W startupie by szanse na sukces były nie tylko iluzoryczne warto mieć 4 podstawowe kompetencje, najlepiej zapewnione przez 2-3 założycieli.
Musisz mieć kogoś od sprzedaży (sprzedaż bezpośrednia, cold calling, obsługa klienta), marketera / growth hackera (pozyskanie i skonwertowanie ruchu) programistę (tworzenie i modyfikacja produktu), operacyjnego (organizacja produkcji, logistyki i zarządzanie).
Postaramy się określić, co musi umieć każdy z nich w kolejnych artykułach 🙂
Zaczniemy od marketera / growh hackera. Jego rolą jest by klienci obejrzeli produkt, zrozumieli, co on może zrobić dobrego dla nich i na końcu by jak największy odsetek z nich zdecydował się na kupno. Rozmiar oczywiście ma znaczenie, w szczególności, jeśli chodzi o liczbę pozyskiwanych klientów ;). Marketer / growth hacker ma bardzo dużą rolę w tym, aby firma dynamicznie rosła, pozyskiwała nowych klientów, wchodziła na nowe rynki.
Wiedza ogólna o startupie
W każdym startupie wszyscy, w szczególności założyciele, muszą mieć dobre pojęcie o lean startup, znać specyfikę modelu biznesu, w jakim działa firma i na pamięć znać aktualny zapis modelu w postaci lean canvas, oraz wiedzieć, jakie są KPI w Waszym startupie. Dotyczy się to też marketera / growth hackera 🙂
8 rzeczy, które musi umieć marketer / growth hacker.
Marketer / growth hacker musi zdecydować, w jaki sposób będziecie sprzedawać, jakimi ścieżkami do Was trafią potencjalni klienci, na jaki kanał ile wydacie pieniędzy. Jego rola w dużej mierze polega na wymyślaniu, co może działać, testowaniu tego a następnie wdrażaniu na całego. Warto jest by znał się na 8 rzeczach, nie koniecznie od razu i na poziomie eksperckim, ale warto określić poziom wyjściowy i docelowy.
- Analiza danych. Podstawową rzecz, jaką musisz umieć robić to analizować dane i wyciągać wnioski, bo przecież masz podejmować racjonalne decyzje i w dodatku w oparciu o dane. Marketer musi umieć policzyć koszt pozyskania klienta (CAC), wartość klienta (LTV) a także sprawdzić na danych, która metoda pozyskiwania klientów jest sensowna, jaki jest zwrot z zainwestowanej w dane działanie kasy. Warto jest, aby rozumiał koncepcję lejka sprzedażowego i optymalizację jego elementów. Jego podstawowym narzędziem w tej materii będzie Google Analytics, zintegrowany z Twoim produktem (np. platformą e-commercową, SaaSem) i platformami reklamowymi tak, aby z jednego miejsca można było zobaczyć, jakie działania są sensowne. Polecamy rzucić okiem na przykłady KPI jakie trzeba dobrze rozumieć jako marketer
- Content marketing. Jednym z głównych źródeł odwiedzin będzie content marketing w każdej możliwej postaci: blogów, postów na social media, komentarzy na portalach, ruchu ze Slideshera, YouTubea. Polecamy przejrzeć poradnik na temat robienia content marketingu w B2B oraz przegląd tego jak można wykorzystywać do tego YouTube i Slideshera. Jako Marketer jest szansa, że 30-50% swojego czasu będziesz poświęcał właśnie na content marketing. Właściwy content mocno zależy od grupy docelowej i branży, w jakiej działasz. W jednej to będą długie artykuł po 10 tysięcy słów i prezentacje 200 stronicowe a w innej posty na Instagramie i snapy. Znaj dobrze swojego klienta by nie tracić czasu na nieefektywne kocie ruchy ;).
