Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10

Jak co (prawie) miesiąc dokładamy do naszego pakietu nowe rzeczy.   Tym razem również przeorganizowaliśmy i trochę nasz pakiet przydatnych narzędzi by łatwiej było Wam znaleźć to czego na danym etapie potrzebujecie. Dajcie znać czy jest lepiej. Pobrać cały pakiet możesz przechodząc do folderu na dropboxe. Poniżej opisaliśmy poszczególne elementy

Badania rynku i testowanie hipotez
Jednym z większych problemów, jaki obserwujemy to niestety brak wystarczającej znajomości rynku, na który chcecie wejść w szczególności klienta i konkurencji. Dlatego też, przygotowaliśmy przepasaną prezentację na temat badania ryku i konkurencji, w której znajdziecie opis 3 grup metod: konsultingowych, on-linowych i off-linowych. Nie wszystkim to wystarczy, więc poniżej parę dodatkowych zasobów, które pomogą Wam dobrze robić badania rynkowe

  1. Proponujemy zacząć od darmowego (tylko dla obserwujących bloga) szkolenia na temat MVP
  2. Szkolenie on-line pokazujące zastosowanie ponad 17 metod badań rynku i szpiegowania konkurencji
  3. Valdation cheet sheet od AppSumo czyli ściąga z tego jak szybko sprawdzić czy pomysł ma sens. Rzuć też okiem na to jak się robi MVP i na customer development
  4. Trzy przykłady storechecków (badania konkurencji w realu): sklep elektroniczny, skład drzewny, sklep modowy. Jeden z nich jest opisany w krótkim 2-minutowym filmiku
  5. Dwa przykłady analizy bottom-up (szacowanie wielkości i parametrów rynku). Więcej na w tym temacie znajdziesz w artykule omawiającym ogólnie badania rynku. W pliku pokazaliśmy jak łatwo możesz sobie oszacować wielkość rynku. Nagraliśmy też filmik, w którym tłumaczymy cała analizę
  6. Warto też zajrzeć do naszej bazy narzędzi. W zakładce „Market Research” znajdziecie listę przydatnych narzędzi do szpiegowania konkurencji i rozumienia klienta

Pozyskiwanie Finansowania
Startup potrzebuje kasy by sprawdzić czy biznes model ma sens a potem jeśli się uda to skalować biznes szybko i skutecnie. My jesteśmy zwolennikami by robić to jak najpóźniej, gdy macie już product-market fit. Bez względu na to, kiedy będziecie sięgali po finansowanie zewnętrzne poniżej parę dodatkowych zasobów, z których warto korzystać:

  1. Baza inwestorów, gdzie znajdziecie listę potencjalych źródeł wraz z krótkim opisem w czym się specjalizuje dany inwestor / platforma
  2. Przykład prezentacji dla inwestora w Power Poincie. Warto się zapoznać z opisem do tej prezentacji. Dużo dodatkowych artykułów (wywiady z inwestorami, przykłady prezentacj) znajdziecie na StartupAkademii w sekcji Kasa
  3. Ważnym elementem rozmowy z inwestorem jest model biznesu w Excelu, w szczególności, gdy idziecie po raz kolejny po finansowanie. Przygotowaliśmy dla Was opis biznesów on-linowych w postaci szkolenia on-linowego, gdzie pokazujemy również jak przedstawić je w Excelu. Korzystając z powyższego linku masz zniżkę 70% na kurs.
  4. Model biznesowy do analizy opłacalności sieci restauracji. Więcej o zarządzaniu tego typu biznesem znajdziesz tutaj. Polecamy również case Salad Story
  5. Model biznesowy e-commerce. Nim zaczniesz samodzielnie robić model koniecznie przeczytaj opis jak zbudować model biznesu w Excelu. Rzuć też okiem na case Amazona, wywiad z Jeffem Bezosem, przykład sprzedaży on-line bez konieczności posiadania sklepu on-line oraz jak pozyskiwać traffic przy biznesie on-line
  6. Model biznesowy w Excelu SaaSa opartego o abonamenty i reklamę. Jeśli interesuje Cię tego typu model warto przeczytać też nasze podsumowanie na temat SaaSów

Strategia
Dość szybko musisz ustalić, czym jest Twój biznes, – jaki to model biznesu jest. Na blogu dawaliśmy parę rad jak to zrobić i wskazówek czym się różnią poszczególne modele. Poniżej parę dodatkowych zasobów

  1. Jeśli chcesz uszczegółowić swoją wiedzę warto też zajrzeć do dla wspomnianego już szkolenia on-linowego zawierającego opis biznesów on-linowych: SaaS, 2-sided market, media site i e-commerce. Dowiesz się tak nie tylko, co jest ważne, ale także, jakie wartości KPIów są ok i na co warto zwrócić uwagę.
  2. Gdy już określisz swój model biznesu zajrzyj do naszej bazy casów i przejrzyj wszystkie biznesy, które mają taki sam biznes model jak ten, który wybrałeś – pozwoli Ci to zrozumieć zasady gry
  3. Dla ludzi, którzy wybierają SaaS mamy w pakiecie: Ultimate-SaaS-Metrics-Cheat-Sheet czyli ściągę z tego jak liczyć podstawowe KPI jeśli masz firmę typu SaaS. Koniecznie prześledź casy innych SaaSów: Dropboxa, Canvy, Brand24.pl ,Optimizely,Zapier,  prezentację Innovation Nest o Saasach oraz zobacz jak wydawać kasę w SaaSie
  4. W pakiecie znajdziesz również przykłady wyliczonych KPIów. Więcej na ten temat tego jak sensownie używać KPI znajdziesz w krótki przeglądzie na temat KPIów, filmiku wprowadzającym do Lean Analytics i prezentacji podsumowującej to podejście
  5. Gdybyś chciał poczytać więcej to warto zajrzeć do naszej bazy książek gdzie są linki do ważnych tytułów, które warto przeczytać. Generalnie lepiej brać angielskie wersje – polskie często słabo są przetłumaczone i na siłę jest tworzone nowe słownictwo. Jeśli nie masz za dużo czasu albo jesteś  sprytnie leniwy 😉 to polecamy przynajmniej zapoznać się ze skrótami najważniejszych trendów w startupowaniu: Running lean startup –  Ash Maurya, , Lean Startup,   Lean Analytics , Customer Development i Pirate Metrics –AARRR

