Jakiś czas temu mówiliśmy o 6 sposobach znalezienia pomysłu na startup. Dużo było przykładów na to jak ludzie zrobili produkt dla samych siebie (Turbotłumaczenia, CodeAcademy, Nomadlist), trochę było na temat wykorzystania trendu (ChPD, Luxmed, Letter Bag ) i dużo ludziach, którzy odmienili całkowicie branżę (Raynair, Benefit System, Instacart). Tydzień temu było o pierwszym rodzaju klonowania: 1 do 1. Teraz dla odmiany pogadamy o trudniejszym sposobie klonowania biznesu czyli klonowania idei 🙂
Klonowanie 1 do 1 było relatywnie łatwe – bierzesz znany z innego rynku biznes, dostosowujesz go do lokalnego rynku mając nadzieję, że jest on już na tyle dojrzały, iż po roku pełnej sukcesów działalności przejdziesz na zasłużoną emeryturę w wieku maksymalnie 29 lat 🙂
Klonowanie idei jest o niebo trudniejsze i trochę przypomina to co się dzieje w nauce: biolodzy podgadają ekonomistów, ekonomiści inżynierów a inżynierowie biologów. Inspirujecie się tym, co zostało zrobione w innej dziedzinie / biznesie i w podobnym duchu robicie rewolucje na własnym małym poletku. Klonowanie idei stało się bardzo popularne ostatnimi czasy gdyż jeden udany biznes model w danej dziedzinie rodzi podejrzenie, że podobne rozwiązanie może się sprawdzić w innych dziedzinach. Z ideowym klonem macie do czynienia wtedy gdy możecie powiedzieć że dany biznes jest jak jakaś znana marka tylko, że w Waszej dziedzinie. W ten o to sposób Sliedshare jest Youtubem prezentacji, Salad Story McDonaldem sałatek itd.
Jak znajdować pomysły na klonowanie? Poniżej parę pomysłów, które razem lub oddzielnie mogą zadziałać:
- Zawęź użytkowników klona do pewnej grupy użytkowników lub produktów. Bierzesz oryginalny pomysł na biznes i nastawiasz się specjalnie tylko na pewnych użytkowników lub produkty. Przykładowe rezultaty to Pinteres= facebook obrazkowy z nastawieniem na kobiety, Instagram = facebook zdjęciowy i mobilny i z polskiego podwórka booklikes = facebook dla książkofili. Kluczem do sukcesu jest by po zawężeniu było nadal na tyle dużo użytkowników byś mógł z tego wyżyć. Dobrze jest też jeżeli oryginał nie jest w stanie Cię łatwo skopiować.
- Nie zmieniaj modelu biznesowego ale zmień produkt, na którym jest oparty model. Przykładów też jest sporawo: Slideshare=Youtube prezentacji, Salad Story=McDonald sałatek, znaniekarze.pl=gastronauci.pl lekarzy, Cookening= AirBnB gotowania. Pierwszy warunek podstawowy aby kloning się udał to to by rynek był na tyle duży aby Wasz model mógł zarobić na siebie. Kolejnym warunkiem jest podobna specyfikę, jeśli chodzi o generowanie treści, partnerów, ruchu. Np. zarówno na sliedsharze i YouTubie content jest generowany przez użytkowników, oba serwisy mają narzędzia zwiększające wiralność (możliwość udostępniania, podłączenie do innych serwisów generujący ruch – YouTube do googla a slideshare do linkedina), podobne podejście do użytkowników (bezpłatne i super łatwe korzystanie) oraz podobny model zarabiania (reklamy). W tym przypadku nic poza produktem nie jest zmieniane.
- Zmień / dostosuj cenę. W tym przypadku kopiujesz cały model w tym produkt a Twoja innowacja skupia się na cenie i ewentualnie paru innych elementach. Dobry przykład to Spotify vs iTunes. Tego typu klonowanie działa dobrze na rynkach gdzie są niskie marże i każda innowacja cenowa sprawia, że dostawcy treści są w stanie podnieść swoją marżę. Nim zaczniesz bawić się tym sposobem poczytaj o modelach cenowych
- Zachowaj produkt i model sprzedaży, ale całkowicie zmień operacje. Ten sposób klonowania można porównać do odpicowania wozu gdzie po starym modelu zostaje jedynie nadwozie a całość w środku jest zupełnie nowa. Trochę na takiej bazie został stworzony Instacart (klon Webvana). Tego typu klonowanie dobrze się sprawdza na rynkach o niskich marżach i bardzo skomplikowanych operacjach.
Klonowanie idei nie jest tak łatwe jak klonowanie 1 do 1 ale macie część rzeczy przetestowane i wiecie, że komuś na świecie coś podobnego się już udało. Poniżej filmik, który pokazuje jak to robić w praktyce:
Pozostaje życzyć udanego klonowania – jak będą pytania piszcie w komentarzu lub na priv na facebooku 😉
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Z dalszych lektur polecam również:
- O tym jak kopiować strategię konkurencji – z mnóstwem przykładów
- Dokładne klonowanie całego biznesu, często występującego na rynkach zachodnich
Pingback: Jak zarobić na sałatkach? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na prostocie? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarabiać na e-bookach w cieniu Amazona? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: 9 startupów do sklonowania na polski rynek | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia