Jak zrobić profesjonalną platformę?

Jeśli się uczyć to od najlepszych. Mamy dla Was bardzo długą, ale też inspirującą prezentację o Linkedinie. Firma ta jest przykładem udanej dysrupcji (więcej o dysrupcji tutaj). Linkedin to największa platforma profesjonalna social network. Warto jest zobaczyć, co spowodowało, że jest tak dobra dzisiaj i czym różni się od innych social media. Należy pamiętać, że Linkedin już nie działa tylko na rynku rekrutacji, ale też staje się coraz bardziej narzędziem wspierającym biznes na wielu płaszczyznach i ma coraz większe aspiracje by wejść mocniej na rynek CRM oraz contentu profesjonalnego. Jeśli myślisz o 2-sided market (lub ich podgrupie – platform) to zobacz bardzo złożony jest Linkedinie. Mimo tego poszczególne jego biznesy łączą się w jedną całość i napędzają się nawzajem tworząc zróżnicowane źródła przychodów.

Prezentacja jest długa, ale warto ją przejrzeć. Dla ułatwienia podajemy na których slajdach co można znaleźć tak abyście nie musieli brnąć przez wszystko 🙂 Dowiecie się z niej:

  1. Dlaczego Linkedin pomimo swojego relatywnie małego rozmiaru w porównaniu do innych gigantów jest tak ciekawy (slajd 5-6 i 14 oraz 16)
  2. Jaki jest profil użytkowników Linkedin (slajd 7-9)
  3. Historia powstania Linkedina (slajd 15 i 16)
  4. Przychody Linkedina oraz ich źródła – dziś i jutro (slajd 19,86,99)
  5. Jakie 4 grupy użytkowników korzystają z Linkedina i jak Linkedin zadbał o ich potrzeby (slajd 23-40)?
  6. Jakie są koła napędowe tego businessu (moduł rekrutowania – slajd 42-78, moduł biznesowy – slajd 79-86, moduł contentowy – slajdy 87-105)
  7. Jakie innowacje wprowadził Linkedin w obszarze rekrutacji (slajdy 42-78)?
  8. Konkurencja Linkedina – inne koncepty takie jak np. sieci niszowe, strony polecające ścieżkę kariery, portale rekrutujące z ogłoszeniami o pracę, big data sourcing oraz inne clony Linkedin (slajd 18 i 73)
  9. Jakie innowacje wprowadził Linkedin w sposobie prowadzenia biznesu(slajd 79-86)?
  10. Dlaczego kupił platformy produkujące lub obsługujące content: Sliedshare, Pulse, Maybe i inne (slajdy 87-105)?
  11. Ile przeznaczają na reklamę i rozwój produktu oraz jaka przyszłość ich czeka (slajd 98-116)?
  12. W co inwestują i dlaczego (slajd 103)?

Na deser warto przejrzeć film założyciela Linkedin, w którym tłumaczy jak skalowali biznes:

Polecamy również inne przykłady dysrupcji:

  1. Opis początków Linkedin
  2. Linkedin – growth engines
  3. Raynaira
  4. IKEA
  5. Biedronka
  6. 99designs

Pozostałe casy znajdziecie w naszej bazie casów