Sprzedaż i Marketing
Bez klientów nie ma startupu (a przynajmniej tych udanych), więc stwierdziliśmy, że warto podrzucić Wam parę soczystych kawałków, które usprawnią pozyskiwanie tej rzadkiej zwierzyny

  1. Gdy brak Ci weny twórczej, jeśli chodzi o sposoby pozyskiwania klientów to warto zajrzeć do zestawienie przykładów growth hacków, trików i taktyk użytych przez innych. Kliknij na link a będziesz miał dostęp do pliku on-linowego z ponad 119 propozycjami, który regularnie powiększamy. By było łatwiej Wam się orientować w tej bazie dodaliśmy parę możliwości filtrowania. W kolumnie „C”-wskazujemy, na co działa dana technika – czy pozwoli Wam zwiększyć przychody (Revenue), czy też pozyskać nowego klienta (Acquisition), a może go aktywizować (Activation), utrzymać (Retention) czy też zachęcić do tego by Was polecał (Refferal)? Jak widać używamy pirate metrics czyli metodologii AARRR bo nazewnictwo jest w niej na tyle uniwersalne, że dużo nie trzeba tłumaczyć samej metodologii :). Kolejna kolumna „D” to motyw wykorzystywany, czyli jaki mechanizm jest użyty w danej technice. Wprowadziliśmy to by łatwiej było Wam zrozumieć i odnaleźć właściwą technikę – są one wystandaryzowane, więc łatwo zobaczyć jak dany motyw stosowały różne firmy. Potem jest opis użytej techniki i w kolumnie „F” typ rynku, na którym działa dana firma. Jeśli dla danego startupu jest dłuższy artykuł to w kolumnie „B” w nazwie startupu będzie zaszyty link do właściwego artykułu. Kliknij w niego by dowiedzieć się więcej o danym startupie.
  2. Przykład prezentacji dla klienta B2B. Nierzadko klientów trzeba urabiać przy użyciu prezentacji. Po przejrzeniu prezentacji warto przeczytać do niej komentarz, w którym omawiamy poszczególne elementy
  3. Rozpiska działań na push i pull dla biznesu B2B. W startupie trzeba znaleźć odpowiednią równowagę między metodami push i pull. W załączonym do pakietu Excelu pokazujemy na przykładzie jak to może wyglądać. Rzućcie też okiem na opis do rozpiski w Excelu
  4. Listę narzędzi wspierających pozyskiwanie klienta znajdziesz w naszej bazie narzędzi. W zakładce „Sprzedaż i Marketing” – jest ich obecnie ponad 80
  5. Dla wytrwałych poradnik Neila Patela „Growth hacking tactics”, czyli ściąga z tego, co to jest growth hacking, kto może być growth hackerem i jakie techniki możecie wykorzystywać. Jest to bardzo długie – ponad 100 stron i waży 200 MB. Możesz go również czytać na stronie bez konieczności pobierania
  6. Przykład prostego CRM, który sam możesz robić w oparciu o plik zawieszony na Google Drive. Więcej na ten temat CRMów znajdziesz tutaj, natomiast, jeśli chcesz zobaczyć bardziej zaawansowane rozwiązania rzuć okiem na Insightly.
  7. Poradnik jak zwiększyć traffic w 30 dni – również Neila Patela. Poradnik jest też dostępny pod tym linkiem. Przed zagłębieniem się w poradnik warto przejrzeć metody on-linowe i off-linowe pozyskiwania trafficu.
  8. Poradnik na temat marketing automation znów Neila

Zarządzanie zespołem
Twój mały kameralny zespół będzie Twoją rodziną, Twoją oporą a czasami kulą u nogi. By dobrze dobrać i zarządzać zespołem warto skorzystać z paru narzędzi

  1. Mapa kompetencji – podpowiada Ci jak Twój zespół jest przygotowany versus to, co potrzebujesz. Omówiliśmy to zagadnienie w krótkim artykule o dobieraniu sobie ludzi do zespołu
  2. Przykład analizy OLE (Overall Labour Efficiency), która pozwoli Ci zidentyfikować, na co tracisz czas i co z tym zrobić.
  3. Listę narzędzi poprawiających efektywność i zarządzanie znajdziesz w naszej bazy narzędzi. W zakładce „Zarządzanie i Efektywność”

Miłej lektury i jeśli będą pytania piszcie na facebooku lub na maila

Warto nas śledzić nie tylko na blogu ale także facebooku, twitterze, SlideSharze i YouTube.

Pozdrawiam

Asen

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s