Jak zrobić udaną platformę pośredniczącą między grafikami a firmami?

99designs

Coraz więcej mamy przykładów udanych biznesów, które pełnią rolę platformy pośredniczącej między 2 grupami (tzw. 2-sided market). Do tej grupy należą m in.: booking.com, AirBnB, Uber, zadane.pl (więcej o nich tutaj), Whatsi (więcej o nich tutaj)  Omówimy jeden z bardzo udanych przykładów stworzonych przez Polaka Matta Mickiewicza. Pokrótce przedstawimy główne elementy, które sprawiają, iż ten biznes jest wzorem do naśladowania.

„Niedoskonałość rynku”.  Jeśli chcesz stworzyć udany biznes oparty o 2-sided market to musisz szukać specyficznych rynków. Najlepiej, jeśli jest on rozproszony (nie ma dużych graczy), usługi są relatywnie drogie, ciężko jest sprawdzić zawczasu jakość dostarczanego produktu, z usług korzystasz średnio-często (na tyle często by powracać ale nie na tyle często by mieć swojego ulubionego dostawcę z którym utrzymujesz stałą relację). Jak widać z krótkiego opisu rynek grafiki nadaje się wręcz idealnie: ludzi, którzy umieją rysować jest dużo i jest na tym rynku mała koncentracja, ciężko jest zawczasu sprawdzić czy ktoś trafi w Twoje gusta i nie jest to usługa za 12 groszy. Dodatkowym ważnym aspektem jest trudność w komunikacji z grafikami (ty nie wiesz o co Ci chodzi, a grafik ma swój proces twórczy dla ciebie niezrozumiały). 99designs.com jest głównie kierowane do małych i średnich firm, którym ciężko jest znać dobrych grafików, jeśli jedynie sporadycznie potrzebują ich usług i nie mają czasu na tworzenie pseudo przetargów, które miały by wyłonić najlepszego wykonawcę.

„Standaryzacja”. Bardzo ważne jest w tego typu modelach biznesowych by produkt był wystandaryzowany i aby obie strony 2-sided market dokładnie wiedziały co jest do zrobienia (graficy) i co jest produktem końcowym (klienci). Jako pośrednik odpowiadasz, za jakość produktu robionego w oparciu o Twoją platformę – jeśli będzie ta jakoś słaba ciężko będzie Ci pozyskać i klientów i dostawców usług / produktu. W przypadku 99designs oznacza to, że klient w 7 dni dostanie od kilku do kilkunastu projektów, po określonej przez siebie z góry cenie, na bazie jego briefu w ustalonym formacie i nabędzie również prawa autorskie do jego stosowania. Z kolei grafik będzie miał pewność, że dostanie pieniądze na czas i nie będzie musiał się martwić o stronę prawną, finansową i pozyskiwać nowego klienta. Udało się podsumować w 2 zdaniach to co najważniejsze w platformie ale by to osiągnąć w tle trzeba wykonać masę roboty (IT, prawnik, długie rozmowy z grafikami i klientami).

„Model konkursu”. Dzięki modelowi konkursu 99designs wypłynęło na szerokie wody i szybko było w stanie zdobyć pozycję lidera. Z jednej strony dawało to klientom możliwość wyboru spośród kilku opcji (to jest ogromna wartość jak się nie wie, co się chce) a grafików mobilizowała do dobrego odczytywania potrzeb klienta i pracy zgodnie z deadlinami (z tym zawsze jest duży problem). Dodatkowo, konkursy dają wartość emocjonalną obu stronom – wygrywający grafik czuje się lepiej gdyż wybrano go spośród kilku, kilkunastu kolegów; klient czuje się jak wielka firma, o którą dostawcy walczą. Element grywalizacji jest wbrew pozorom super ważny. Warto zwrócić uwagę, że 99designs wprowadza też inne tryby, które dodatkowo generują całkiem niezłą sprzedaż i zapełniają jeszcze mniejsze nisze. Obecnie można na 99designs.com kupić już gotowe loga, zlecić, krótkie zadanie (zmodyfikuj mi rysunek) do wykonania w ciągu dnia, można pracować również w trybie 1:1 z wybranym np. uprzednio poznanym grafikiem (tutaj 99designs.com pełni rolę administratora procesu)

„Strategia 1 niszy”. Często i gęsto startupy zapominają o fokusie na 1 grupie klientów. Tylko przy odpowiedniej selekcji można stworzyć dobry produkt (jeśli pasuje do wszystkich to pasuje do nikogo) i w miarę tanio urosnąć. 99designs koncentruje się tylko na tworzeniu grafik.

„Pricing”. Ceny na platformie są dla modelu konkursowego wyznaczane przez klienta. Jest to o tyle dobre, że rynek poprzez zmiany w popycie i podaży zadecyduje sam, jaki poziom cen jest efektywny. W przypadku produktów gotowych widać, że trzymany jest jeden poziom cen dla wszystkich produktów z danej grupy. Tutaj też stosowane są psychologiczne poziomy cen (99,19,29 – wbrew pozorom to mocno działa). Sam 99designs.com oczywiście zarabia z prowizji przy sprzedaży produktów przechodzących przez  jego market, co powoduje, że jest zainteresowany w tym by jego market rósł

Jak widać najważniejszy jest fokus i znalezienie rynku, na który jest mało efektywny i obie strony nie są zadowolone z tej sytuacji. Nie możesz za szybko rosnąć i nie idź w dywersyfikację jeśli nadal nie masz grupy wiernych i zakochanych w Twoim produkcie i brandzie klientów 🙂

Jeśli chcesz poczytać jak można stosować 99designs.com jako narzędzia:

Wszystkie casy do wglądu znajdziecie tutaj.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

18 thoughts on “Jak zrobić udaną platformę pośredniczącą między grafikami a firmami?

  1. Pingback: Gdzie są stosowane modele crowdingowe? | StartupAkademia

  2. Pingback: Jak zarobić na drogich usługach? | StartupAkademia

  3. Pingback: Jak wywrócić wszystko do góry nogami | StartupAkademia

  4. Pingback: Jak zrobić profesjonalną platformę? | StartupAkademia

  5. Pingback: Jak połączyć tradycję z nowoczesnością? | StartupAkademia

  6. Pingback: Globalny startup z Australii czyli jak się robi biznesy zdalnie. | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak zarobić na kursach on-line? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak stworzyć marketplace? | StartupAkademia

  9. Pingback: Pozyskiwanie funduszy na startup w obszarze mody | StartupAkademia

  10. Pingback: Jak skalować na przykładzie firmy sprzątającej? | StartupAkademia

  11. Pingback: Shoptiques czyli startup dziewczyny z Kirgistanu | StartupAkademia

  12. Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia

  13. Pingback: Wszystko co musicie wiedzieć o marketplacach | StartupAkademia

  14. Pingback: Jak stworzyć udany marketplace w Polsce? | StartupAkademia

  15. Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia

  16. Pingback: Czy da się zrobić marketplace drobnych usług? | StartupAkademia

  17. Pingback: Jak stworzyć udany SaaS w Polsce? | StartupAkademia

  18. Pingback: Jak stworzyć firmę usługową? | StartupAkademia

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.