50 twarzy starupowca czyli co warto czytać

3

Było parę pytań na temat tego, co warto czytać oprócz oczywiście StartupAkademii 😉 . Poniżej nasza subiektywna sugestia dobrych książek, ze wskazówką, co dają. Wskazaliśmy również bryki / prezentacje i filmiki, które podsumowują dobrze temat książek (tam gdzie jest) więc jeśli nie uda Wam się przeczytać książki to przynajmniej rzućcie okiem na prezentacje. Książek jest od groma, więc dziś się skupimy tylko na tym, co według nas musi przeczytać obowiązkowo każdy bez względu na branżę, zainteresowania i rolę w startupie:

  1. The StartUp Onwer’s Manual. (wersja polska: Podręcznik Startupu – budowa wielkiej firmy krok po kroku). Numer pierwszy na naszej liście zapewne nikogo nie zdziwi, bo jest to prawdziwa biblia startupowca. Przypomina trochę książkę kucharską, w której krok po kroku jest tłumaczone wszystko co startupowiec winien wiedzieć. Nie da się tego przeczytać w 2 wieczory. Raczej jest do książka dająca Wam dobre sugestie, które warto od razu stosować i w małych, lecz częstych dawkach. Skupia się na pierwszych 2 fazach starupu customer discovery (zrozumienie problemu klienta i jego samego, pierwsze próby rozwiązań i testowanie ich z klientem) i customer validation (sprawdzanie czy zapłaci za to klient, ile kosztuje pozyskanie go, ile czasu z Tobą zostanie). Obie te fazy tworzą w sumie customer development. Porównując to do Lean Analytics (pozycja nr 2 na naszej liście) obejmuje mniejszy zakres, ale wchodzi dużo głębiej w niego (nie pokrywa revenue i scale zamocno; dotyka trochę tematu virality). Skrót tego, co jest w niej jest znajdziecie tutaj: link do podsumowania
  2. Lean Analytics Świetna książka pokazująca jak zarządzać poprzez fakty i liczby waszym biznesem by osiągnąć sukces. Pokazuje w szczegółach 6 modeli biznesów on-linowych: SaaS, e-commerce, UGC, 2-sided market, mobile games application i media site. Autorzy [okazują nie tylko model działania tych biznesów, ale też, na czym trzeba się skupiać na różnych etapach rozwoju (startupowanie dzielą na 6 etapów; Empathy, Stickness, Virality, Revenue, Scale). Mając na uwadze, że podają konkretne wartości, które pozwalają Wam stwierdzić czy robicie dobrą robotę wydaje się, że książka jest bezcennym źródłem wiedzy. Jest w niej również przydatne posumowanie różnych metodologii z różnych leanowych książek (m in. customer development i lean startup) Skrót tego, co jest w niej jest znajdziecie tutaj: link do podsumowania.
  3. Business Model Generation. (wersja polska: Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera) Budowanie modeli biznesowych przy użyciu canva model to już abecadło startupowca, ale dobrze jest sięgnąć do źródeł i zobaczyć jak to naprawdę powinno się robić. Książka w szczegółach omawia poszczególne elementy modelu. Jest idealna dla tych, którzy tworzą startupa, chcą stworzyć innowacyjny model biznesu lub myślą o tym by przejrzeć swój model biznesu. Skrót tego, co jest w niej jest znajdziecie tutaj: link do podsumowania. Przykład zastosowania znajdziecie tutaj. Warto też zajrzeć do tego jak tworzyć value proposition (jeden z elementów modelu)
  4. Running Lean (wersja polska: Metoda Lean) to uproszczona i opowiedziana bardziej zrozumiałym językiem Podręcznika Startupu. Używa też lean canva zamiast canva model, co bardziej pasuje do startupów
  5. The Lean Startup (wersja polska: Metoda Lean Startup). Książka jest napisana przez współtwórcę i pierwszego, który stosował metodologię lean do startupowania więc z pierwszej ręki można się dowiedzieć co działa a co nie działa i o czego to zależy. Skrót tego, co jest w niej jest znajdziecie tutaj: link do podsumowania
  6. The First 90 Days: Książkę muszą koniecznie przeczytać założyciele startupów. Dobrze Wam ona nakreśli, co trzeba zrobić w ciągu pierwszych 90 dni by zwiększyć szanse na sukces. Jest ona w szczególności przydatna dla osób, które pracowały w zupełnie innej kulturze i sytuacji, niewymagającej tak szybkiego reagowania i działania bez pełnych danych. Dobrze sobie też zadać pytanie jakim typem osoby jesteście by odpowiednio też wybrać biznes pod swoją osobowość i dobrać wspólników.
  7. Innovation and Entrepreneurship Ta książka jest stara jak świat, ale jest to jedna z najlepszych pozycji, która mówi o innowacyjności i o tym gdzie można na niej zarobić. Pokazuje ona też różnicę między wymyślaniem rzeczy a zarabianie na innowacjach.
  8. The Gold Mine: A novel about Lean Turnaround, czyli o tym, o co biega w lean manufacturing (warto widzieć różnicę między lean manufacturing a lean startup). Książka niby o przyziemnych rzeczach takich jak układania produkcji, ale jest napisana jak powieść i trzyma w napięciu. Nie jest to typowa nudna kawa na ławę a wielowątkowa opowieść, która pokazuje Ci jak trzeba zmieniać produkcję, ustawiać procesy i ratować firmę. Czytanie idzie błyskawicznie. Jeśli nie miałeś doświadczenia w zarządzaniu I układaniu procesów to warto to przeczytać nim Cię nadmiar roboty powali na łopatki.
