Wszystko co musicie wiedzieć o retailu

RetailJak mówi staropolskie przysłowie „Gospodarka handlem stoi”. Nikogo więc nie powinno dziwić, że retail / sprzedaż detaliczna / handel jest języczkiem uwagi zarówno dużych jak i małych inwestorów. Dla tych, którzy mniej lub bardziej nieśmiało myślą o tym przygotowaliśmy drobne podsumowanie artykułów StartupAkademii poświęconych temu modelowi biznesu. Będziemy mówić zarówno o sprzedaży on-linowej jak i off-linowej

  1. Zdobywanie klientów. Nadal w sprzedaży detalicznej dominuje sprzedaż off-linowe. Biedronka to nadal największy sklep z zakupami codziennymi a po płytki raczej wybierzecie się do Castoramy niż zamówicie je na Allegro. Jak się domyślacie zdobywanie klienta jest łatwiejsze gdy macie odpowiednią lokalizację sklepów i ich gęstość -patrz case Biedronki. Jeśli brakuje Wam tego lub chcecie wzmocnić swoje lokalizacje przejrzyjcie off-linowe metody pozyskiwania klientów a potem on-linowe. Są też wyjątki potwierdzające reguły czyli IKEA , które stawiają swoje parki handlowe w szczerym polu koło lasu i przyciągają bezproblemowo traffic dla siebie i dla innych. Oprócz zdobywania nowych klientów warto zwiększać wartość Waszych obecnych klientów – to będzie miało duże znaczenie dla stabilnego wzrostu Waszego biznesu.
  2. MVP. Jeśli zaczynacie swoją przygodę z retailem polecamy nie skakać od razu na głęboką wodę, tylko zrobić porządne MVP (albo nawet parę). Polecamy rzucić okiem na przykłady MVP zarówno dla sprzedaży on-linowej jak i off-linowej. Można również zacząć od franchisingu nim odpalicie zupełnie nowy własny koncept.
  3. Analiza danych. Niskie marże, w szczególności w sprzedaży on-linowej zmuszają do analizowania danych w lewo i w prawo by znaleźć potencjał wzrostu (liczba klientów, zwiększanie konwersji, częstotliwości zakupów lub wielkości średnich zakupów). Warto zapoznać się z lean analytics by wiedzieć jak i co analizować oraz polecamy świetną książkę o analizie danych w retailu: Inside the mind of the Shopper: The science of retailing. Warto też sobie zadać pytanie na jakim typie rynku funkcjonujecie, bo mocno to zdeterminuje czy jest dla Was jeszcze miejsce na rynku W retailu jest dużo danych. Gdy macie większy biznes może się okazać kluczowa wiedza on big data.
  4. Główne wyzwania. W przypadku retailu warto również pamiętać o tendencji do tworzenia marketplaców, które są w stanie zmieść z powierzchni ziemi zarówno off-linowych jak i on-linowych graczy. Bardzo dobrym przykładem jest Instacart jak i marketplace na rynkach pobocznych jak np.Pizzaportal.pl. Przeczytaj więcej o marketplacach by wiedzieć, w jakim stopniu są one dla Ciebie zagrożeniem a w jakim potencjalnym źródłem dodatkowej sprzedaży. Warto też bacznie śledzić tendencje:
    • Łączenia on-linu i off-linu w multichannel. Robią to de facto coraz więcej firm by być w stanie konkurować z graczami e-commercowymi, który nie mają kłopotu z utrzymaniem drogich sklepów – patrz case Zary
    • Ciągły wzrost i różnicowanie modeli graczy e-commercowych / on-line pure player – patrz case Amazona i Alibaby
    • Pojawianie się nowych modeli zarabiania na retailu jak np. model subskrypcyjny – DollarShaveClub
    • Spadanie cen dostawy do klienta co zmniejsza bariery wejścia dzięki paczkomatom i dronom – patrz case Integer
    • Omijanie Retailu – coraz więcej marek omija pośredników i stosuje model direct-to-consumer, w którym nie ma miejsca na retail i e-commerce
  5. Finansowanie. W Polsce w niewielkim stopniu inwestuje się w retail. VC inwestują trochę w marketplace, w szczególności modowe i jedzeniowe (VC Protos, Hardgamma Ventures, Point Nine Capital). Listę z inwestycjami znajdziecie w naszej bazie inwestorów, ale nadal największe inwestycyjne są robione przez fundusze Private Equity. Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda globalnie polecamy fajne narzędzie Startup Universe, gdzie wizualnie zobaczysz: kto, kiedy i ile kasy włożył w dany startup
  6. Case udanych retailowców. Jest od kogo się uczyć więc polecamy sięgnąć do casów dużych firm takich jak Amazon, Alibaba, Biedronka, IKEA, Instacart, Zara jak i mniejszych przypadków jak np. LetterBag, Shoptiques, DollarShaveClub. Linki do ciekawych caseów e-commercu znajdziecie na Blogu BloomBoard, zarówno znane marki jak i niszowe produkty.
  7. Narzędzia. W tego typu startupie jest dużo dostępnych narzędzi. Rzuć okiem na naszą bazę:

Poniżej prezentacja pokazująca co i jak analizować by zrozumieć czy dany Retailowiec radzi sobie dobrze czy wręcz odwrotnie:

Tyle tytułem podsumowanie. Udanego handlowania w postaci wszelakiej i w razie pytań piszcie.

12 thoughts on “Wszystko co musicie wiedzieć o retailu

  1. Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia

  2. Pingback: Najpopularniejsze artykuły Maja | StartupAkademia

  3. Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia

  4. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  5. Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia

  6. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  7. Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak zarobić na materacach? | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia

  10. Pingback: Na czym zarabiają blogerzy, youtuberzy i portale informacyjne? | StartupAkademia

  11. To jakiś koszmar, chciałam się czegoś dowiedzieć, a zostałam zasypana żargonem, którego nie rozumiem. Czym do diabła jest MVP? Wikipedia ma z 8 rozwinięć tego skrotu. Do tego te makaronizmy, dramat

    Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.