Jak zarobić na niewiedzy gimnazjalistów?

zadane

Coraz więcej jest modeli biznesów opartych o social media ale nie koniecznie zmierzające do zbudowania drugiego facebooka. Zadane.pl, o którym poopowiadamy to model typu Q&A należący do kategorii social learning i o dziwo dość szybko zaczął zarabiać na siebie.  Poniżej opiszemy co sprawiło, że ten model zarabia na siebie i jest w stanie dokonywać globalnej ekspansji

„Produkt rozwiązujący problem”. Zadane.pl to platforma, na której możesz po zalogowaniu wrzucić zadanie z dowolnej dziedziny, z którym masz problem i ktoś po drugiej stronie z dużym prawdopodobieństwem je rozwiąże dla Ciebie. Nie wymyślono tutaj nowej potrzeby lecz stworzono lepszy sposób rozwiązywania wiecznego problemu uczniów.

„Dobrze zdefiniowany segment”. Segmentem, na który opiera się biznes to uczniowie i studenci. Dominuje podstawówka i gimnazjum. To, co sprzyja  rozwojowi produktów opartych o tę grupę to zabiegani rodzice, którzy nie zawsze znajdują czas by pomóc dzieciom z lekcjami. Dobrze zdefiniowany, wyraźny segment jest istotny pod kątem modelu zarabiania – zadane.pl zarabia na reklamach a jak wiadomo dobrze sprecyzowany segment pozwala osiągać lepsze ceny powierzchni reklamowej.

„User Generated Contet”. Mając na uwadze ilość zadań jakie się pojawia w systemie bardzo ważne jest tanie udzielanie odpowiedzi. Twórcy platformy osiągnęli to poprzez przyznanie użytkownikom możliwości odpowiadania na zadania. Nadal firma ma chmarę (około 300) moderatorów, ale tylko w modelu, w którym to użytkownicy odpowiadają na pytania można obsłużyć ilość zapytań jaka się pojawia obecnie na platformi.

Grywalność”. By zachęcić do dawania odpowiedzi wprowadzono punkty i rankingi. W ten sposób, jeśli chcesz otrzymywać odpowiedzi (co konsumuje punkty) musisz również ich udzielać (co generuje punkty).  Same punkty pozwalają nadawać również rangi poszczególnym użytkownikom, dzięki czemu czują się oni wyróżnieni i związani z platformą.

„Traffic początkowy”. Dość istotne było pozyskanie początkowego trafficu, który umożliwił stronie dość szybko wejście na poziom gdzie biznes sam zaczyna się kręcić. Pierwszy traffic pochodził z reklam w Internecie, ale również z konkursów organizowanych ze szkołami i kuratorium. Prowadzone akcje dały dużo pozytywnego szumu, który sam się rozchodził dzięki uwadze mediów.

„Skalowalność i szybka ekspansja”. W tego typu przedsięwzięciach ważne jest skalowalność biznesu (możliwość powtarzania go na większych rynkach) oraz szybka ekspansja. Po 4 latach zadane.pl działa na 35 rynkach i ma 22 mln unikalnych użytkowników. Szybki wzrost pozwala zmniejszyć prawdopodobieństwo skopiowania modelu biznesu i daje dostęp do reklamodawców, którzy szukają partnerów na kilku rynkach lokalnych.

Reasumując: wystarczy rozwiązać istniejący problem dobrze zdefiniowanej grupy użytkowników w tani sposób z elementami gry. Po wygenerowaniu w sposób sztuczny trafficu początkowego i potwierdzeniu, że da się na biznesie zarobić trzeba szybko urosnąć. Niby proste 😉

Z innych modeli typu Q&A rzućcie okiem na Quorę, o której pisaliśmy jakiś czas temu.

Resztę caseów w uporządkowanej tabeli znajdziesz tutaj: Lista caseów Startup Akademia

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Poniżej wywiad z jednym  z założycieli

Reklamy

10 thoughts on “Jak zarobić na niewiedzy gimnazjalistów?

  1. Pingback: Jak przyciągać traffic do biznesu off-linowego? | StartupAkademia

  2. Pingback: O co biega w grywalizacji? | StartupAkademia

  3. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak stosować grywalizację w praktyce | StartupAkademia

  5. Pingback: Jakie treści ludzie udostępniają? | StartupAkademia

  6. Pingback: Kiedy warto używać freemium a kiedy free trial? | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak zrobić startup oparty o wiedzę? | StartupAkademia

  8. Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia

  9. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  10. Pingback: Wielkość Kwejka czyli jak zarabiać na śmiesznych obrazkach…. | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s