Jak nie pozabijać współzałożycieli?

founders ground rules

Ze startupem jest trochę jak ze związkiem – na początku założyciele jedzą sobie  z dzióbków a potem pojawiają się momenty, w których macie ochotę rozszarpać resztę założycieli na kawałki najlepiej przy użyciu bardzo brutalnej i krwawej metody :). Nie raz to widziałem i znam to z autopsji, więc podejrzewam, że jest to dość typowe zjawisko. Część rzeczy jest nie do uniknięcia (np. huśtawka emocjonalna) ale dziś podpowiemy, co trzeba zrobić zawczasu by minimalizować ryzyko wojny wśród założycieli. Zasad będzie pięć:

  1. Upewnijcie się, że zespół jest właściwy do biznesu, który rozpoczynacie. Jeśli wśród założycieli jest 2 grafików i 1 filolog to będzie Wam niezmiernie ciężko stworzyć nowego facebooka. W startupie trzeba uczyć się wiele na temat klienta, rynku oraz paru rzeczy, których nigdy nie robiliście. Jeśli nie macie podstawowych wymaganych w danej branży zdolności będziecie jak dzieci we mgle a od tego jest tylko krok do porządnej kłótni. O tym jak upewnić się, że nie macie problemu w tym obszarze więcej znajdziecie tutaj.
  2. Podzielcie się obowiązkami. Niektórzy mylą start-up z projektem studenckim, w którym liczą się chęci a nie wyniki. Niestety w startupach (nawet tych non-profit) liczą się wyniki: ilość pozyskanych klientów, zysk per klient, czas dojścia do rentowności itp. Co za tym idziemusicie ustalić kto czym się zajmuje w startupie. Na poziomie założycieli musi być przypisana 1 (i tylko 1 osoba) do danego tematu. Nie oznacza to, że inni założyciele, członkowie zespołu nie mają brać w tym udziału ale 1 osoba musi na siebie wziąć ciężar koordynowania działań w danym obszarze, nauki i dowożenia rezultatów. Wspólne robienie wszystkiego oznacza rozmycie odpowiedzialności i opóźnienia w wykonaniu. Polecamy również zarządzanie przez tabelkę: wypisanie kto co ma robić i na kiedy a następnie rygorystyczne sprawdzanie gdzie jesteście z danymi tematami. Takie podejścia pozwala gadać o faktach a nie emocjach.
  3. Określcie kto ile czasu poświęca na Wasz startup. Niewiele startupów w Polsce może sobie pozwolić, aby 100% czasu założyciele poświęcali firmie. Jesteśmy biednym krajem, gdzie założyciele w pierwszej fazie robią startupa po godzinach między 21:00 a 3:00. Jakoże każdy będzie z Was miał inne zobowiązania dobrze sobie ustalić minimalną liczbę godzin, jakie poświęcacie na Waszego startupa. Bez tego pojawią się prędzej czy później wzajemne pretensje między założycielami – w szczególności, jeśli nie będzie szło zgodnie z założeniami.
  4. Określcie model podejmowania decyzji. Niby drobnostka, ale bez tego Wasza pierwsza kłótnia będzie dotyczyła wyboru spinaczy tudzież kolorów firmowych. Musi być jasność co do dwóch rzeczy: nie wszystkie decyzje jest sens podejmować zbiorowo w pełnym składzie założycieli (bo w startupie mimo wszystko chodzi o to by iść szybko do przodu); musi być precyzyjnie określone, które decyzje podejmowane są wspólnie przez założycieli. Musicie też mieć ustalone jak podejmujecie decyzje wymagające wypowiedzenia się wszystkich założycieli (czy wszyscy muszą być na tak, czy też wystarczy zwykła większość a może ktoś ma prawo veta).
  5. Utrzymujcie częsty kontakty ze sobą. Podział obowiązku oznacza, że nie będziecie widzieli wszystkich szczegółów a to oznacza, że musicie często kontaktować się ze sobą by wymieniać się spostrzeżeniami, sprawdzać statusy zadań i podejmować decyzję. W USA duża część założycieli zamieszkuje razem w jednym mieszkaniu (które jednocześnie jest biurem). Oczywiście Ci założyciele są zazwyczaj całkowicie skupieni na swoim startupie. Istnieją również przykłady odwrotnych startupów gdzie praca robiona  jest zdalnie (patrz WordPress, którego założyciele mieli możliwość fizycznie spotkać się dopiero po paru latach). W obu przypadkach trzeba zadbać by kontakty były częste

Tyle a teraz zróbcie sobie rachunek sumienia i zobaczcie ile z powyższych rzeczy macie u siebie wdrożone 🙂

W tym samym temacie polecamy również poczytać o tym jak spieszyć się w startupie i przejrzeć 19 rad, które pozwolą Ci  poprawić efektywność Twojego startupu

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

Z dalszych lektur polecamy również:

  1. Parę rad jak mieć dobre relacje z partnerem biznesowym
  2. Co oznacza zarządzać startupem w praktyce?
  3. Poradnik o efektywnej pracy w startupie

19 thoughts on “Jak nie pozabijać współzałożycieli?

  1. Pingback: Jak rekrutować do startupa? | StartupAkademia

  2. Pingback: Uniwersalny startupowiec czyli jak iść do przodu? | StartupAkademia

  3. Pingback: Typowe błędy startupów i jakie wnioski z nich wyciągnąć? | StartupAkademia

  4. Pingback: Co trzeba zrobić przed fazą wzrostu? | StartupAkademia

  5. Pingback: Jak być dobrym prezesem startupu? | StartupAkademia

  6. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  7. Pingback: Błędy startupów wg Guya Kawasakiego | StartupAkademia

  8. Pingback: Co byś powiedział swoim dzieciom gdyby myślały o startupie? | StartupAkademia

  9. Pingback: Jak stworzyć startup wg Y-Combinator? | StartupAkademia

  10. Pingback: Zespół, założyciele i egzekujca czyli co musi działać perfekcyjnie w startupie? | StartupAkademia

  11. Pingback: Śpieszmy się robić startup tak szybko psuje się nastrój | StartupAkademia

  12. Pingback: Czym się różni praca w korpo od pracy w startupie? | StartupAkademia

  13. Pingback: Parę rad dla startupów od VC i byłego startupowca | StartupAkademia

  14. Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia

  15. Pingback: Jak zarabiać na ręcznie robionych drobiazgach czyli Etsy od kuchni? | StartupAkademia

  16. Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia

  17. Pingback: Co powinno być w prezentacji dla inwestora? | StartupAkademia

  18. Pingback: 9 filmów, które powinien obejrzeć każdy startupowiec | StartupAkademia

  19. Pingback: Skąd brać pieniądze na startup? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s