Wiedza na temat klienta w wielu przypadkach będzie kluczowa dla Twojego biznesu. Jeśli nie wiesz co Twój klient jada, na jakie portale wchodzi i kto jest dla niego wzorem do naśladowania to z dużym prawdopodobieństwem będziesz wydawał dużo pieniędzy w ciemno i mało efektywnie. Dlatego musisz dość wcześniej stworzyć swój własny CRM (Customer Relationship Management System). Sprowadza się to w skrócie do zbierania danych o klientach w uporządkowany sposób by móc efektywnie działać. Poniżej opisujemy do czego potrzebujesz CRM:
- Przyjmowanie i obsługa zleceń. Najprostszy i naj mniej wyszukiwany CRM pozwoli Ci przynajmniej na zbieranie podstawowych danych o kliencie (tel., mail, być może nawet i nazwisko ;)). To z kolei pozwoli Ci np. wysłać produkt a jak nie dotrze produkt dostać skargę od klienta i oczywiście wyjaśnić sprawę
- Targetowanie informacji. Jeśli posiadasz mail klienta, tudzież nr telefonu otwiera się cała gama działań związanych ze sprzedażą: przedłużenie abonamentu (wyślij klientom maila na parę dni przed końcem obecnego kontraktu), cross selling – sprzedaż innych produktów (tym co kupli szampon odżywkę a tym co chleb masło), tworzenie i podtrzymywanie więzi poprzez tworzenie wartościowego contentu itd. Złota zasada brzmi, że łatwiej utrzymać klienta i sprzedać mu coś więcej niż pozyskać nowego więc jak już klient Cię zna i ceni grzechem byłoby z tego nie skorzystać
- Tworzenie z customer service przewagi konkurencyjnej. Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że to raczej dobry customer service a nie skomplikowany portal może być tym, czym zdobędziesz klientów (więcej tutaj: https://startupakademia.pl/2014/08/28/customer-service-czyli-czym-mozesz-wygrac-z-cala-reszta). B y jednak efektywnie to robić musisz mieć narzędzie, w którym zbierasz informację na temat klientów czyli właśnie CRM
- Optymalizacja kosztów i znajdowanie najlepiej zarabiających klientów. Koszt pozyskiwania klientów potrafi się mocno różnić dla różnych segmentów. Kobiety mogą chętniej kupować Twój produkt lub ludzie po 40. A może są to użytkownicy smarfonów? By odpowiedzieć sobie na te pytanie i mądrze wydawać kasę musisz zbierać informację (w CRM) na temat klientów i je analizować wzdłuż i wszerz – oczywiście w połączeniu z danymi sprzedażowymi. Jeśli się okaże, że koszt pozyskania klienta jest dla kobiet niższy skup się na nich J. Jeśli Ci wyjdzie z analiz, że najwięcej zarabiasz na posiadaczach smartfonów przekieruj swoje zasoby na nich. Dla ostatniego startupu, który nadzorowaliśmy koszt pozyskania klienta w zależności od grupy wahał się od 15 do 300 zł. Bez prostego CRM wydawalibyśmy pieniądze w ciemno i tylko widzieli uśredniony koszt pozyskania klienta. Analiza pozwoliła nam wyselekcjonować segmenty o niższym koszcie pozyskania i skupić się na nich. Dlatego nim stworzysz / scustomizujesz sobie CRM zdefiniuj sobie KPIe (więcej o tym tutaj) i pomyśl, w jakim przekroju chcesz mieć dane (czy po wieku, czy po płci a może wykształceniu). Sklepy internetowe potrafią 20-40% swoich przychodów generować właśnie w oparciu o CRM.
Jeśli nie masz CRM to czas najwyższy go kupić lub stworzyć 🙂 Jeśli chcesz dostać przykład prostego CRM opartego o prostą tabelkę na Google Drive napisz do nas na Rzuć też okiem na Insighty – jest to bardzo intuicyjny, oparty na Gmailu CRM dający duże możliwości.
Pingback: Typowe błędy startupów i jakie wnioski z nich wyciągnąć? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak sprzedawać efektywnie klientom przy użyciu CRM? | StartupAkademia
Pingback: Jak dobrze robić cold calling? | StartupAkademia
Pingback: Jak obniżać koszt pozyskania klienta? | StartupAkademia
Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia
Dla użytkowników startupakademia.pl oferujemy 50% zniżkę na rok korzystania z naszej usługi http://entis.io
PolubieniePolubienie
Dzięki 🙂
PolubieniePolubienie