  9. 4-hour Workweek  (w polskiej wersji 4 godzinny tydzień pracy) opowiada o tym jak być efektywnym, delegować i outsourcować pracę i jak ustalać sobie cele w życiu. Polecamy w szczególności nadgorliwym założycielom, którzy są przekonani, że sami wszystko najlepiej zrobią 😉
  10. 100 USD startup (w polskiej wersji Nisko budżetowy startup) pokazuje jak tanio można stworzyć mały startup / biznes. Jeśli nigdy nie miałeś styczności z prowadzeniem firmy, podglądaniem jak inni to robią na pewno warto ją przeczytać. Jest tam też parę pomysłów na biznes.
  11. Getting Things Done. Startupy mają duże problemy z efektywnością, zarówno poszczególnych członków jak i osobistą. Warto to znacząco poprawić by mieć dużo większe szanse na sukces. W Getting Things Done Allen opisuje jak poukładać sobie zadania do robienia by robić właściwe rzeczy efektywnie. Lektura obowiązkowa dla założycieli. Inne metody bycia efektywnym opisaliśmy w naszym darmowym szkoleniu on-line. Jest też tam dużo przykładów, dodatków itp. także gorąco polecamy i książkę i nasze szkolenie
  12. Growth Engines. Jeśli lubisz uczyć się na błędach innych to oprócz oczywiście naszej bazy 100 casów warto rzucić okiem na Growth Engines (autorami są twórcy GrowthHackers.com), w której bardzo szczegółowo są opisane ciekawe case m in. Ubera, Square, GitHuba.
  13. Startup Nation (w polskiej wersji to Naród start-upów. Historia cudu gospodarczego Izraela) To świetna lektura dla ludzi, którzy zarządzają większą liczbą startupów, akceleratorem lub pracują w funduszu VC / PE. Pokazane jest w niej bardzo dokładnie dlaczego Izrael jest tak dobry w startupowaniu i tworzeniu innowacji i dlaczego Polska jest w ogonie ogona. Można też wyciągnąć z niej wiele wniosków na temat tego jak budować swój własny zespół by duch innowacyjności nie został zbyt szybko przysypany procedurami i lizusostwem 😉
  14. Scaling Lean. To kolejny, świeżutki poradni Asha Maurya (tego od Running Lean i lean canvas). Tym razem koncentruje się on na pokazaniu jak skalować by osiągnąć sukces i na co zwracać uwagę. W naszym odczuciu lektura obowiązkowa każdego założyciela, który nie che się zatrzymać na obecnym poziomie i myśli o skalowaniu. Przeczytaj także nasz artykuł o blitzscalingu
  15. Grywalizacja  Pawła Tkaczyka to polski rodzynek na naszej liście pokazujący na czym polega grywalizacja i jak jej elementy wdrażać w firmie. Przeczytaj także nasz artykuł o grywalizacji i przejrzyj praktyczne przykłady jak użyto grywalizacji w różnych dziedzinach
  16. Winning (w polskiej wersji to Winning znaczy zwycięstwo) to pozycja dla tych, którzy przeżyli rzeź niewiniątek czyli pierwsze 3 lata kiedy 90% umiera. Jeśli Twój biznes skaluje i masz coraz więcej ludzi do zarządzania to warto trochę się poduczyć zarządzania biznesem z lotu ptaka bez konieczności wchodzenia we wszelkiego rodzaju nieistotne szczególiki. Jack Welch (wieloletni prezes GE) pokazuje to w prosty i przystępny sposób. Mało teorii, dużo praktycznych wskazówek na temat zarządzania biznesem i ludźmi
  17. Operation Management for Competitive Advantage to pozycja hardcorowa ale też bardzo istotna jeśli robisz startup, który ma produkcję, logistykę, ma dużo  ludzi, tudzież partnerów lub jest marketplacem. Książka jest świetną encyklopedią pokazującą poszczególne aspekty zarządzania operacyjnego. Jeśli masz problem operacyjny to jest to pierwsze miejsce, do którego powinieneś sięgnąć.
  18. Outlier: The story of success (w polskiej wersji:Poza schematem). Pokazuje, z czego wynika sukces i że nie jest on przypadkowy. Warto przeczytać gdy chcesz stymulować niestandardowe podejście. Ten sam cel bardzo dobrze spełnia Cel IIMyśl jak Freak.

 

Tyle, jeśli chodzi o podstawowe pozycje. Resztę propozycji książek, które warto przeczytać znajdziecie na naszej liście książek.  Nie czytamy przesadnie dużo więc nie ma ich za wiele – drobne 35 pozycji  😉 Udanego weekendu z książką

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia  o nowych  równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi.

8 thoughts on “50 twarzy starupowca czyli co warto czytać

  1. Pingback: Luty w StartupAkademii | StartupAkademia

  2. Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia

  3. Pingback: Lista artykułów StartupAkademii | StartupAkademia

  4. Pingback: 19 sposobów na przyspieszenie Twojego startupu | StartupAkademia

  5. Pingback: 9 filmów, które powinien obejrzeć każdy startupowiec | StartupAkademia

  6. Pingback: Jak zrobić startup po godzinach? | StartupAkademia

  7. Pingback: Jak przełożyć swój biznes na model w Excelu? | StartupAkademia

  8. Pingback: Jak stworzyć startup po 30-tce? | StartupAkademia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s