Jak mierzyć czy jest dobrze czy jest źle?

4 KPIs

Dziś będzie o tym jak sprawdzić, czy biznes dobrze się rozwija. Do oceny tego czy idziesz w dobrą stronę potrzebujesz czegoś obiektywnego i mierzalnego czyli wskaźników 🙂 . Każda branża ma swój zestaw specyficznych KPIów ale 4 są bardzo uniwersalne i bez nich ani rusz.

CAC czyli Cost of Acquiring Customer określa ile średnio kosztuje Cię pozyskanie klienta. Na początku będzie on zapewne bardzo wysoki – będziesz próbował sprzedawać nieznany. niedopracowany produkt. Jeśli nie masz wcześniejszej relacji z klientem dodatkowo musisz przekonać klienta też do siebie.  By zobrazować Ci co to jest CAC załóżmy, że poświęcasz 20 godzin na pozyskanie klienta a jedna godzina kosztuje Cię 10 zł. Wtedy Twoj CAC wynosi 200 zł na klienta czyli by zdobyć 10 klientów będziesz musiał mieć 2 000 zł.

LTV czyli Life Time Value oznacza to ile zarobisz na kliencie w ciągu trwania Waszej relacji. Tutaj istotne jest więc ile płaci Ci klient, jaką marżę masz na swoim produkcie, usłudze i jak długo klient pozostanie z Tobą. Mała podpowiedź, nie zakładaj że będzie to super długo ;). Klienci z czasem odchodzą, bo przestają być zainteresowani produktem, rozczarowują się Tobą lub znajdują nowego dostawcę. Dla przykładu osoby po 6 miesiącach rezygnują z kursów tańca a po 21 miesiącach dają sobie spokój z chodzeniem (a raczej płaceniem) za siłownię.

Na początku może być różnie, ale trzeba dążyć aby CAC był dużo mniejszy niż LTV. To ile zarabiasz w długim okresie tak naprawdę zależy od liczby klientów oraz różnicy między LTV i CAC. Jeżeli koszt pozyskania klienta po 6-12 miesiącach nadal jest większe niż wartość klienta w czasie to masz duży problem, bo oznacza to, że palisz na potęgę pieniądze na każdym pozyskiwanym kliencie (im więcej dodajesz tym szybciej palisz posiadaną kasę). Idealnie sytuacja to gdy CAC nie jest większy niż 1/3 LTV. Jeśli Twój CAC jest wyższy niż 3/4 LTV to skup się najpierw na obniżeniu CAC a dopiero potem na wzroście. W przeciwnym razie wzrost Cię zabije…..

Cash left in days to wskaźnik, który pokazuje Ci na ile dni Twojej działalności starczą Ci Twoje fundusze. Im lepiej Ci idzie tym ten wskaźnik będzie wyższy. Złe posunięcia będą powodowały, że dni będzie szybko ubywać. Jest to o tyle ważny wskaźnik, że jeśli kasy starczy Ci na 80 dni a szacujesz, że wyjdziesz na prostą za 200 dni to trzeba szybko działać albo po stronie kosztowej albo przychodowej tudzież po prostu być może będzie trzeba pozyskać kolejne finansowanie

Ostatni ważny wskaźnik to Break even point czyli próg rentowności. Najlepiej go liczyć w procentach twoich „możliwości produkcyjnych”.  W wielu biznesach tak bardzo ludzie koncentrują się na zdobyciu klienta, że zapominają o kosztach wykonania dla niego usługi / produktu i swoich ograniczeniach (Twoja zdolności przerobowe zwane CAPACITY nie są z gumy). Break even point mówi Ci kiedy wyjdziesz na zero. Jeśli jest on wysoko zawieszony (np. stanowi 50% twojego capacity) to trochę czasu musisz poświęcić na obniżenie kosztów wykonywania usługi / produktu. Przy 70-80% masz duży problem – Twój biznes ma bardzo wysokie koszty stałe lub niską marżę, więc wpierw popracuj nad tym

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂

Rzuć okiem na lean analytics oraz lean canvas. Poniżej bardzo długa ale warta Waszego czasu prezentacja, która pokazuje jakie KPI, wskaźniki używać w różnych modelach biznesowych:

 

20 thoughts on “Jak mierzyć czy jest dobrze czy jest źle?

  1. Pingback: Jak zbierać informacje o kliencie i po co? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak mierzyć inteligentnie i robić postępy przy użyciu lean analytics? | StartupAkademia

  3. Pingback: Kiedy rosnąć ze startupem? | StartupAkademia

  4. Pingback: Najczęściej czytane artykuły 2014 na Startup Akademii | StartupAkademia

  5. Pingback: Wszystko co chcielibyście wiedzieć o lean analytics ale boicie się zapytać | StartupAkademia

  6. Pingback: Typowe błędy startupów i jakie wnioski z nich wyciągnąć? | StartupAkademia

  7. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia

  8. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia

  9. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  10. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  11. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia

  12. Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia

  13. Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia

  14. Pingback: Jak przełożyć swój biznes na model w Excelu? | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia

  16. Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia

  17. Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia

  18. Pingback: Skąd brać pieniądze na startup? | StartupAkademia

  19. Pingback: Jak kupić startup? | StartupAkademia

  20. Pingback: Jak zaprojektować swój startup od końca? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.