Jak zarobić na audiobookach?

audioteka

O Audiotece jest głośno i słusznie, bo niewielu polskim startupom udaje się zbudować coś, co na innych rynkach też może odnosić sukcesy. Tradycyjnie postaramy się wytłumaczyć, dlaczego im wychodzi – może zainspiruje pozytywnie kogoś do działania 🙂 .

„Wyczucie trendu i dobry timing”. Audioteka jest przykładem tworzenia biznesu w oparciu o trend (Rzuć okiem na inne źródła pomysłów na startup). Twórcy Audioteki zauważyli, że pojawia się powoli zapotrzebowanie na alternatywne sposoby dostarczania treści czytanej i postawili na audiobooki. Przy próbie wbijania się w trend bardzo istotny jest timing. Nie możesz wchodzić zbyt wcześnie na rynek, bo nikt Twojego produktu nie zrozumie i nie będzie go stosować. Rynek będzie na tyle mały, że ciężko Ci będzie z niego wyżyć a każdy miesiąc czekania będzie uszczuplał Twoje skromne zasoby. Jeśli będziesz się próbował załapać na trend zbyt późno może się okazać, że rynek będzie na tyle zatłoczony, że poszczególni gracze zaczną konkurować ceną cenowa a to nigdy nie sprzyja zarabianiu w szczególności jeśli jesteś strartupem. W przypadku Audioteki można prawie mówić o idealnym timingu – rynek smartfonów był już całkiem duży ale nie było jeszcze żadnej konkurencji krajowej więc można było mieć nadzieję na first-mover-advantage (jeśli jesteś pierwszy na rynku tworzysz standardy, Twoja rozpoznawalność jest bardzo duża i masz szansę Tworzyć pewnego rodzaju bariery dla konkurencji – np. podpisać z wydawcami / autorami umowy na wyłączność 😉 ). Warto zwrócić uwagę, że trend jest wzmacniany przez pozycję wydawców i autorów, z których  pozycja  w stosunku do tradycyjnych dystrybutorów książek jest dość słaba. Znacząco obniża to marże dystrybutorów przy dość wysokim poziomie kosztów związane z produkcją i logistyką fizycznych książek. W przypadku audiobooków koszt ten odpada.

„Dopracowany produkt”. Może to i truizm, ale ciężko jest nawet przeznaczając dużo pieniędzy na marketing rosnąć szybko jeśli produkt jest słaby. Na szczęście dla startupowców liczy się względny poziom 🙂 czyli w porównaniu ze standardem rynkowym. Zapewne pamiętacie nieodległe czasy, kiedy stare toporne Nokie były świetne i miały wyjątkowo przyjazny interface. Wszystko się zmieniło, gdy iPhone wprowadził nowe reguły gry i poprzeczka, jeśli chodzi o doznanie użytkownika,  poszła mocno do góry. Produkt Audioteki robi się coraz lepszy i nie daje się prześcignąć konkurencji. Jeśli produkt ustępuje jakością, nawet first-mover-advantage nie wystarczy by nie stracić udziałów w rynku (patrz znów case Noki, iphona i Samsunga). Pamiętaj, że cały czas mówimy so produkcie w rozumieniu klienta. W przypadku Audioteki tym produktem jest: szeroki wybór książek, czytany przepiękną polszczyzną (tudzież innym językiem), dostępny wszędzie gdzie będę miał ochotę, tanio i niezawodnie. Nie popełniaj błędu widzenia produktu tylko oczami wykonawcy.

„Strategia niszy”. Pisaliśmy o tym, że zawsze warto sobie uświadomić, na jakim się rynku działa i odpowiednio dostosować swoją strategię. Audioteka działa na dość szerokim rynku książek (w tym są książki papierowe, e-booki i audiobooki itp.), zdominowanym przez wielkich graczy (np. Amazon, Empik) i w których piractwo jest dość wysokie. Dlatego też Audioteka skupiła się na bardzo wąskiej (z perspektywy globalnych graczy) niszy rynkowej: książkach w wersji audio dla małych rynków w ich językach ojczystych. Zawsze jest dylemat czy być małą rybką w dużym jeziorze czy dużą w małym stawiku. No cóż, jeśli chcesz zarabiać na startupie zacznij od niszy i zostań całkiem dużą rybką w średnim stawie. Skupienie się na takich językach jak polski, czeski, rosyjski dało firmie niesamowity wzrost i zupełnie inną względem wydawców. Jako startupowiec musisz być partyzantem unikającym walk w otwartym polu z dużo silniejszym i doświadczonym konkurentem. Dodatkowym powodem by zabrać się za niszę jest oczywiście dominująca pozycja dystrybutorów, co sprawia, że wydawcy i autorzy są bardzo skłonni do negocjacji.

„Strategia pozyskiwania klienta”. Jak w każdy biznesie musisz mieć pomysł na pozyskiwanie klientów. Niewiele produktów samo się sprzedaje. W przypadku Audioteki obecnym motorem nakręcającym sprzedaż jest model freemium (część książki możesz wysłuchać za darmo) oraz nienachalny mailing, reklama internetowa.  Na niektórych aparatach są nadal preinstalowane aplikacje z darmową książką. W początkach Audioteka dużo stosowała również akcji z partnerami strategicznymi oraz znanymi autorami (np. na Nokii – aplikacja była preinstalowana z książką Paulo Coelho), co pozwalało dotrzeć do szerokiej grupy ludzi. Najnowszy patent to wbudowywanie aplikacji do samochodów tak, aby można było słuchać w czasie jazdy. Ciekawy pomysł to równie karty podarunkowe pre-paidowe.. Nie zapominajmy, że Audioteka to przykład podmiotu działającego na rynku typu 2-sided market więc oprócz użytkowników musi też bardzo efektywnie pozyskiwać wydawców, autorów

„Stosowanie elementów Lean Analytics”. Pisaliśmy o tym, że patrząc na danę można rozwijać się szybciej i lepiej. W przypadku Audioteki wydaje się, że to jest jedna z rzeczy, która pozwoliła im znacząco zmniejszyć kosz pozyskania klienta i usprawnić produkt. Dzięki patrzeniu na liczby byli w stanie wyłuskać użytkowników, którzy są tani w pozyskiwaniu (np. w przypadku Audioteki Szwecja), grupy, które wymagają większego contentu (np. w tym przypadku kobiety), dostosować interfejs aplikacji (np. zrobić wybór języka a nie kraju).

Pozostałe casy znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Polecamy sięgnąć do ciekawego wywiadu z Marcinem Bemem, założycielem Audioteki.

Poniżej trochę starsza prezentacja Marcina Beme w Auli Polskiej:

Warto również posłuchać podcast, w którym Łukasz Kosman opowiada o tym jak poprzez działania na rynku B2B i różnego rodzaju partnerstwa pozyskują klientów na rynku B2C

Jeśli myślisz o wyjściu na rynek zagraniczny rzuć okiem jak to robiła Audioteka:

12 thoughts on “Jak zarobić na audiobookach?

  1. Pingback: Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak zarabiać na e-bookach w cieniu Amazona? | StartupAkademia

  3. Pingback: Jak przyciągać traffic do biznesu off-linowego? | StartupAkademia

  4. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  5. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  6. Pingback: Jak mali stawali się duzi czyli czego możesz się nauczyć od Amazona? | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak zarabiać na muzyce? | StartupAkademia

  8. Pingback: 141 przydatnych growth hacków, trików i taktyk. | StartupAkademia

  9. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak szybko zrobić rentowny startup? | StartupAkademia

  11. Pingback: Jak znaleźć pomysł na startupa | StartupAkademia

  12. Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s