W swojej karierze jako startupowiec będziesz robił dwa typy ważnych prezentacji. Pierwsza z nich to prezentacja dla potencjalnego klienta . Drugi ważny typ prezentacji to prezentacje dla potencjalnych inwestorów. Waga prezentacji dla inwestora nie wynika tylko z jej mocy sprawczej (może ci załatwić kasę potrzebną na dalszy rozwój) ale również z faktu, że próbując się sprzedać musisz sam sobie doprecyzować o co chodzi w Twoim biznesie, a co za tym idzie przemyśleć i umiejętnie opisać kim Ty jesteś i jaka jest Twoja przewaga. Uprzedzamy, że często jest to bolesne przejście, ale bardzo potrzebne by iść do przodu z lub bez inwestora.
Przejdźmy przez poszczególne elementy, które się powinny znaleźć w tej prezentacji.
- Opis problemu. Tutaj musisz wyłożyć w paru żołnierskich słowach, jaki uważasz, że klient ma problem. Dobrze, jeśli jest to poparte dowodami – nagrana rozmowa z klientem, opisanie dnia z życia klienta, fotki i ankieta (jako wsparcie) na grupie klientów. Mała przestroga – problem musi być na tyle istotny by ktoś (niekoniecznie ten, kto problem ma) chciał zapłacić za jego rozwiązanie. Zamiast problemu może być również potrzeba
- Wasze Rozwiązanie. Tutaj prezentujesz, w jaki sposób chcesz pomóc klientowi, jak działa Twoje rozwiązanie, jakie korzyści daje klientowi Twój produkt. W tej sekcji powinien się znaleźć dodatkowo schemat funkcjonowania Waszego produktu, oraz opis tego jak ma korzystać z produktu klient i jak się on wpisuje w codzienne działanie klienta. Rozwiązanie zawsze generuje pewne niedogodności, które jednak nie mogą być większe niż korzyści, jakie klient ma z Twojego produktu. Dobrze mieć prototyp produktu, jego makietę, rozdać próbki osobom obecnym na spotkaniu.
- Klienci. Jak już inwestor kupił opowieść o Was, jako o rycerzu na białym koniu rozwiązującego wszystkie problemy tego świata dla jednego klienta musicie pokazać na LICZBACH, że klientów jest na tyle dużo byście mogli osiągnąć rentowność. Z rzeczy, które inwestorowi a i Wam wydadzą się podejrzane to: „Wszyscy są naszymi klientami”, „Będziemy jednocześnie elastyczni, uniwersalni i wyróżniający się”, „Klienci będą korzystać z naszego produktu cały czas, całe życie”. Dodajmy, że liczbę klientów, ich konsumpcję (np. ile pączków zjedzą w ciągu roku itd.) musicie oszacować paroma metodami by było to wiarygodne. Więcej na ten temat tutaj)
- Ulubione zdanie każdego inwestora, które wywołuje salwę śmiechu to: „Jesteśmy pierwsi na świecie i nie mamy konkurencji”. Tego typu rzeczy się zdarzają, ale jest to bardzo, bardzo rzadkie i raczej nie zakładaj tego. Jeśli tak twierdzisz to znaczy, że albo nie zbadałeś dobrze swojej konkurencji albo nie zrozumiałeś jak działa klient i co w JEGO ocenie jest konkurencją dla Ciebie (tak; konkurencję definiuje klient a nie Ty). Nawet facebook miał olbrzymią konkurencję. Pomijając inne próby budowania social networks facebook musiał walczyć z: komunikatorami wszelkiej maści, mailami, telefonami, portalami rozrywkowymi itp. Przegląd konkurencji powinien być dość szeroki i powinieneś ocenić Was na tle tej konkurencji – w czym ty jesteś mocni a w czym oni. Z tego też wyjdzie jakie masz szanse na sukces
- Model biznesu. Powoli dochodzisz do sedna. W tej sekcji wytłumaczysz na czym zarobisz i na czym spalisz pieniądze, jak pozyskasz i rozwiniesz klientów. Proponujemy opisać to w jakiś uporządkowany sposób np. canva model (przykład znajdziesz tutaj)
- Zespół. Tu powinny się znaleźć Wasze uśmiechnięte twarzyczki, rola poszczególnych osób w zespole, doświadczenie i ile czasu na to poświęcać będziecie (Inwestor daję kasę i chce wiedzieć ile wy wkładacie ze swojej strony czas). Jeśli wszyscy odpowiadają za wszystko lub są ważne kompetencje niepokryte przez team to jest problem. Warto mieć ustalone między założycielami tzw. ground rules – czyli reguły wg, których postępujecie. Więcej o tym jak powinny być pokryte kluczowe aktywności znajdziesz tutaj.
