Dziś będzie o najważniejszej rzeczy czyli jak sprzedawać (a raczej próbować sprzedawać 😉 produkt). Dużo było rzeczy na temat tego jak to robić od strony technicznej więc pora na trochę filozofii, która pozwala spojrzeć na wszystko z szerszej perspektywy 🙂
Generalnie mówimy o dwóch grupach działań – PUSH i PULL. Dla uzmysłowienia różnicy między nimi przykład, w szczególności dobrze zrozumiały dla facetów. Podrywanie jest to najlepiej znany nam sposób sprzedawania produktu (w tym przypadku nas samych). W tym obszarze metoda PUSH to chodzenie na dyskoteki, aktywne zaczepianie dziewczyn, pisanie 1000 sms, zasypywanie ich prezentami i podkreślanie, że są wyjątkowe, duża aktywność na portalach randkowych, przejście Tindera 10x i w tym duchu. W metodzie PUSH od razu i bardzo szybko przedstawiasz swój cel – konwersja jest niska, ale próbujesz niezliczoną liczbę razy, więc prędzej czy później osiągasz sukces. Świetnie się nadaje do odpowiednia „one-night-stand” czyli sytuacji gdy nie masz co liczyć na lojalność klienta, tudzież na to, że poleci Cię swoim znajomym.
W metodzie PULL dla odmiany starasz się być duszą towarzystwa i przez grupę swoich przyjaciół, znajomych mieć kontakt z dużą liczbą potencjalnych partnerów. Gdy jesteś w towarzystwie rozmawiasz o wszystkim i nie koncentrujesz się na „podrywaniu”. Przede wszystkim dużo słuchasz i starasz się być pomocny, lubiany i zawsze być na horyzoncie. Przejście do celu odbywa się dopiero po zbudowaniu więzi i z osobami, które jasno sygnalizują swoje zainteresowanie i jak można się domyśleć konwersja jest bardzo wysoka 🙂 W PULLu niejako klient wręcz prosi Cię byś mu coś sprzedał. Świetny przykład tego typu metod to oczywiście content marketing 🙂
Stosowanie PUSH czy PULL mocno zależy od rynku, na którym działasz, twojego budżetu i przede wszystkim od Twojej osobowości oraz zdolności sprzedażowych.
Na rynkach małych (mało potencjalnych klientów) będzie więcej PULL bo mała konwersja metody PUSH nie dałaby Ci pożądanej liczby klientów. Paradoksalnie na rynkach B2C również jest więcej PULL – głównie ze względu na wysoki koszt dotarcia do klienta, ale są przykłady akcji typowo PUSH (np. IKEA wysyłająca do wszystkich katalogi)
W praktyce będziesz stosował mix tych metod – dobrze zastanów się na co stawiasz 🙂
Mix ten będzie się też zmieniał w czasie. Poniżej przykład firmy, która oferowała SaaSa dla restauracji:
Rzuć też okiem na
Pingback: Jak łatwo namierzyć znajomych w gmailu? | StartupAkademia
Pingback: Dlaczego warto mimo wszystko bawić się w newslettery i mailing? | StartupAkademia
Pingback: Najczęściej czytane artykuły 2014 na Startup Akademii | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia
Pingback: O co biega w content marketingu? | StartupAkademia
Pingback: Jak ogarnąć inbound marketing z jednego miejsca? | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia
Pingback: Gdzie szukać info jak używać Facebooka? | StartupAkademia
Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia