Fitocracy czyli jak połączyć fitness z social media i grywalizacją

fitocracy

Jest duża szansa, że postanowiłeś w Nowym Roku spalić boczki i wyrzeźbić ciało przed letnim szałem ciał na plaży 😉 . Dla tych, którzy szukają motywacji by ćwiczyć regularnie lub interesują się w czym jeszcze można zrobić social media polecamy Fitocracy – fitness social network, który wykorzystuje grywalizację by Cię zachęcić do zdrowszego życia. Ten startup ma obecnie około 2 mln użytkowników i nie jest pewne czy uda mu się zdominować rynek, ale użył ciekawych rozwiązań, którym warto się bliżej przyjrzeć. Poniżej Fitocracy w skrócie

„Własne gorzkie doświadczenia”. Dwóch założycieli Fitocracy Dick Talens i  Brian Wang lubiło grać w gry komputerowe i większość czasu spędzali przed komputerem. Nie sprzyjało to utrzymaniu linii, więc jako nastolatkowie musieli zabrać się za metodyczne chudnięcie i poprawę formy. W ten sposób sprytnie zaoszczędzili sobie trudu robienia badań rynkowych – robili po prostu produkt dla ludzi, którzy przechodzi przez podobne problemy jak oni. Dzięki temu zdawali sobie sprawę, że nie chodzi tylko o pochłanianie mniejsze ilości jedzenie i zwiększenie ćwiczeń, ale o zmianę podejścia i wyrobienie nawyków. Wiedzieli też, że werables nie są rozwiązaniem samym w sobie. Dość dobrze grupę docelową Fitocracy i ich ból pokazuje poniższy filmik promocyjny:

Wniosek: Rób badania rynku. Jeśli chcesz uniknąć bólów uczenia się grupy docelowej od nowa wybierz sobie grupę na które się dobrze znasz – np. osoby podobne do Ciebie 🙂

Grywalizacja”. Jako byli gracze wiedzieli, że nic tak dobrze nie wpływa na pobudzanie do działania jak punkty i lista wyników. Zastosowali kilka mechanizmów z gier by przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć zaangażowanie oraz stymulować ich do działania. Udało się im nie tylko przyciągnąć 2 mln użytkowników, ale spowodować, że korzystają oni z Fitocracy ponad 5 godzin w miesiącu. W Fitocracy znajdziecie nie tylko system punktowy, badge, ale również wyzwania.
Wniosek: Umiejętnie stosuj w praktykę grywalizację. Pozwoli Ci to nie tylko przyciągnąć klientów, ale również dostarczyć Twoim klientom wynik, jakiego się spodziewają


„Społeczność”.
Grywalizacja przyciąga do Fitocracy, ale to co w dużej mierze powoduje, że ludzie zostają i nadal używają aplikacji to społeczność, grupka Twoich znajomych, która Cię wspiera i radzi Ci co i jak robić. Tworzenie społeczności w Twoim produkcie tworzy również swoistą barierę wejścia dla nowych graczy – klienci nie przesiądą się na ich produkt bo stracą społeczność jaką zbudowali na Fitocracy. Ze względu na naturę relacji osoby na Fitocracy nie muszą używać true identity (zmniejsza to opory przy rozmawianiu o kwestiach związanych z ćwiczeniami). Polecamy poniższy filmik, w którym założyciele mówią więcej o społeczności Fitokratów

Komunikowanie się z innymi użytkownikami bardzo dobrze widać w tym filmiku pokazującym wersję desktopową oraz wersję na iPhone Fitocracy
Wniosek: Jeśli ma to sens, to stwórz wokół Twojego produktu społeczność lub na jego bazie. Dobra społeczność (jak to ma miejsce w przypadku Reddit, Product Hunta, NomadList) daje Ci dużą przewagę

„Low Costowe rozwiązania”. Fitocracy jest po części marketplacem dla trenerów osobistych. W pewnym sensie jest to rozwiązanie low costowe (jak Raynair i Biedronka 😉 ) ale na 3 różnych poziomach. Społeczność zastępuje w wielu aspektach trenera osobistego. Oprócz tego możesz dołączyć do grupy prowadzonej przez 1 trenera osobitego, który doradza Wam jak rozwijać swoją krzepę i kondycję  🙂  Masz  też dostęp do webinarów i hangoutów prowadzonych przez Waszego trenera oraz do sesji Q&A. Trochę droższa wersja to zamawianie trenera do treningów 1 na 1.
Wniosek: Przeanalizuj czy nie ma sensu stworzyć oferty low costowej w Twoje branży

„Marketing”. W przypadku startupu płatna reklama zazwyczaj nie wystarczy by rozwinąć się szybko nie bankrutując przy okazji. Fitocracy wykorzystało bardzo dobrze, jako kanał do pozyskiwania klientów Reddita (grupy o fitness), http://xkcd.com/ (stronę z kreskówkami) oraz celebrytów (Arnold Schwarzenegger). Duża rolę odegrał również pozytywny Word of Mouth – nie ma nic lepszego niż zadowoleni klienci, którzy Cię reklamują Cię 🙂
Wniosek: Jeśli chodzi o marketing bądź kreatywny – więcej tricków znajdziesz w naszej bazie growth hacków i tricków (ponad 141 propozycji). Zacznij obserwować bloga przez maila by dostać do niej dostęp 

Na sam koniec wywiad z założycielami Fitocracy

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Artykuł o grywalizacji i zastosowaniu jej w praktyce
  2. Case Facebook, Linkedin
  3. Case Benefit System

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli go prześlesz mu lub udostępnisz 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s