- Co chcecie.? Tutaj w końcu możecie powiedzieć pogadać o tym czego chcecie od słuchacza. Bądźcie chciwi – nie zadawalajcie się samymi pieniędzmi – proście o kontakty, wiedzę, biuro, dostęp do xero i naukę. Możecie nawet prosić o wsparcie ludzkie. Kasa to wbrew pozorom najłatwiejsza część biznesu. Gdyby chodziło tylko o kasę to największe i najbardziej udane inkubatory były zarządzane przez banki.
Jak skończysz prezentację to niestety masz jeszcze 2 rzeczy do zrobienia na bazie tej prezentacji: 1-stronicowe podsumowanie (najlepiej coś w stylu infografiki), elevator pitch. Na inwestorów trafia się różnych więc dobrze mieć za pazuchą różne formy komunikacji
Przykładową prezentację zrobioną wg tej logiki znajdziecie tutaj.
Tyle z mądrości starosłowiańskich. Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Polecamy również obejrzeć prawdziwe prezentację takich firm jak Airbnb, MOZ.
Jeśli musisz tworzyć dużo prezentacji na różne okazje polecam poniższy poradnik jak robić prezentacje:
Z dalszych lektur polecamy:
- Poradnik na temat zdobywania pieniędzy na rozwój własnego biznesu
- Miejsca gdzie możesz pozyskać potencjalnego inwestora
- Opis krok po kroku jak w Excelu pokazać swój biznes i sprawdzić czy ma on sens
- Przykłady prawdziwych prezentacji znanych startupów
- Co powinno być w prezentacji dla potencjalnego inwestora?
- Prezentacja startupu dla inwestora na 10 slajdach
Pingback: Jak może wyglądać prezentacja dla inwestora? | StartupAkademia
Pingback: Kiedy warto brać kapitał zalążkowy od inwestorów? | StartupAkademia
Pingback: Jak działają platformy crowdfundingowe w Polsce | StartupAkademia
Pingback: Polak potrafi nawet na Kikstarterze | StartupAkademia
Pingback: Najczęściej czytane artykuły 2014 na Startup Akademii | StartupAkademia
Pingback: Po co Ci doradcy w startupie? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – pakiet podstawowy i update lutowy. | StartupAkademia
Pingback: Jak na 10 slajdach pokazać swój biznes potencjalnemu inwestorowi? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – wersja marcowa | StartupAkademia
Pingback: 7 mitów na temat finansowania startupów | StartupAkademia
Pingback: Lista narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi – update kwietniowy | StartupAkademia
Pingback: Majowa aktualizacja pakietu narzędzi | StartupAkademia
Pingback: Jak wyglądała prezentacja airbnb dla inwestorów? | StartupAkademia
Pingback: Czerwcowa aktualizacja pakietu StartupAkademii | StartupAkademia
Pingback: Jak być mistrzem pitchowania? | StartupAkademia
Pingback: Jak uzupełniać luki doradcami i inwestorami? | StartupAkademia
Pingback: Pakiet przydatnych narzędzi wersja 10 | StartupAkademia
Pingback: Skąd brać pieniądze na startup? | StartupAkademia