- Social Media i inne platformy UGC. Każda droga powinna prowadzić do Twojego biznesu. Musisz więc bywać tam gdzie bywają Twoi potencjalni klienci. Swego czasu były to konferencje, eventy, Twoje fizyczne placówki. Dzisiaj takim miejscem są różnego rodzaju social media. Począwszy od facebooka, poprzez instagrama, pinteresta, snapchata aż po Linkedina, Stack Overflow, twittera, Quora, Slideshare. Musisz wiedzieć nie tylko jakie social media są dla Twojej grupy docelowej istotne i jaki je wykorzystać by generować zainteresowanie Twoim startupem i Waszymi produktami. Co ciekawe, to co działa w jednym kraju może być nie trafionym pomysłem w drugim 🙂 pomimo tej samej branży. Polecamy rzucić okiem na przykład promowania restauracji na facebooku.
- Marketing automation i mailing. Startup to zawsze mały sprawny zespół, więc musisz nadrabiać narzędziami, które w dużej automatycznie i masowe pozwalają Ci reagować na to, co chce klient. Dlatego warto wybrać sobie dobre narzędzia do marketing automation i mailingu i nauczyć się definiować odpowiednie działania na zachowania użytkownika / klienta. Są to też nadal najtańsze metody pozyskiwania klienta. Baza mailingowa to bardzo często jedno z Twoich najcenniejszych aktywów. Dlatego, też dużo wysiłku idzie w jej budowanie i integrowanie z content marketingiem (poprzez np. marketing automation lub facebooka). Świetnie też wspiera wszelkie działania płatne.
- Reklama on-line. 2-30% Twojego trafficu będzie zapewne pochodzić z reklam. Nie wszyscy zostawią Ci maila a social media ograniczają z roku na rok dostępy. Jest też wiele osób, które żadnym cudem nie wpadnie do Twoich sprytnie zastawionych sideł. W takich przypadkach reklama pozwala zapełnić te luki, dotrzeć do maruderów 😉 Ponieważ tutaj palisz gotówkę w większej ilości warto optymalizować wszystko co się da. Przejrzyj jakie masz możliwości reklamy on-line
- Grywalizacja i systemy referencyjne. W marketingu i pozyskiwaniu klientów jest coraz więcej elementów gry. Dlatego warto zarówno przejrzeć, na czym polega grywalizacja w praktyce jak również jak sprawić by ludzie udostępniali Twoje treści, polecali Twój produkt. Oba elementy powodują, że nie tylko angażujesz swoich obecnych klientów, ale również wspierasz się ich siecią powiązań oraz ich dobrą opinią o Tobie.
- Programowanie. Na razie programowanie nadal nie jest punktem obowiązkowym, ale coraz częściej, gdy zespół jest mały szybciej jest samemu coś pozmieniać niż czekać tygodnie na reakcję informatyka. Na szczęście w większości przypadku wymaga to znajomości podstaw 2-3 programów i nierzadko korzysta się z już gotowych elementów jak np robienie stron przy pomocy WordPressa
- Kombinowanie. Marketer / growth hacker w dzisiejszych czasach musi się mocno nagłowić by mieć lepsze wyniki niż konkurencyjny startup (pozyskać więcej tańszym kosztem dobrych klientów). Warto przejrzeć, jako inspirację growth hacki stosowane przez innych. Polecamy nasze zestawienie 141 hacków (wystarczy zacząć obserwować bloga przez maila by zdobyć dostęp). Wybrane growth hacki znajdziesz w naszym artykule.
Polecam świetny artykuł podsumowujący decyzje jakie musisz podejmować jako growth hacker / marketer
Gdzie i czego warto się uczyć by zgłębić dany tematPo pierwsze, przeczytaj wszystko co wspomnieliśmy powyżej 🙂 Każdy z powyższych odnośników to długi, dogłębny poradnik co jak robić.W wielu przypadkach powinno wystarczyć jako podstawa. Dla tych, którzy potrzebują więcej i głębiej poniżej parę linków do blogów, kursów off-linowych i on-linowych, które według nas są pomocne w staniu się dobrym marketerem / growth hackerem. Kursy on-linowe są około 5 razy tańsze (100-200 zł za kurs) ale po angielsku i opcja dopytywania się nauczyciela jest mocno ograniczona. Można za to robić wszystko w swoim tempie i od razu wdrażać.
