Jak szybko zrobić rentowny startup?

nomadlist

Dziś dla odmiany będzie o tym, że startup można zrobić szybko i osiągnąć rentowność w ciągu pierwszego roku. Zjawisko zapewne bardzo rzadkie, ale warte odnotowania. Mowa o http://nomadlist.io/. Dla tych, który nie znają jest to ściągawka dla freelancerów, którzy lubią pracować zdalnie na temat tego jak wyglądają koszty i poziom życia w różnych miastach z perspektywy freellancera. Projekt, mimo, że powstał parę miesięcy temu jest już rentowny. Z czego to wynika? Poniżej w skrócie to co ważne 🙂

Produkt dla samego siebie. Peter Levels pomysłodawca NomadList stworzył produkt dla samego siebie. Sam jest nowoczesnym „Nomadem” szwędającym się po całej Azji (obecnie podobno siedzi na Tajwanie) więc zawsze przeszkadzało mu, że nie ma rankingu miejsc dla freelancerów i startupowców, który by podpowiadał krótko i na temat gdzie warto jechać i ile kosztuje tam życie. Robiąc produkt dla siebie samego masz doświadczenia z pierwszej ręki – najcenniejsze i najuczciwsze customer experience jakie w życiu dostaniesz. Dodatkowo jest szansa, że znasz innych podobnych do siebie potencjalnych klientów, co pozwala nie tylko szybko stworzyć produkt, ale ekspresowo go wypromować. O innych źródłach pomysłów na startup pisaliśmy jakiś czas temu.

Szybki prototyp.  Peter nie bawił się  w filozofowanie i wielomiesięczne przygotowywania tylko od razu zrobił prosty plik na Google Docs. Plik zawierał jego pierwszą wersję produktu (to co mu wydawało się za najważniejsze). Od razu udostępnił pik masie ludzi i bardzo szybko dostał feedback (ludzie uzupełniali dane dla kolejnych miast i dodawali nowe istotne informacje), co powodowało, że ranking był bardziej zgodny z oczekiwaniami grupy docelowej.

Tworzenie produktu z klientami. Jak widać Peter poprzez swój networking i prosty prototyp tworzył od razu produkt z potencjalnymi klientami. Taka sytuacja ma wiele korzyści: nie musisz im tłumaczyć, o co chodzi w produkcie, klienci mają sentymentalny stosunek do produktu (bo przecież sami go tworzą) i co za tym idzie oszczędzasz niesamowicie wiele kasy na promocję. W ten sposób Peter dostał szybko produkt dostosowany do klientów, który przy okazji już w trakcie tworzenia stał się wiralny 🙂

Szybkie wdrożenie.  Na bazie prototypu i uwag użytkowników w ciągu 2 miesięcy powstała stronka. A że masa ludzi udzielała się przy tworzeniu to nie było trudno znaleźć użytkowników 🙂 Dodajmy, że w miesiącu ponad 100 tys. osób wchodzi na nią. Umieszczenie go na paru portalach oraz zainteresowanie mediami nie przeszkadzało 😉

Rentowność od razu.  Jak się domyślacie koszty były mikroskopijne bo produkt był zrobiony i promowany przez klientów więc wystarczyła jedna umowa na reklamę z firmą oferującą pracę zdalną (ergo kolejny plus dla użytkowników) by stronka była rentowna.

Up-sale. Mając bazę danych grzechem by było nie pójść krok dalej. Tutaj po raz kolejny wykorzystano crowdsourcing. Zapytano wprost klientów, jakie produkty by chcieli i ile by za nie zapłacili. W pipeline jest między innymi NomadGuide (przewodnik do każdego miasta) – płatny, NomadKit, tablica ogłoszeń z pracą

Co warto wynieść z tego casu:

  1. Szybkość jest kluczowa
  2. Twórz produkt z klientem
  3. Crowdsourcing pomysłów nie boli i oszczędza kupę kas

Udanego wdrażania pomysłów we własnym start-upie.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Opis krok po kroku jak powstał NomadList
  2.  Wskazówki jak można pozyskać pierwszych klientów
  3. Sposoby na up-sell i zwiększenie wartości klienta
  4. Case Audioteka i DollarShaveClub