Jak stworzyć marketplace?

Ostatni 5 lat to okres powstawania dość dużej ilości marketplace, wirtualnych rynków, które pomagają spotykać się dostawcom usług / towarów z odbiorcami. Dość dużo z nich opisywaliśmy już na Startup Akademii między innymi 99designs, Airbnb, Groupon, Udemy . Czas na to by sformułować pewne wnioski, które podpowiedzą Wam co trzeba zrobić by zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu jeśli Was ten typ modelu biznesowego interesuje. Polecamy świetną i nieprzesadnie długą prezentację Erena Bali twórcy Udemy – onlinowej platformy do nauki różnych kursów. Z prezentacji dowiecie się:

  1. Dlaczego ważna jest tak bardzo właściwa motywacja przy wchodzeniu w marketplace i jaką miał motywację Eren
  2. Co daje wizja i jak ją ubrać w liczby
  3. Jak nazwać problem i przejść do określenia tego, co jest potrzebne do jego rozwiązania.
  4. Jakie są przewagi konkurencyjne modelu marketplace?
  5. Jakie macie opcje przy poszczególnych elementach składowych marketplace i co robią różne marketplace:
    1. Dodawanie popytu i podaży
    2. Proces znajdowania właściwego produktu
    3. Pricing
    4. Płatności
    5. Customer experience
    6. Wsparcie klienta
  6. Jak można wymyśleć nowy model marketplace bawiąc się poszczególnymi składowymi
  7. Jak obejść chicken-and-egg problem i
  8. Jak wgląda wiralność w przypadku marketplace

Podobne podejście znajdziecie w poniższej prezentacji:

Na deser polecamy 10 punktów, które warto sprawdzić czy Twój startup adresuje. Spełnianie paru z nich jednocześnie zwiększa szanse na sukces:

Poniżej parę rad jak zrobić marketplace – krok po kroku

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Opis modelu Udemy
  2. Ściąga na temat dysrupcji
  3. 99designs – marketplace dla grafików
  4. Airbnb 
  5. Groupon – marketplace okazji codziennych /daily deals