Jak przy użyciu sprytu zarobić na torebkach?

letter bag

Dziś będzie o polskim start-upie Letter Bag (LB), który jest wyłącznie oparty na świetnym marketingu i zrozumieniu grupy docelowej. Bez tych dwóch elementów nawet bardzo wyszukane aplikacje i funkcjonalnością są po prostu drobnym dodatkiem a nie wartościowym produktem. Case jest o tyle ciekawy, że pokazuje jak niewielkim kapitałem można zdziałać wiele. Na koniec powiemy o tym co może wywrócić ten biznes. Dla tych, którzy nie znają tego biznesu polecamy rzut okiem na ich fanpage: https://www.facebook.com/LetterBag

Zrozumienie grupy docelowej. Żeby cokolwiek zrobić trzeba dobrze zrozumieć swoją grupę docelową. Musisz wiedzieć, co jest dla nich ważne, na co zwracają uwagę, co ich motywuje i gdzie szukają inspiracji. W przypadku Letter Bag (LB) są to dziewczyny 20-30 letnie z większych miast, które interesują się modą, chcą się wyróżnić / wyrazić strojem i szukają inspiracji w Internecie (Blogerki, fanpage, pinterest. Torby LB są „ekologiczne” a oprócz tego idealnie indywidualizowane – sam wybierasz sobie, co chcesz aby było na torbie.  Ludzie na fb  z chęcią udostępniają rzeczy, z którymi się utożsamiają i tak samo działa LB – z chęcią weźmiesz na zakupy torbę, która Cię w jakiś sposób wyraża i jest zabawna.

Duży earned media. Twórcą LB nie jest żadna modowa firma, lecz studentka Kamila Kołpacka. Zrobiła ona wpierw produkt dla siebie wrzuciła parę fotek na fb i instagrama i ku jej zaskoczeniu spotkało się to z zainteresowaniem wśród koleżanek. Kolejnym dużym krokiem było obdarowywanie słynnych celebrytów i blogerów. Fotki znanych osób z torbą LB wzmocniły i uwiarygodniły brand (jeśli stoisz koło Brada Pitta parę osób pomyśli, że jesteście kumplami ;)). Robienie mody przez studentkę jest nośne, więc dość szybko posypały się wywiady w telewizji i radiu. Wiralność to piękna rzecz…. Oczywiści jak Ci się uda ją wypracować ;). Tym o to sposobem za prawie zero złoty stworzono modowy brand.

Lekki model biznesu. W początkowym biznesie bardzo istotne jest, aby Twoja organizacja była lekka i jak najwięcej kosztów było uzmiennione (wydajesz pieniądze tylko, gdy sprzedajesz). Kamili udało się bez budowania szwalni (zamawia gotowe torby i maluje je w domu), bez zatrudnienia chmary ludzi, bez biura i bez agencji marketingowej. Jeśli zaczynasz startupa od otwierania biura w centrum Warszawy i imprezy inauguracyjnej to raczej pomyliłeś bajki. Nowe biznesy lubią garaże 😉

Budowanie brandu. Od początku widać, że Kamila nastawiła się na budowanie brandu (czegoś co trudniej jest skopiować bo związane jest z emocjami) niż na tworzeniu konkretnego produktu. To zmniejsza ryzyko kopiowania i pozwala rozwijać się.  Same teksty są też tak pomyślane by klient miał ochotę mieć parę toreb i dobierać właściwą do swojego nastroju w danej chwili.

Dywersyfikacja produktowa. Na samych torbach człowiek daleko nie zajedzie więc nie powinno dziwić, że już teraz dodawane są casy na iphony. Jesteśmy w stanie sobie wyobrazić też torby na tabley, opaski itp. jak już masz wiernego klienta aż żal go wypuszczać z rąk

A teraz o tym co wg nas może pójść nie tak:

  1. Earned media się prędzej czy później kończy, bo już wszyscy wiedzą o Tobie i media jakoś mniej chętniej Cię zapraszają na śniadania przed kamerami. Jeśli nie dosypiesz w pewnym momencie biznes przestanie być w centrum uwagi i biznes zniknie z umysłów klientów
  2. Kopie. Każdy dobry biznes jest kopiowanie, w szczególności jeśli tak jak LB nie ma dużych barier wejścia
  3. Skalowanie biznesu. Garaże są spoko na początek ale kiedyś trzeba wyjść z niego i zacząć tworzyć biznes na większą skalę a to oznacza prowadzenie firmy do czego 20-latka być może jeszcze nie ma przygotowania. Jeśli szybko nie wyjdziesz z garażu może się okazać, że zostaniesz tam do końca swoich dni….

Z tematów modowych polecamy Fashionote i case Zara. Warto też przeczytać co musisz zrobić by w tym biznesie zarobić – podsumowanie jak robić biznes modowy

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Advertisements

15 thoughts on “Jak przy użyciu sprytu zarobić na torebkach?

  1. Pingback: Jak umiejętnie sklonować cały biznes? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak sklonować ideę? | StartupAkademia

  3. Pingback: Jak przyciągać traffic do on-linowego biznesu? | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak zarobić na ciuchach? | StartupAkademia

  5. Pingback: Jak połączyć tradycję z nowoczesnością? | StartupAkademia

  6. Pingback: Pozyskiwanie funduszy na startup w obszarze mody | StartupAkademia

  7. Pingback: Po co robisz startup? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak przyciągać traffic do biznesu off-linowego? | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak masowo tworzyć wiralny content i na tym zarabiać? | StartupAkademia

  10. Pingback: Shoptiques czyli startup dziewczyny z Kirgistanu | StartupAkademia

  11. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  12. Pingback: Co warto przeczytać nim zrobisz biznes modowy? | StartupAkademia

  13. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o retailu | StartupAkademia

  14. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak stworzyć jednorożca w hardwarze? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s