Dziś dla odmiany będzie o tym, że startup można zrobić szybko i osiągnąć rentowność w ciągu pierwszego roku. Zjawisko zapewne bardzo rzadkie, ale warte odnotowania. Mowa o http://nomadlist.io/. Dla tych, który nie znają jest to ściągawka dla freelancerów, którzy lubią pracować zdalnie na temat tego jak wyglądają koszty i poziom życia w różnych miastach z perspektywy freellancera. Projekt, mimo, że powstał parę miesięcy temu jest już rentowny. Z czego to wynika? Poniżej w skrócie to co ważne 🙂
Produkt dla samego siebie. Peter Levels pomysłodawca NomadList stworzył produkt dla samego siebie. Sam jest nowoczesnym „Nomadem” szwędającym się po całej Azji (obecnie podobno siedzi na Tajwanie) więc zawsze przeszkadzało mu, że nie ma rankingu miejsc dla freelancerów i startupowców, który by podpowiadał krótko i na temat gdzie warto jechać i ile kosztuje tam życie. Robiąc produkt dla siebie samego masz doświadczenia z pierwszej ręki – najcenniejsze i najuczciwsze customer experience jakie w życiu dostaniesz. Dodatkowo jest szansa, że znasz innych podobnych do siebie potencjalnych klientów, co pozwala nie tylko szybko stworzyć produkt, ale ekspresowo go wypromować. O innych źródłach pomysłów na startup pisaliśmy jakiś czas temu.
Szybki prototyp. Peter nie bawił się w filozofowanie i wielomiesięczne przygotowywania tylko od razu zrobił prosty plik na Google Docs. Plik zawierał jego pierwszą wersję produktu (to co mu wydawało się za najważniejsze). Od razu udostępnił pik masie ludzi i bardzo szybko dostał feedback (ludzie uzupełniali dane dla kolejnych miast i dodawali nowe istotne informacje), co powodowało, że ranking był bardziej zgodny z oczekiwaniami grupy docelowej.
Tworzenie produktu z klientami. Jak widać Peter poprzez swój networking i prosty prototyp tworzył od razu produkt z potencjalnymi klientami. Taka sytuacja ma wiele korzyści: nie musisz im tłumaczyć, o co chodzi w produkcie, klienci mają sentymentalny stosunek do produktu (bo przecież sami go tworzą) i co za tym idzie oszczędzasz niesamowicie wiele kasy na promocję. W ten sposób Peter dostał szybko produkt dostosowany do klientów, który przy okazji już w trakcie tworzenia stał się wiralny 🙂
Szybkie wdrożenie. Na bazie prototypu i uwag użytkowników w ciągu 2 miesięcy powstała stronka. A że masa ludzi udzielała się przy tworzeniu to nie było trudno znaleźć użytkowników 🙂 Dodajmy, że w miesiącu ponad 100 tys. osób wchodzi na nią. Umieszczenie go na paru portalach oraz zainteresowanie mediami nie przeszkadzało 😉
Rentowność od razu. Jak się domyślacie koszty były mikroskopijne bo produkt był zrobiony i promowany przez klientów więc wystarczyła jedna umowa na reklamę z firmą oferującą pracę zdalną (ergo kolejny plus dla użytkowników) by stronka była rentowna.
Up-sale. Mając bazę danych grzechem by było nie pójść krok dalej. Tutaj po raz kolejny wykorzystano crowdsourcing. Zapytano wprost klientów, jakie produkty by chcieli i ile by za nie zapłacili. W pipeline jest między innymi NomadGuide (przewodnik do każdego miasta) – płatny, NomadKit, tablica ogłoszeń z pracą
Co warto wynieść z tego casu:
- Szybkość jest kluczowa
- Twórz produkt z klientem
- Crowdsourcing pomysłów nie boli i oszczędza kupę kas
Udanego wdrażania pomysłów we własnym start-upie.
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia
Z dalszych lektur polecamy:
Pingback: Customer Service czyli czym możesz wygrać z całą resztą | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić biznes dla samego siebie | StartupAkademia
Pingback: Jak pracować z zespołem bez wspólnego biura? | StartupAkademia
Pingback: Jak umiejętnie sklonować cały biznes? | StartupAkademia
Pingback: Jak sklonować ideę? | StartupAkademia
Pingback: Jak poskromić trend? | StartupAkademia
Pingback: Jak zaadresować kwestię IT w startupie? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Kanapka na drogę czyli jak zarobić na starupach nie biorąc gotówki? | StartupAkademia
Pingback: Jakie treści ludzie udostępniają? | StartupAkademia
Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia
Pingback: Fitocracy czyli jak połączyć fitness z social media i grywalizacją | StartupAkademia
Pingback: Jak znaleźć pomysł na startupa | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia