Dziś będzie o tym jak zmierzyć ilu jest potencjalnych klientów na Wasz produkt. Jako, że jestem leniwy metody użyte będą proste, skuteczne ale mocno liczbowe. By było bardziej praktycznie zrobię to na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że mamy pomysł na fajną aplikację dla managerów zarządzających lokalami franczyzowymi.
- Analiza bottom-up polega na wyjściu od ogólnych liczb obrazujących stan wiedzy na temat danego regionu lub dla danej grupy, które są w miarę sprawdzalne i uogólnieniu ich dla całego kraju / grupy klientów. W naszym przypadku trzeba by policzyć lokale franczyzowe w danej dzielnicy / mieście i mając liczbę mieszkańców na tym terenie uogólnić to na całą Polskę. Tak, wiem metoda bardzo ogólna, ale w ciągu pół dnia masz dobrze oszacowaną wielkość potencjalnego rynku. Tutaj znajdziesz przykład analizy bottom-up:
- Podglądanie konkurencji. W przypadku tej metody trzeba spróbować pomyśleć czy jest konkurencja a jak nie to co jest dobrym odnośnikiem (rynek zbliżony). W przypadku naszej aplikacji proponowałbym sprawdzić np. ile osób wchodzi na stronę http://franchising.pl/. Tak, tak da się podejrzeć ile osób wchodzi na cudzej stronie – wejdź na http://www.similarweb.com/, wpisz stronę jaka cię interesuje 🙂 W przypadku analizowanej strony widzimy, że jest 140 tys. wejść na stronę w miesiącu. Zakładając 2 wejścia na stronę dla każdego unikalnego użytkownika daje nam to jakieś 70 tys. unikalnych użytkowników (będą w tym oczywiście nie tylko franczyzobiorcy ale również osoby zainteresowane tematem). Jeśli chcecie pomierzyć gotowość lokali do kupowania aplikacji możecie również rzucić w Apple Store i Google Play ile lokali jest w aplikacjach adresujących tą grupę (np. Gastronauci.pl lub Kekemeke). Jak używać similarweb na przykładzie możesz sprawdzićponiżej
- Research w internecie. Często dla innych potrzeb, ktoś wcześniej już oszacował interesujący Cię rynek. Poszukaj ekspertów, którzy coś takiego mogli przygotować. Warto zawsze skonfrontować wyniki tej metody z tym, co Ci wyjdzie z dwóch pierwszych metod. Jeśli różnica jest zasadnicza to warto się zastanowić, z czego to wynika. Słynny jest przypadek karmy dla zwierząt gdzie producenci na początku patrzyli tylko na rynek sprzedawanej karmy a dopiero potem zorientowali się, że dużo większy rynek to normalne jedzenie, resztki, które psy dostają do jedzenia. Zmiana definicji rynku powoduje inne nastawienie. Dla producentów karmy dla psów oznaczało to skupienie się nie na walce z konkurencją a na przekonaniu właścicieli psów, że lepiej dawać czworonogom jedzenie z puszki niż krakowską suchą i resztki ze stołu pańskiego. Wracając do naszej aplikacji dla franczyzobiorców poszczęściło się nam bo znaleźliśmy raport pokazujący nie tylko liczbę lokali ale również systemów franczyzowych: http://franchising.pl/abc-franczyzy/24/franczyza-polsce-rozwoj-rok-roku/ . Lokali jest prawie 59 tys. Jak widać rząd wielkości się zgadza z metodą drugą. Gdy nie ma raportów możesz skorzystać z 2 niezawodnych źródeł: Planner słów kluczowych AdWord (powie ci jakie słowa kluczowe powiązane z interesującym Cię tematem są poszukiwane i ile razy miesięcznie) oraz Menadżer reklam Facebooka (możesz zobaczyć jak dużo jest osób z kontem na fb, które spełnia dane kryteria – zainteresowania, miejsce zamieszkania, wiek itp.) . Takim o to sposobem oszacowaliśmy w ciągu pół dnia liczbę klientów 🙂 Poniżej przykład zastosowania Planera Słów Kluczowych:
- Trendy.Warto również sprawdzić trendy, w szczególności jeśli chodzi o słowa kluczowe dla Twojego binzesu. Poniżej jak to zrobić przy użyciu Google Trends
Jeśli chcecie wejść w szczegóły to proponujemy zrobić nasze szkolenie na temat badań rynkowych poniżej prezentacja z przeglądem tego co w nim znajdziecie i 3 filmikami:
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂
Z dalszych lektur polecamy:
Pingback: Komu zadać startupowe pytania? | StartupAkademia
Pingback: Co powinno być w prezentacji dla inwestora? | StartupAkademia
Pingback: Najczęściej czytane artykuły 2014 na Startup Akademii | StartupAkademia
Pingback: Typowe błędy startupów i jakie wnioski z nich wyciągnąć? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Co piszczy w trawie czyli trendy wg VC? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia
Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak szybko i tanio badać rynek i konkurencję? | StartupAkademia
Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia
Muszę przyznać, że jestem zaskoczony podejściem kilku osób. Doceniam pomysły, chyba pokuszę się nawet osobiście o realizację kilku z nich.
u230326 – Warto sprawdzić:
PolubieniePolubienie
Pingback: Jak zdobyć pierwszych 10 klientów? | StartupAkademia