Człowiek nie samy chlebem żyje. Oprócz strawy dla ciała potrzebna jest też strawa dla oczu a nic tak dobrze nie poprawia humoru jak 20 par butów i 4 nowe sukienki 😉 . W Polsce, mając na uwadze jak dużo mamy marketplaców modowych, wydaje się, że moda stała się bardzo modna 🙂 . Dość dużo pisaliśmy o biznesach modowych, ale jakoś zapomnieliśmy omówić marketplacy modowe. Czas nadrobić zaległości – poniżej parę słów na temat tego, co dało sukces Showroomowi.
„MVP i First mover advantage”. Showroom został stworzony trochę przy okazji, przez agencję reklamową. Chłopaki zrobili aplikację dla jednego brandu modowego (torby).Współpraca z brandem pokazała im jak duży potencjał może tkwić w branży modowej. By potwierdzić sobie sensowność wchodzenia w ten rynek pojechali na Fashion Week w Łodzi skąd wrócili z listą zainteresowanych projektantów i brandów – jak widać można sprzedać wizję produktu / firmy niewiele mając :). Niestety dość szybko powstała prężna konkurencja (Pakamera, Allani, Moustache, MyBaze), co pokazuje, że nie do końca wykorzystali szansę całkowitego zdominowania rynku mody (w przeciwieństwie do np. Znanego Lekarza)
Wniosek: Buduj tanio i szybko MVP. Jeśli jesteś jednym z pierwszych staraj się na tyle szybko rozwijać by konkurencja nie była w stanie Cię złapać
„Inwestor branżowy”. W Showroom zainwestował inwestor branżowy – wydawnictwo Burda, co oprócz dostępu do pieniędzy dało im: dostęp do tańszej reklamy (w ramach gazet i portali Burdy), know-how z branży modowo-wydawniczej, networking (marka Burdy otwiera większość drzwi) i oczywiście bezpieczeństwo – masz kasę na dalszy stabilny rozwój od inwestora, który rozumie specyfikę branży. Wartością dodaną jest też to, że łatwiej Ci jest rekrutować dobrych ludzi, jeśli za Tobą stoi znany, mocny brand. Burda pozwoliła im również dość bezboleśnie wejść na rynek Niemiecki.
Wniosek: Dobieraj sobie inwestorów w ten sposób by dawali Ci nie tylko kasę ale również dostęp do ludzi i wiedzy. Polecamy przypomnieć sobie case InFakt
„Wsparcie projektantów”. Showroom, żyje z tego, że rynek projektantów jest mocno rozdrobniony. Daje im to możliwość budowania mocnego brandu pośredniczącego między klientami spragnionymi modnych niepowtarzalnych kreacji i małych brandów walczących o każdego klienta . By jednak klient końcowy był zadowolony nie tylko ze zdjęcia, ale również z usługi i produktu musieli poświęcić ogromną ilość czasu na nauczenie biznesu i wspieranie projektantów. Oznacza to nie tylko naukę projektantów tego jak opisywać produkty, robić zdjęcia, obsługiwać klienta, ale również zorganizowanie całego procesu logistycznego – firma kurierska (wybrana przez Showroom) dostarcza ciuchy bezpośrednio od projektantów / marki w pudełkach brandowanych logiem Showroomu do klienta. Showroom wysyła też firmom obecnym na marketplacie obszerne informacje na temat trendów i swojego kalendarza promocyjnego. Mają oni też swój stacjonarny Showroom, w którym pokazują brandy i pożyczają ciuchy wydawnictwom modowym. Od brandów działających na Showroomie i paru innych marketplacach wiemy, że mogłoby być lepiej ale szklanka jest przynajmniej do połowy pełna 😉
Wniosek: Przy marketplacie zadbaj o swoich partnerów, tak aby mogli oni jak najlepiej wypaść i zarobić dla Ciebie i siebie sensowne pieniądze 🙂 Rzuć okiem na Etsy i Udemy
„Marketing”. Dzięki Burdzie Showroom ma dostęp do ciekawych narzędzi marketingowych. Robią też dużo standardowych działań w biznesie on-linowym. Oprócz tego dużo kombinują na własną rękę organizując różnego rodzaju eventy (rozdanie 20 tysięcy płóciennych toreb z logiem Showroom klientom lub imprezy z innymi brandami). Na pewno mogliby w większym stopniu wykorzystywać metod off-linowe promowania marketplacu i partnerów.
„Trendy”. Pisaliśmy o tym, że warto by Twój startup wpisywał się w parę mocnych trendów. Showroom podpiął się pod trend: „dobre bo polskie”, „Polskie jest jakościowo lepsze”, „ubrania projektanckie”, „indywidualizacja i customizacja”. Każdy trend daje Ci pozytywnego kopa sprzedażowego – przypomnijcie sobie case Chujowej Pani Domu.
Wniosek: Prześledź trendy i zobacz, które wzmacniają szanse Twojego biznesu. Trendy mogą być dość szerokie lub dotyczyć tylko wąskiej grupy / branży.
Na deser polecamy 2 prezentacje założycieli. Pierwsza z 2013 tuż po pozyskaniu Burdy, gdzie opowiadają o historii i o tym, co daje inwestor branżowy:
W filmiku z 2014 opowiadają więcej o tym jak prowadzą marketing i wspierają projektantów:
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.
Z dalszych lektur polecamy:
Pingback: Jak zarobić na ciuchach? | StartupAkademia
Pingback: 11 sposobów na sprzedawanie w startupie | StartupAkademia
Pingback: Których biznesów nie ma sensu robić w Polsce? | StartupAkademia
Pingback: Jak zarobić na hipsterskich okularach? | StartupAkademia
Pingback: 4 pomysły na startup dla ostrożnych | StartupAkademia
Pingback: Jak ustalić cenę na Twój produkt – przykłady? | StartupAkademia