Twój produkt. Wdrażaj sensowne uwagi szybko a będziesz miał coraz to lepszy produkt i coraz to bardziej zadowolonych klientów. O tym jak to wykorzystać pisaliśmy przy NomadList. Jak pamiętacie z tego casu możecie w oparciu o słuchanie i reagowanie stworzyć wiralny produkt.
- Szybkość reakcji. Nic bardziej nie wkurza klienta niż czekanie na to, aby ktoś odpisał mu na maila, odebrał telefon. By Wam uzmysłowić prawdopodobieństwo ponownego zakupu Waszego produktu zmniejsza się z każdą minutą, jaką klient czek na Waszą reakcję. To jest właśnie to często wyróżnia pozytywnie startupy od dużych firm. Tam czeka się tygodniami – u Ciebie reakcja musi być natychmiastowa choćby w weekend, choćby o 23 wieczorem. Popatrzcie na tych, którym w Polsce się udaje – oni żyją firmą a problem klientów jest ich problem. Wspomniany już Zappier jakość obsługi klienta i szybkość reakcji uczynił swoim kryterium rekrutacyjnym
- Satysfakcja ma pierwszeństwo przed zyskami. Jeśli będziesz miał setki tysięcy klientów być może będziesz mógł pozwolić sobie na dzielenie klientów na równych i równiejszych, optymalizację kosztów za cenę wysokiego zadowolenia ale na początku swojej drogi każdy klient nie tylko jest potencjalnym źródłem zysków ale również twoich promotorem (gdy będzie zadowolony z Twoich). Potraktuj go źle a przekonasz się czy reguła, że jeden niezadowolony klient to 7 straconych sprawdza się w praktyce. Z miesiąc temu pisaliśmy o Instacart (dostawy codziennych produktów do domu). Jej twórca na początku, gdy brakowało ludzi by wyrobić się w terminie potrafił podwozić taksówką produkty klientowi byle tylko wyrobić się na czas . Inny dobry przykład tym razem z Polskiego podwórka to X-kom, który wygrywa z konkurencją niskimi cenami i wyższymi poziom usług
- Obiecaj mniej dostarcz więce Zawsze jest pokusa by zrobić na odwrót, ale by stworzyć relację z klientem musisz go zaskakiwać in plus ciągle. To może być dłuższy okres użytkowania niż obiecany lub lepsze parametry niż ustalone. Właśnie to sprawia, że klient ma szansę poczuć się wyjątkowy i „dopieszczony”. Oczywiście pamiętaj by to zakomunikować mu w odpowiedni sposób
Tyle z mądrości ludowych, jeśli chodzi o obsługę klienta. Z rzeczy wartych do zapamiętania to:
- Obsługa klienta może być Twoją wielką przewagą konkurencyjną
- Dobra obsługa klienta trochę załatwi za Ciebie pozyskiwanie / utrzymanie klienta
Miłego wdrażania i jeśli będą pytania piszcie do nas.
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Z dalszych lektur polecamy także przeczytać o:
Pingback: Jak zbierać informacje o kliencie i po co? | StartupAkademia
Pingback: 10 sposobów na zwiększenie sprzedaży | StartupAkademia
Pingback: Jak inni generują sprzedaż czyli 17 sposobów sprzedaży opartych o naturę ludzką | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na kursach on-line? | StartupAkademia
Pingback: Jak sprzedawać efektywnie klientom przy użyciu CRM? | StartupAkademia
Pingback: Jak zautomatyzować życie startupowca? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić kasę na kasie? | StartupAkademia
Pingback: Jak zwiększać wartość klienta (LTV) – praktyczne wskazówki | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na integracji? | StartupAkademia
Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na butach? | StartupAkademia
Pingback: Jak robić content marketing dla B2B? | StartupAkademia
Pingback: Jak promować swój startup filmami i YouTubem? | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: 8 rzeczy, które musi umieć każdy marketer i growth hacker | StartupAkademia
Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na hipsterskich okularach? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia
Pingback: Historia Slacka czyli jak walczyć na zatłoczonym rynku? | StartupAkademia