Marketplacy są to 2 razy trudniejsze startupy niż cała reszta, ale zrobiony dobrze daje dużą ochronę zysków. Podobnie jak kasyno marketplace zawsze wygrywa (bierze prowizję) więc nikogo nie powinno dziwić, że jest to jeden z ulubionych modeli biznesowych VC. W StartupAkademii prezentowaliśmy dużą liczbie casów marketplace i pisaliśmy o ważnych dla marketplaceów aspektach, ale warto zebrać wszystko w jedną całość i przypomnieć sobie najważniejsze elementy układanki. Poniżej parę artykułów, które warto przeczytać, jeśli myślisz o wchodzeniu w tego typu model biznesu.
- Główne wyzwania. Marketplace jest 2-razy trudniejszy bo musicie pozyskać 2 grupy użytkowników: dostawców i klientów. Nie jest to łatwe i dlatego warto przejść przez prezentację Erena Bali twórcy Udemy, który rozkłada marketplace na czynniki pierwsze i pokazuje gdzie są psy pogrzebane i na co trzeba uważać (social proof, liquidity, poziom i aspekty centralizacji itd.). Warto też na bazie doświadczenia Sprig, Lyft zobaczyć co trzeba zrobić nim się zdecydujecie rosnąć oraz jak trzeba rosnąć gdy będziecie na to gotowi
- Marketplace w Polsce. Zrobiliśmy krótki poradnik jak robić marketplace krok po kroku oraz stworzyliśmy bazę marketplaców w USA i podaliśmy ich polskie odpowiedniki
- Finansowanie. Kasa na marketplace jest. W Polsce parę funduszy już odważyło się w tego typu modele zainwestować (VC Protos, Hardgamma Ventures, Point Nine Capital). Listę z inwestycjami znajdziecie w naszej bazie inwestorów. Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda globalnie polecamy fajne narzędzie Startup Universe, gdzie wizualnie zobaczysz: kto, kiedy i ile kasy włożył w dany startup:
- Case udanych startupów. Jest od kogo się uczyć więc polecamy sięgnąć do casu Udemy, Airbnb, 99designs, Homejoy, Legimi, Sprig, Uber, Tinder i wiele innych – wykaz znajdziecie w naszej bazie casów pod hasłem 2-sided-market
- Narzędzia. W tego typu startupie jest na szczęście dużo dostępnych narzędzi, które wspomagają szybki wzrost, automatyzację procesów itd. Rzuć okiem na naszą bazę narzędzi by znaleźć to co potrzebujesz
- Zdobywanie ruchu. Najdroższe w całej zabawie z marketplacami jest oczywiście pozyskiwanie ruchu dlatego polecamy sięgnąć do artykułu o tym jak to robić on-line oraz off-line. Polecamy też rzucić okiem na naszą bazę hacków, tricków i taktyk, w której znajdziecie podsumowanie stosowanych przez innych przydatnych technik
- KPI używane przy marketplacach. Polecamy przejrzeć nasze omówienie modeli biznesowych oraz artykuł, w którym omawiane są szczegółowe KPI dla marketplacu. Dokładne omówienie KPIów i pokazanie jak je wbudować w model w Excelu znajdziecie w naszym szkoleniu on-linowym o modelach biznesowych
Polecamy przejrzeć nasz poradnik jak krok po kroku zrobić marketplace w Polsce
Warto też rzucić uwagę na bardzo ciekawy zbiór artykułów o marketplacach
Tyle tytułem podsumowanie. Udanego marketplacowania i w razie pytań piszcie
Pingback: Jak stworzono Tindera? | StartupAkademia
Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o retailu | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć startup warty 50 miliardów? | StartupAkademia
Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Najpopularniejsze artykuły Maja | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić mobilny startup lokalny na zatłoczonym rynku – historia Yelpa? | StartupAkademia
Pingback: Dlaczego BlaBlaCar odniósł sukces? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarabiać na ręcznie robionych drobiazgach czyli Etsy od kuchni? | StartupAkademia
Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia
Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: Marketplace startupów czyli AngelList od kuchni | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia
Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia
Pingback: Jak swtorzyć startup bez biura? | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia