O co biega w grywalizacji?

W zespole mamy paru zagorzałych graczy (głównie strategie w szczególności SC2), więc nie mogliśmy pominąć tematu grywalizacji i tego, co można z nią zrobić w przypadku startupów. Temat jest obszerny, więc omówimy go w 2 częściach. Zaczniemy od tego, czym jest gra i grywalizacja i dlaczego warto je stosować zarówno wobec Waszych pracowników jak i klientów / użytkowników. Omówimy też trochę jak się zabrać do wdrażania elementów grywalizacji w firmie. Za parę tygodni z kolei przedstawimy parę casów ciekawego użycia grywalizacji.

W wielkim skrócie grywalizacja polega na zastosowaniu mechanizmów znanych z gier i ekonomii behawioralnej w innych obszarach by z czynności nudnych i monotonnych uczynić coś angażującego i ciekawego, stymulującego uczestnika do progresu (jakkolwiek ten progres sobie zdefiniujemy)

Proponujemy zacząć od krótkiej prezentacji Gabe Zichermann, w której opowie on w telegraficznym skrócie, czym są gry i grywalizacja i dlaczego będą one miały coraz większe znaczenie w tym jak robimy różne rzeczy w szczególności uczymy się, wchodzimy w interakcje z klientami i motywujemy pracowników. Z prezentacji dowiecie się:

  1. Co gry robią z Twoim mózgiem?
  2. Dlaczego gry powodują wzrost IQ?
  3. Jak wykorzystywana gry do edukacji?
  4. Czy gry wpływają na wzrost agresji?
  5. Co to jest Generacja G i jak będzie wyglądał świat przyszłości?
  6. Jak ciekawie można użyć grywalizacji w codziennym życiu (np. motywowanie do przestrzegania limitów prędkości i niskiego zużycia paliwa?


Następnie proponujemy przejść przez długą, ale bardzo ciekawą prezentację znów Gabe Zichermanna, w której w szczegółach opowie o tym jak działa gra, gracz i co można wyciągnąć z grywalizacji. Z filmiku (proponujemy zacząć od 3:30 minuty) dowiecie się między innymi:

  1. Czym jest grywalizacji, mechanizmy gry i filozofia gier?
  2. Jakie są najpopularniejsze gry i dlaczego ze wszystkiego da się zrobić zabawę, grę, sprawiającą przyjemność?
  3. Jak zmieniały się programy lojalnościowe w ciągu ostatnich 100 lat i jak jest to powiązane z grywalizacją?
  4. Dlaczego są tak ważne statusy?
  5. Jakie są podstawowe mechanizmy gry I co to są meta-gry oraz co one dają?
  6. Dlaczego podział na pracę I przyjemność nie jest już adekwatny?
  7. Dlaczego gry są tak cenne oraz jakie są typy graczy?
  8. Dlaczego zabawa i zaangażowanie są tak ważne i jak się zmieniają oczekiwania klientów w czasie?
  9. Przykłady grywalizacji oraz co zrobiono w nich dobrze a co źle?
  10. Co to znaczy ograć system (game the system) i jak temu przeciwdziałać?
  11. Jak można wykorzystywać elementy wirtualnej ekonomii i punkty doświadczenia w pracy?
  12. Co to jest „onboarding experience” i jak spowodować, aby użytkownicy / klienci zaangażowali się w grę?


Jeśli wolicie formę prezentacji polecamy rzucić okiem na poniższą prezentację Jacka Jankowskiego, która mocno wchodzi w opis gier, graczy, świat profesjonalnych graczy i tego jak się zarabia na grach obecnie oraz o tym jak używać grywalizacji. Dowiecie się z niej:

  1. Co to jest gra, jakie są typy graczy i gier i o co grają?
  2. Jak wygląda rynek gier elektronicznych?
  3. Kim są tzw. grube ryby (whales) w grach?
  4. Jak wyglądają wykorzystanie gier w marketingu?
  5. Na czym polega reklama i product placement w grach (IKEA w Sim City)?
  6. Co to są gry reklamowe, gry społeczne?
  7. Na czym polega grywalizacja (od slajdu 146)?
  8. Co nie jest grywalizacją?
  9. Ogólne wskazówki, co warto używać w grywalizacji z gier?

Ostatni element naszego długiego postu to prezentacja Marty Rauch, która pokazuje jak się zabrać do używania grywalizacji w firmie. W prezentacji dowiecie się, jakie są best practice, jeśli chodzi o gry oraz macie pokazane 6 kroków do wykonania przy wdrożeniu projektu opartego o grywazliację w firmie

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Jeśli nie padłeś po tej końskiej dawce polecamy:

  1. Szkolenie z Grywalizacji Gabe Zichermann – poziom 1 i poziom 2
  2. Case Zadane.pl, który mocno używa Grywalizacji
  3. Prezentację Pawła Tkaczyka (polskiego eksperta, jeśli chodzi o grywalizację)
  4. Do poczytania lub do posłuchania Grywalizacja Pawła Tkaczyka
  5. Wywiad z Pawłe Tkaczykiem – cz1 i cz2

16 thoughts on “O co biega w grywalizacji?

  1. Hej, ciekawe zestawienie materiałów dot. grywalizacji, szczególnie polecam szkolenie z Udemy, naprawde wciągające.
    Sam temat grywalizacji w połączeniu z marketingiem zostal już omówiony bardzo szeroko. Ja do grywalizacji we własnym startupie podeszłam z nieco innej strony – jak wykorzystać ją w motywowaniu zespołu developerów. Razem z chłopakami stworzyłam startup – platformę dostepną na stronie http://getbadg.es dzięki której można zacząć rywalizować w swojej codziennej pracy programisty. Polecam spróbować i przekonać się osobiście jak grywalizacja wpływa na naszą efektywność!

    Polubione przez 1 osoba

  2. Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia

  3. Pingback: W Marcu jak w garncu czyli co się działo w StartupAkademii? | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak stosować grywalizację w praktyce | StartupAkademia

  5. Pingback: Jak stworzono Tindera? | StartupAkademia

  6. Pingback: Jak zwiększać wartość klienta (LTV) – praktyczne wskazówki | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak zrobić mobilny startup lokalny na zatłoczonym rynku – historia Yelpa? | StartupAkademia

  8. Pingback: Fitocracy czyli jak połączyć fitness z social media i grywalizacją | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak zrobić startup oparty o wiedzę? | StartupAkademia

  10. Pingback: Słowniczek startupowca czyli co oznaczają ważne terminy? | StartupAkademia

  11. Pingback: 8 rzeczy, które musi umieć każdy marketer i growth hacker | StartupAkademia

  12. Pingback: 50 twarzy starupowca czyli co warto czytać | StartupAkademia

  13. Pingback: Pokemon Go – jakie startupy powstaną dzięki jego sukcesowi? | StartupAkademia

  14. Pingback: Duolingo czyli jak zarobić na darmowych użytkownikach? | StartupAkademia

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.