W zespole mamy paru zagorzałych graczy (głównie strategie w szczególności SC2), więc nie mogliśmy pominąć tematu grywalizacji i tego, co można z nią zrobić w przypadku startupów. Temat jest obszerny, więc omówimy go w 2 częściach. Zaczniemy od tego, czym jest gra i grywalizacja i dlaczego warto je stosować zarówno wobec Waszych pracowników jak i klientów / użytkowników. Omówimy też trochę jak się zabrać do wdrażania elementów grywalizacji w firmie. Za parę tygodni z kolei przedstawimy parę casów ciekawego użycia grywalizacji.
W wielkim skrócie grywalizacja polega na zastosowaniu mechanizmów znanych z gier i ekonomii behawioralnej w innych obszarach by z czynności nudnych i monotonnych uczynić coś angażującego i ciekawego, stymulującego uczestnika do progresu (jakkolwiek ten progres sobie zdefiniujemy)
Proponujemy zacząć od krótkiej prezentacji Gabe Zichermann, w której opowie on w telegraficznym skrócie, czym są gry i grywalizacja i dlaczego będą one miały coraz większe znaczenie w tym jak robimy różne rzeczy w szczególności uczymy się, wchodzimy w interakcje z klientami i motywujemy pracowników. Z prezentacji dowiecie się:
- Co gry robią z Twoim mózgiem?
- Dlaczego gry powodują wzrost IQ?
- Jak wykorzystywana gry do edukacji?
- Czy gry wpływają na wzrost agresji?
- Co to jest Generacja G i jak będzie wyglądał świat przyszłości?
- Jak ciekawie można użyć grywalizacji w codziennym życiu (np. motywowanie do przestrzegania limitów prędkości i niskiego zużycia paliwa?
Następnie proponujemy przejść przez długą, ale bardzo ciekawą prezentację znów Gabe Zichermanna, w której w szczegółach opowie o tym jak działa gra, gracz i co można wyciągnąć z grywalizacji. Z filmiku (proponujemy zacząć od 3:30 minuty) dowiecie się między innymi:
- Czym jest grywalizacji, mechanizmy gry i filozofia gier?
- Jakie są najpopularniejsze gry i dlaczego ze wszystkiego da się zrobić zabawę, grę, sprawiającą przyjemność?
- Jak zmieniały się programy lojalnościowe w ciągu ostatnich 100 lat i jak jest to powiązane z grywalizacją?
- Dlaczego są tak ważne statusy?
- Jakie są podstawowe mechanizmy gry I co to są meta-gry oraz co one dają?
- Dlaczego podział na pracę I przyjemność nie jest już adekwatny?
- Dlaczego gry są tak cenne oraz jakie są typy graczy?
- Dlaczego zabawa i zaangażowanie są tak ważne i jak się zmieniają oczekiwania klientów w czasie?
- Przykłady grywalizacji oraz co zrobiono w nich dobrze a co źle?
- Co to znaczy ograć system (game the system) i jak temu przeciwdziałać?
- Jak można wykorzystywać elementy wirtualnej ekonomii i punkty doświadczenia w pracy?
- Co to jest „onboarding experience” i jak spowodować, aby użytkownicy / klienci zaangażowali się w grę?
Jeśli wolicie formę prezentacji polecamy rzucić okiem na poniższą prezentację Jacka Jankowskiego, która mocno wchodzi w opis gier, graczy, świat profesjonalnych graczy i tego jak się zarabia na grach obecnie oraz o tym jak używać grywalizacji. Dowiecie się z niej:
- Co to jest gra, jakie są typy graczy i gier i o co grają?
- Jak wygląda rynek gier elektronicznych?
- Kim są tzw. grube ryby (whales) w grach?
- Jak wyglądają wykorzystanie gier w marketingu?
- Na czym polega reklama i product placement w grach (IKEA w Sim City)?
- Co to są gry reklamowe, gry społeczne?
- Na czym polega grywalizacja (od slajdu 146)?
- Co nie jest grywalizacją?
- Ogólne wskazówki, co warto używać w grywalizacji z gier?
Ostatni element naszego długiego postu to prezentacja Marty Rauch, która pokazuje jak się zabrać do używania grywalizacji w firmie. W prezentacji dowiecie się, jakie są best practice, jeśli chodzi o gry oraz macie pokazane 6 kroków do wykonania przy wdrożeniu projektu opartego o grywazliację w firmie
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Jeśli nie padłeś po tej końskiej dawce polecamy:
- Szkolenie z Grywalizacji Gabe Zichermann – poziom 1 i poziom 2
- Case Zadane.pl, który mocno używa Grywalizacji
- Prezentację Pawła Tkaczyka (polskiego eksperta, jeśli chodzi o grywalizację)
- Do poczytania lub do posłuchania Grywalizacja Pawła Tkaczyka
- Wywiad z Pawłe Tkaczykiem – cz1 i cz2
Hej, ciekawe zestawienie materiałów dot. grywalizacji, szczególnie polecam szkolenie z Udemy, naprawde wciągające.
Sam temat grywalizacji w połączeniu z marketingiem zostal już omówiony bardzo szeroko. Ja do grywalizacji we własnym startupie podeszłam z nieco innej strony – jak wykorzystać ją w motywowaniu zespołu developerów. Razem z chłopakami stworzyłam startup – platformę dostepną na stronie http://getbadg.es dzięki której można zacząć rywalizować w swojej codziennej pracy programisty. Polecam spróbować i przekonać się osobiście jak grywalizacja wpływa na naszą efektywność!
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Hej
Dzięki wielkie za fajny link 🙂
Super, że udało Wam się przekłuć własne doświadczenia w fajny produkt 🙂
Pozdrawiam
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dzięki 🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: W Marcu jak w garncu czyli co się działo w StartupAkademii? | StartupAkademia
Pingback: Jak stosować grywalizację w praktyce | StartupAkademia
Pingback: Jak stworzono Tindera? | StartupAkademia
Pingback: Jak zwiększać wartość klienta (LTV) – praktyczne wskazówki | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić mobilny startup lokalny na zatłoczonym rynku – historia Yelpa? | StartupAkademia
Pingback: Fitocracy czyli jak połączyć fitness z social media i grywalizacją | StartupAkademia
Pingback: Jak zrobić startup oparty o wiedzę? | StartupAkademia
Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia
Pingback: 8 rzeczy, które musi umieć każdy marketer i growth hacker | StartupAkademia
Pingback: 50 twarzy starupowca czyli co warto czytać | StartupAkademia
Pingback: Pokemon Go – jakie startupy powstaną dzięki jego sukcesowi? | StartupAkademia
Pingback: Duolingo czyli jak zarobić na darmowych użytkownikach? | StartupAkademia