- Facebook. Dość dużo jest materiałów szkoleniowych za darmo w szczególności na blogu Social Media Now lub Ammy Poterfield i Social Media Examiner. Dobre jest też szkolenie on-linowe o marketingu i reklamie na facebooku pokazujące krok po kroku, co i jak robić. Jeśli wolisz szkolenia twarzą w twarz i po polsku to warto rzucić okiem na to, co ma do zaoferowania Social Media Now i Socjomania
- Adwords. Adwords dość dobrze jest omówione w naszym artykule o reklamie (są tam 2 długie filmiki). Większą dawkę znajdziesz w szkoleniu on-linowym Complete Google Adwords course. Bardzo długi ale dobry i wczerpujący (temat nie Ciebie 😉 ) kurs, więc warto robić go kawałkami i od razu wdrażać. Odpowiednik stacjonarny tego typu szkolenia robi MaxRoy cyklicznie w różnych miastach: Google AdWords i Google AdWords-Pro. Z blogów warto czytać blog MOZa, ConversionXL, Backlinko
- YouTube. Dość szczegółowo omówiliśmy w artykule o wykorzystaniu filmików do promowania startupu. Warto sięgnąć po więcej szczegółów technicznych do szkolenia The Complete YouTube Course
- Retargeting. Dość istotne jest w przypadku reklam retargeting, czyli pokazywanie reklam osobom, które odwiedziły Twoją stronę, fanpage, są częścią Twojej bazy mailingowej. Na każdej platformie reklamowej wygląda to inaczej. Dość dobry przegląd metod znajdziesz w szkoleniu opisującym główne platformy do retargetingu: Retargeting PPC Ads in Google, Facebook, YouTube, and AdRoll
- Instagram. Proponujemy zacząć od naszego podsumowania dla instagrama. Jeśli to nie wystarczy warto sięgnąć do 2 kursów on-line: How to Use Instagram for Business i Instagram Marketing: A Step-By-Step to 10,000 Real Followers
- Marketing automation i mailing. Każdy dostawca ma olbrzymie zasoby pokazujące jak stosować jego narzędzie do różnych celów. Gdy wybierzesz konkretne narzędzie warto też brać udział w webinarach, gdzie pokazują jak je stosować i dość ochoczo odpowiadają na pytania użytkowników. Nam się bardzo podoba np. blog Mailchimp. Dużo po polsku robi Salesmanago.
- Podstawy programowania możesz obejrzeć sobie na filmikach na YouTubie. Całkiem sprytne narzędzie pokazując najpopularniejsze języki to CodeCademy. Dość dobry jest też kurs pokazujący jak w praktyce stosować dany język programowania: The Complete Web Developer Course – Build 14 Websites. Z wersji off-linowych można rzucić okiem na to co ma Coders Lab. Warto jest przynajmniej znać podstawy WordPressa – polecamy skorzytsać ze szkolenia WordPress for beginners
- Content Marketing. Tutaj trzeba dużo czytać i testować bo niestety są duże różnice między branżami. My trochę piszemy o tym. Najwięcej cennych informacji znajdziecie w następujących blogach: NeilPatel, Quick Sprout, Buffer i MOZ.
Przejrzyj również poniższą prezentację by poprawić swoje zdolności analityczne 🙂
Tyle z naszej strony. Dajcie znać w komentarzu jakie macie sugestie, pytania, dezyderaty 😉
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach StartupAkademii zapisz się koniecznie na nasz newsletter 🙂 i zgarnij pakiet 18 przydatnych narzędzi
P.s. Jeśli uważasz, że ktoś może skorzystać na tym artykule będę wdzięczny jeśli prześlesz go dalej lub udostępnisz 🙂
Pingback: 23 sposoby by robić właściwe rzeczy szybko | StartupAkademia
Pingback: Na których klientów warto postawić i jak to policzyć? | StartupAkademia
Fascynujace tematy, bardzo sprawnie podane. Imponujace i bardzo potrzebne dzielo tworzycie. Dziekuje!
PolubieniePolubione przez 1 osoba
🙂 Dzięki za komplement 🙂
PolubieniePolubienie
Pingback: Kiedy rosnąć ze startupem? | StartupAkademia
Pingback: Jak swtorzyć startup bez biura? | StartupAkademia