Wszystko co musicie wiedzieć o marketplacach

Marketplacy są to 2 razy trudniejsze startupy niż cała reszta, ale zrobiony dobrze daje dużą ochronę zysków. Podobnie jak kasyno marketplace zawsze wygrywa (bierze prowizję) więc nikogo nie powinno dziwić, że jest to jeden z ulubionych modeli biznesowych VC. W StartupAkademii prezentowaliśmy dużą liczbie casów marketplace i pisaliśmy o ważnych dla marketplaceów aspektach, ale warto zebrać wszystko w jedną całość i przypomnieć sobie najważniejsze elementy układanki. Poniżej parę artykułów, które warto przeczytać, jeśli myślisz o wchodzeniu w tego typu model biznesu.

  1. Główne wyzwania. Marketplace jest 2-razy trudniejszy bo musicie pozyskać 2 grupy użytkowników: dostawców i klientów. Nie jest to łatwe i dlatego warto przejść przez prezentację Erena Bali twórcy Udemy, który rozkłada marketplace na czynniki pierwsze i pokazuje gdzie są psy pogrzebane i na co trzeba uważać (social proof, liquidity, poziom i aspekty centralizacji itd.). Warto też na bazie doświadczenia Sprig, Lyft zobaczyć co trzeba zrobić nim się zdecydujecie rosnąć oraz jak trzeba rosnąć gdy będziecie na to gotowi
  2. Marketplace w Polsce. Zrobiliśmy krótki poradnik jak robić marketplace krok po kroku oraz stworzyliśmy bazę marketplaców w USA i podaliśmy ich polskie odpowiedniki
  3. Finansowanie. Kasa na marketplace jest. W Polsce parę funduszy już odważyło się w tego typu modele zainwestować (VC Protos, Hardgamma Ventures, Point Nine Capital). Listę z inwestycjami znajdziecie w naszej bazie inwestorów. Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda globalnie polecamy fajne narzędzie Startup Universe, gdzie wizualnie zobaczysz: kto, kiedy i ile kasy włożył w dany startup:
  4. Case udanych startupów. Jest od kogo się uczyć więc polecamy sięgnąć do casu Udemy, Airbnb, 99designs, Homejoy, Legimi, Sprig, Uber, Tinder i wiele innych  – wykaz znajdziecie w naszej bazie casów pod hasłem 2-sided-market
  5. Narzędzia. W tego typu startupie jest na szczęście dużo dostępnych narzędzi, które wspomagają szybki wzrost, automatyzację procesów itd. Rzuć okiem na naszą bazę narzędzi by znaleźć to co potrzebujesz
  6. Zdobywanie ruchu. Najdroższe w całej zabawie z marketplacami jest oczywiście pozyskiwanie ruchu dlatego polecamy sięgnąć do artykułu o tym jak to robić on-line  oraz off-line. Polecamy też rzucić okiem na naszą bazę hacków, tricków i taktyk, w której znajdziecie podsumowanie stosowanych przez innych przydatnych technik
  7. KPI używane przy marketplacach. Polecamy przejrzeć nasze omówienie modeli biznesowych oraz artykuł, w którym omawiane są szczegółowe KPI dla marketplacu. Dokładne omówienie KPIów i pokazanie jak je wbudować w model w Excelu znajdziecie w naszym szkoleniu on-linowym o modelach biznesowych

Polecamy przejrzeć nasz poradnik jak krok po kroku zrobić marketplace w Polsce

Warto też rzucić uwagę na bardzo ciekawy zbiór artykułów o marketplacach

Tyle tytułem podsumowanie. Udanego marketplacowania i w razie pytań piszcie

18 thoughts on “Wszystko co musicie wiedzieć o marketplacach

  1. Pingback: Jak stworzono Tindera? | StartupAkademia

  2. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o retailu | StartupAkademia

  3. Pingback: Jak stworzyć startup warty 50 miliardów? | StartupAkademia

  4. Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia

  5. Pingback: Najpopularniejsze artykuły Maja | StartupAkademia

  6. Pingback: Jak zrobić mobilny startup lokalny na zatłoczonym rynku – historia Yelpa? | StartupAkademia

  7. Pingback: Dlaczego BlaBlaCar odniósł sukces? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak zarabiać na ręcznie robionych drobiazgach czyli Etsy od kuchni? | StartupAkademia

  9. Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia

  11. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  12. Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia

  13. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  14. Pingback: Marketplace startupów czyli AngelList od kuchni | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia

  16. Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia

  17. Pingback: Jak swtorzyć startup bez biura? | StartupAkademia

  18. Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s